4-hjulsudmåling og indstilling

Alm. snak
(udmeldt) C3
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27

4-hjulsudmåling og indstilling

Indlægaf (udmeldt) C3 » 3. aug 2006, 16:09

Meget omstændeligt - det nok 3 timer på liften med en Hunter laser indstillingsapparat.

Det var dog til at opnå helt præcis indstilling. Toe in samt camber på både for- og baghjul.

Men caster på forhjul, som der også er et mål for i bogen kunne tilsyneladende


ikke stilles. Eller hvordan gør man? Hvis de viste shims på a-armene øverst ændres ødelægges camber vinklen.

C3 

Gæst

Re: 4-hjulsudmåling og indstilling

Indlægaf Gæst » 3. aug 2006, 16:44

Hej Jan

Camber er den lodrette hældning på forhjulene i tværgående retning. På de fleste racerbiler i dag er der kraftig negativ camber og man kan tydeligt se at hjulene skråner indad i toppen af hjulet. Man kan ikke entydigt sige hvilken effekt man får af at justere camber, men groft sagt giver en større negativ camber en spidsere indstyring. Vetten reagerer mere pludseligt på et drej ind i svinget, men kan gøre bagenden nervøs, hvis man overgør det. Det der er vigtigt ved hjul justeringer er at få så meget trædeflade som muligt når man har brug for det og så lidt rullemodstand som muligt når man ikke har brug for greb dvs. når man kører ligeud. Man kan evt. justere camberen ved at observere sliddet på fordækkene, slider de voldsomt på ydersiden kan man justere dem op så man giver dem lidt mere negativ camber og derfor får en bredere trædeflade.

Caster hælder hjulets centeraksel i forhold til kartens vandrette linje på længdeaksen, denne justering giver almindelige biler en bedre selvopretning og stabilitet ved høje hastigheder,

Toe er hvor meget hjulene spidser ud eller ind imod kørselsretningen.

Jørgen

 

Gæst

Re: 4-hjulsudmåling og indstilling

Indlægaf Gæst » 3. aug 2006, 17:44

Håber da du havde motoren i da du fik sporet, ellers er det forfra

oluf-843
Indlæg: 0
Tilmeldt: 5. apr 2006, 00:34

Re: 4-hjulsudmåling og indstilling

Indlægaf oluf-843 » 4. aug 2006, 02:41

Du skal først indstille castervinklen,  du gør som flg.: Hvis du ønsker større castervinkel, indsætter du shims ved forreste bærearmsbolt eller fjerner shims ved bagerste bærearmsbolt; omvendt hvis du vil mindske vinklen. Det du i virkeligheden gør at du flytter øverste bærekugle fremad/bagud og således ændrer fremløbsvinklen som den vist hedder på dansk. Gøres på begge forhjul.

Nu indstilles cambervinklen, cambervinklen er hjulete hældning indad/udad, når hjulet hælder indad foroven er cambervinklen neg. Indstilles som flg.: For at øge cambervinklen indsættes shims af samme tykkelse ved forreste og bagerste bærearmsbolt, for at mindske camber fjernes shims af samme tykkelse fra forreste og bagerste bærearmsbolt. Gøres i begge sider. Det der i virkeligheden sker er bare at du flytter øverste bærekugle ud/ind. 

Toe in/out  indstilles ved at forlænge/forkorte styrestængerne. Der er højregevind i den ene ende og venstregevind i den anden ende, så du skal blot dreje mellemstykket den ene eller anden vej for at ændre længden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tilbage til "Generelt forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster