Indlægaf Gæst » 3. aug 2006, 16:44
Hej Jan
Camber er den lodrette hældning på forhjulene i tværgående retning. På de fleste racerbiler i dag er der kraftig negativ camber og man kan tydeligt se at hjulene skråner indad i toppen af hjulet. Man kan ikke entydigt sige hvilken effekt man får af at justere camber, men groft sagt giver en større negativ camber en spidsere indstyring. Vetten reagerer mere pludseligt på et drej ind i svinget, men kan gøre bagenden nervøs, hvis man overgør det. Det der er vigtigt ved hjul justeringer er at få så meget trædeflade som muligt når man har brug for det og så lidt rullemodstand som muligt når man ikke har brug for greb dvs. når man kører ligeud. Man kan evt. justere camberen ved at observere sliddet på fordækkene, slider de voldsomt på ydersiden kan man justere dem op så man giver dem lidt mere negativ camber og derfor får en bredere trædeflade.
Caster hælder hjulets centeraksel i forhold til kartens vandrette linje på længdeaksen, denne justering giver almindelige biler en bedre selvopretning og stabilitet ved høje hastigheder,
Toe er hvor meget hjulene spidser ud eller ind imod kørselsretningen.
Jørgen