Kardanfanger

Teknisk relateret snak
Lolk

Kardanfanger

Indlægaf Lolk » 6. dec 2010, 20:17

Her er en lille horrorhistorie, så man bedre kan komme i julestemning:
Kører du i en bil med glasfiberkarosseri og en motor, der yder mere end 60 HK, kan det være en god ide at installere en "kardanfanger". Dette for at undgå alvorlige skader på fører og passager, hvis kardanleddet lige efter gearkassen brækker, når man kører.
Der kan så ske det, at den nu frie ende af kardanakslen laver større og større cirkler
(baghjul og kardan bliver jo ved med at dreje rundt) som arbejder sig op gennem glasfiberbunden, sæderne og den del af kroppen, man bruger til at sidde på, av !
Det kan man undgå ved at montere en "kardanfanger" se billeder.
vettejulehilsen lolk
Vedhæftede filer
kardanfanger 003.jpg
kardanfanger 003.jpg (80.67 KiB) Vist 3992 gange
kardanfanger 002.jpg
kardanfanger 002.jpg (71.56 KiB) Vist 3992 gange

Lykkemark

Ja Lolk Jeg så også denne

Indlægaf Lykkemark » 6. dec 2010, 23:27

Ja Lolk
Jeg så også denne for et stykke tid siden og tænkte tanker. Tanker lidt a'la hvis denne del af drivlinien fik sit eget liv, hvor meget af bilen ville egentlig forsvinde, og hvor ville du være ?
Tak fordi du mindede om det.

Lykkemark

Tommy

Har prøvet det, min Mercury

Indlægaf Tommy » 7. dec 2010, 17:30

Har prøvet det, min Mercury rykkede bunden af under bagsædet, det var spidshjuls akslen der delte sig i to lige efter det bagerste kryds, sker dette i en Corvette tror jeg ikke der bliver meget tilbage.

Brugeravatar
Anders #258
Geografisk sted: Skælskør

...og i forhold til alt

Indlægaf Anders #258 » 8. dec 2010, 21:59

...og i forhold til alt det andet der koster penge til legetøjet, er "safety loops" en særdeles billig forsikring...- de fingernemme kan selvfølgelig selv lave dem, men ellers kan de leveres i paskram fra bl.a. VanSteel:
http://www.vansteel.com/index.cfm?fuseaction=shop.ProductList&SubGroup=1956

Og kan også fåes til half shafts, så de heller ikke kan lave ravage:

Og alt fåes i relevante varianter (manuel / aut. gear og standard / offset T-arm)

Tilbage til "Generelt teknisk forum"