Folketingsnyt

Alm. snak
Tommy

Folketingsnyt

Indlægaf Tommy » 22. apr 2010, 22:18

1. Synsmyndigheden skal efter anmodning og betaling af et nærmere fastsat gebyr kunne udstede et originalitetsbevis til veterankøretøjer, der i væsentlige træk fremstår som tidstypiske eller originale køretøjer.

2. Originalitetsbeviset skal sikre, at ejeren får adgang til de særlig fordelagtige forsikringsvilkår, der gælder for veterankørsel mellem den 15. marts og den 15. november.

3. Veterankøretøjer med originalitetsbevis skal kun synes ved ejerskifte eller ved konstruktive ændringer på køretøjet.

4. Veterankøretøjer med originalitetsbevis skal undtages fra forbud mod kørsel i eventuelt kommende miljøzoner i byerne.

5. Importerede veterankøretøjer, hvortil der kan udstedes originalitetsbevis, skal have adgang til lempeligere told- og afgiftsbehandling.

6. Der skal arbejdes for, at originalitetsbeviset bliver internationalt anerkendt.

7. Opkrævningen af vægtafgift for veterankøretøjer ændres fra to til én gang årligt.

Så bliver der vist ikke mange veteranbiler tilbage i Danmark

Sømanden

Som jeg ser det, er

Indlægaf Sømanden » 23. apr 2010, 01:28

Som jeg ser det, er det er netop veteran køretøjerne der bliver tilbage!!:seeya:
Og som jeg forstår det er det indtil videre et forslag, der IKKE er endeligt vedtaget endnu.

Sømanden

MHS Folketingsnyt Vigtgt

Indlægaf Sømanden » 23. apr 2010, 05:26

Det er da ellers noget af en smøre at læse debatten fra Folketinget, som er gengivet i sin helhed under fanen ?Meddelelser fra Bestyrelsen?.:)
Men skønt at erfare at der generelt er politisk opbakning og positive tilkendegivelser omkring veteran køretøjs hobbyen.
Overraskende er det måske at selv EL er let positiv, dog på en lidt anden baggrund end de øvrige partier, og når talerens indledende sætninger læses er der da basis for at motionere smile-båndet eller endda latter musklerne!!
EL:
?Der er i hvert fald et enkelt element i det her beslutningsforslag, der næsten kan hensætte Enhedslisten i begejstring. Det er omtalen af personbiler som sådan noget, der hører hjemme i Motorhistorisk Samråd. Det synes jeg faktisk er en rigtig, rigtig god og interessant betragtning, og jeg er glad for, at Dansk Folkeparti tilslutter sig, at det er den måde, vi skal se på det på.?
:spam:

Det tyder samtidig på at Motorhistorisk Samråd`s nye profil allerede begynder at bære frugt.
Særligt forslaget om en form for originalitetsbevis finder jeg rigtig godt og fremtidsorienteret.
Hvis det opsættes fornuftigt er der basis for en mere ensartet beskrivelse og bedømmelse af begrebet veteran køretøj.
Personligt synes jeg dog at et par af ændringerne er overflødige.
Det gælder ordningen med ¼ vægtafgift for veteran køretøjer som jeg mener er ganske udmærket og passende i sin nuværende form.
Det samme er tilfældet med den nuværende regel hvorefter veteran biler skal synes hvert 8. år. Ændres det som foreslået til at veteran biler kun kræves synet ved ejerskifte eller større ændringer frygter jeg at almindelige bilister/mennesker uden særlig veteran viden og indsigt, måske vil skyde veteranfolket i skoene at disse veterankøretøjer kører (om end i begrænset omfang) rundt på de Danske veje i en form lovløshed eller i hvert fald uden (til)syn med køretøjernes sikkerhedsmæssige stand.
Jeg er udmærket klar over at langt langt de fleste veteran ejere og entusiaster lægger et stort arbejde i og sætter en stor ære i at deres køretøjer fremstår originale og opfylder de krav der stilles til færdselssikkerheden 100%.
Der kan måske bare opstå det problem, at uden regelmæssig syn af et givent køretøj er det vanskeligt at bevise ovenstående overfor almindelige mennesker, endsige hvis køretøjet bliver involveret i et trafik uheld.
En almindelig ?familien Danmark? personbil kører vel i gennemsnit 15 ? 20.000 km pr år, og sådan en bil skal når alderen er >4år til periodisk syn hvert andet år, dvs. efter ca. 30 ? 40.000 km´s kørsel.
Blev det samme regnestykke sat op for en veteranbil, men begyndende bagfra med 30 ? 40.000 km mellem syn hvert 8. år vil det give en årlig gennemsnitlig kørsel på 3.750 ? 5.000 km. Tal der vel ikke er helt urealistiske som gennemsnit!!
Der kan således overfor lægfolk argumenteres for at der er en vis form for lighed i de regler der gælder for veteran biler i forhold til almindelige brugs biler mht. kontrol af trafik sikkerhed.
Derfor synes jeg 8 års syns interval for veteran køretøjer (biler) bør bibeholdes, og udvides til også at omfatte motorcykler.

:seeya:

Shark

Det er da ellers noget

Indlægaf Shark » 23. apr 2010, 09:16

Det er da ellers noget af en smøre at læse debatten fra Folketinget, som er gengivet i sin helhed under fanen ”Meddelelser fra Bestyrelsen”.:)
Men skønt at erfare at der generelt er politisk opbakning og positive tilkendegivelser omkring veteran køretøjs hobbyen.
Overraskende er det måske at selv EL er let positiv, dog på en lidt anden baggrund end de øvrige partier, og når talerens indledende sætninger læses er der da basis for at motionere smile-båndet eller endda latter musklerne!!

Ja, EL er jo altid gode for et godt grin
Ligesom når de foreslår at veterantogsfolket så også bør have lempelige forhold. Er der nogen der ved hvad registreringsafgiften er på et futtog?

En almindelig ”familien Danmark” personbil kører vel i gennemsnit 15 – 20.000 km pr år, og sådan en bil skal når alderen er >4år til periodisk syn hvert andet år, dvs. efter ca. 30 – 40.000 km´s kørsel.
Blev det samme regnestykke sat op for en veteranbil, men begyndende bagfra med 30 – 40.000 km mellem syn hvert 8. år vil det give en årlig gennemsnitlig kørsel på 3.750 – 5.000 km. Tal der vel ikke er helt urealistiske som gennemsnit!!

Det tror jeg nu er noget højt sat. Tal fra veteranklubbernes sammenslutning siger 1000-1500 km per år, personligt kører jeg vel 1500km om året. Husk at mange har mere end en veteranbil og så bliver det jo endnu mindre per bil og dermed per syn og afgift.

Mvh.
Karsten (med endnu kun en veteran i garagen)

Tommy

Det der bekymrer mig mest

Indlægaf Tommy » 23. apr 2010, 11:00

Det der bekymrer mig mest er hvor pillen de bliver, det er jo de færeste der kan få Org. udstødning og bremsedele og skal vi til at køre på diagonaldæk.

Lykkemark

Kære Tommy og alle andre. I

Indlægaf Lykkemark » 23. apr 2010, 16:03

Kære Tommy og alle andre.

I læser ikke flittigt nok de indlæg jeg lægger ind fra MHS.
Jeg har før skrevet at FIVA' er fremkommet med nye klassificeringsregler, i en erkendelse af at det kun er forbeholdt de meget få at have en bil der fremstår som den løb af båndet i 19 hundrede hvidkål.

Læs f.eks her:

Hvad er et FIVA-pas?

Den korrekte betegnelse for et FIVA-pas er egentlig FIVA Identity Card, men navnet FIVA-pas er så indarbejdet at det bruges overalt. Meningen med passet er at man til enhver tid kan identificere et køretøj. FIVA understreger at et pas ikke er nogen garanti for et køretøjs originalitet, og at FIVA ikke påtager sig noget ansvar i den retning. Ikke desto mindre har FIVA-passet vist sig at være et vægtigt dokument. I f.eks. Grækenland er det en direkte betingelse for at myndighederne vil anerkende et køretøj som historisk, og i Schweiz er det et af de beviser på historisk korrekthed som myndighederne anerkender. Passet er også en betingelse for at kunne deltage i løb opført i FIVAs løbskalender.

FIVA er gået i gang med at registrere alle udstedte FIVA-pas i en database. Det vil være af betydning i forhandlinger med EU-myndigheder at have et overblik over bestanden af historiske køretøjer, og det vil også gøre det vanskeligere at sælge et stjålet køretøj

Et FIVA-pas udstedes af den organisation som repræsenterer FIVA i ejerens hjemland, det vil i Danmark sige Motorhistorisk Samråd. Der er i Danmark udstedt ca. 175 FIVA-pas.

Hvordan får man et FIVA-pas?

Man begynder med at udfylde en ansøgningsblanket som man kan hente på FIVAs hjemmeside, www.fiva.org. Der klikker man på knappen ”ID-card” og derefter på ”ID-card application”. Derefter kan man downloade skemaet.

Det udfyldte skema sendes sammen med tre ens farvefotos (9x14) af køretøjet set skråt forfra til

Niels Jonassen, Boserupvej 510, 3050 Humlebæk

Når skemaet er modtaget aftaler I et tidspunkt hvor køretøjet kan blive besigtiget. I forbindelse med besigtigelsen skal der betales 350 kr.

* Teknisk klassifikation:
o A: Standard som leveret af producenten
o B: Ændret i perioden.
o C: Reproduktion eller replika
o D: Ændret efter perioden
o E: Undtagelse – stærkt ændret event. med nyere dele
* Bevaringsklassifikation:
o 1: Original
o 2: Autentisk
o 3: Restaureret
o 4: Genskabt

Kort efter besigtigelsen vil ejeren få det udstedte FIVA-pas tilsendt.

Vi er aktivt medlem i MHS og I bør derfor i egen interesse ind i melllem og fra tid til anden kikke ind på:

www.motorhistorisk.dk

Lykkemark

vamdrup c3-954

Hej Lykkemark... Det var da en

Indlægaf vamdrup c3-954 » 23. apr 2010, 22:06

Hej Lykkemark...

Det var da en ordentlig smøre,der skal udfyldes på den hersens FIVA GGG(har lige printet den ud)
Vil det sige at jeg skal stille med bilen i Humlebæk ????? når de ska kigge Fru Vette an...... eller hva`

Hilsen
Michael

Tilbage til "Generelt forum"