Kære Tommy og alle andre.
I læser ikke flittigt nok de indlæg jeg lægger ind fra MHS.
Jeg har før skrevet at FIVA' er fremkommet med nye klassificeringsregler, i en erkendelse af at det kun er forbeholdt de meget få at have en bil der fremstår som den løb af båndet i 19 hundrede hvidkål.
Læs f.eks her:
Hvad er et FIVA-pas?
Den korrekte betegnelse for et FIVA-pas er egentlig FIVA Identity Card, men navnet FIVA-pas er så indarbejdet at det bruges overalt. Meningen med passet er at man til enhver tid kan identificere et køretøj. FIVA understreger at et pas ikke er nogen garanti for et køretøjs originalitet, og at FIVA ikke påtager sig noget ansvar i den retning. Ikke desto mindre har FIVA-passet vist sig at være et vægtigt dokument. I f.eks. Grækenland er det en direkte betingelse for at myndighederne vil anerkende et køretøj som historisk, og i Schweiz er det et af de beviser på historisk korrekthed som myndighederne anerkender. Passet er også en betingelse for at kunne deltage i løb opført i FIVAs løbskalender.
FIVA er gået i gang med at registrere alle udstedte FIVA-pas i en database. Det vil være af betydning i forhandlinger med EU-myndigheder at have et overblik over bestanden af historiske køretøjer, og det vil også gøre det vanskeligere at sælge et stjålet køretøj
Et FIVA-pas udstedes af den organisation som repræsenterer FIVA i ejerens hjemland, det vil i Danmark sige Motorhistorisk Samråd. Der er i Danmark udstedt ca. 175 FIVA-pas.
Hvordan får man et FIVA-pas?
Man begynder med at udfylde en ansøgningsblanket som man kan hente på FIVAs hjemmeside,
www.fiva.org. Der klikker man på knappen ”ID-card” og derefter på ”ID-card application”. Derefter kan man downloade skemaet.
Det udfyldte skema sendes sammen med tre ens farvefotos (9x14) af køretøjet set skråt forfra til
Niels Jonassen, Boserupvej 510, 3050 Humlebæk
Når skemaet er modtaget aftaler I et tidspunkt hvor køretøjet kan blive besigtiget. I forbindelse med besigtigelsen skal der betales 350 kr.
* Teknisk klassifikation:
o A: Standard som leveret af producenten
o B: Ændret i perioden.
o C: Reproduktion eller replika
o D: Ændret efter perioden
o E: Undtagelse – stærkt ændret event. med nyere dele
* Bevaringsklassifikation:
o 1: Original
o 2: Autentisk
o 3: Restaureret
o 4: Genskabt
Kort efter besigtigelsen vil ejeren få det udstedte FIVA-pas tilsendt.
Vi er aktivt medlem i MHS og I bør derfor i egen interesse ind i melllem og fra tid til anden kikke ind på:
www.motorhistorisk.dkLykkemark