Rullefelt 2009.

Alm. snak

Ville det være en god ide med et rullefeltsarrangement i 2009

Ja
28
80%
Nej
7
20%

Afgivne stemmer: 35

karstenhorn

Hej Karsten, Det er især din

Indlægaf karstenhorn » 30. okt 2008, 17:54

Hej Karsten,

Det er især din bemærkning: ''Amerikanerne bruger næsten altid SAE til forskel fra vores DIN og der er en del forskel.'' jeg undrer mig over.
Det er min opfattelse at SAE og DIN siden 1972 kun har haft 1% afvigelse. Sådan at en SAE HK er 1% mere end en DIN HK.

Afvigelsen skyldes at man brugte runde tal i henholdsvis Europa og USA da 'hesten' skulle defineres.
I Europa er en HK som bekendt 75kgm/s
I USA blev det til 550 ft lb/s, derfor den lille forskel på 1%

C3

"SAE certified horsepower" kan variere op til 30 hk på en motor med 440 DIN hk.

Mvh
Karsten Horn

(udmeldt) C3

"SAE certified horsepower" kan variere

Indlægaf (udmeldt) C3 » 30. okt 2008, 18:41

"SAE certified horsepower" kan variere op til 30 hk på en motor med 440 DIN hk.''

Ja, men det siger kun noget om certifikatets lødighed. (Altså fra certified horsepower).
Men ikke noget om at SAE HP er ringere/mindre end DIN HK.

Du kan sikkert nemt finde tilsvarende eksempler på at DIN Certified Horsepower kan variere 30 HK.

Eller sagt på en anden måde: Den målemetode og målenøjagtig noget måles med rokker ikke ved måleenhedens værdi.

C3

karstenhorn

"SAE certified horsepower" kan variere

Indlægaf karstenhorn » 30. okt 2008, 19:15

"SAE certified horsepower" kan variere op til 30 hk på en motor med 440 DIN hk.''

Ja, men det siger kun noget om certifikatets lødighed. (Altså fra certified horsepower).
Men ikke noget om at SAE HP er ringere/mindre end DIN HK.

Du kan sikkert nemt finde tilsvarende eksempler på at DIN Certified Horsepower kan variere 30 HK.

Eller sagt på en anden måde: Den målemetode og målenøjagtig noget måles med rokker ikke ved måleenhedens værdi.

C3

Jævnfør protokol for sidste nye SAE standart, SAE J1349, blev det først i 2004vedtaget at Servo pumpen skulle regnes med i beregningen af motorens effekt. SAE er meget kompliceret og ikke "bare" SAE. En ting er konverteringsforskelle mellem forskellige enheder, en anden ting er specifikationerne på de enkelte protokoller for de forskellige standarter.

Skal vi ikke bare lade det ligge, unøjagtigheden mellem de forskellige rullefelter er med garanti større end individuelle forskelle standarter imellem. Min pointe var såmænd bare at USA heste som regel er højere end "Europa" heste. Den første graf af mit gamle turbo setup var målt på en USA dyno, jeg måtte trykke næsten ½ bar mere for at se samme resultat på min identiske motor med den samme turbo på et dansk rullefelt.

Mvh
Karsten Horn

(udmeldt) C3

Jævnfør protokol for sidste nye

Indlægaf (udmeldt) C3 » 30. okt 2008, 23:25

Jævnfør protokol for sidste nye SAE standart, SAE J1349, blev det først i 2004vedtaget at Servo pumpen skulle regnes med i beregningen af motorens effekt. SAE er meget kompliceret og ikke "bare" SAE. En ting er konverteringsforskelle mellem forskellige enheder, en anden ting er specifikationerne på de enkelte protokoller for de forskellige standarter.

Skal vi ikke bare lade det ligge, unøjagtigheden mellem de forskellige rullefelter er med garanti større end individuelle forskelle standarter imellem. Min pointe var såmænd bare at USA heste som regel er højere end "Europa" heste. Den første graf af mit gamle turbo setup var målt på en USA dyno, jeg måtte trykke næsten ½ bar mere for at se samme resultat på min identiske motor med den samme turbo på et dansk rullefelt.

Mvh
Karsten Horn

Jo da, lad det bare ligge. Men også i de forskellige DIN normer er jo nogen med og nogen uden servo.
Hvis du f.eks. tager 2 identiske GOLF 1,8, den med og den anden uden servo har du så nogen sinde set forskellige HK opgivelser?
Jeg vil bare fastslå at US HK er lidt stærkere (1%) end EURO HK.
C3

Per

Hej David og Karsten Motoren er

Indlægaf Per » 31. okt 2008, 00:02

Hej David og Karsten

Motoren er en standart GM ZZ502, og den er opgivet til 502 HK og 567 ft/lbs. -derfor er det jo umiddelbart en skuffelse selv om kurven måske ser meget pæn ud.

Karsten jeg syntes du skriver 495 nm, men dynoen siger jo 608 nm.?? -

ps. pæn forbededring på din 406'er

mvh
Steffen

merc

Hej Steffen, Det er ikke så

Indlægaf merc » 31. okt 2008, 08:26

Hej Steffen,

Det er ikke så galt. Den første 482 bigblock jeg satte i en prøvebænk, gav 435 hk, da vi var færdige gav den 685+ det var tændning, dyser og størrelse på headers, ellers ændrede vi intet på motoren..

-OG hej alle det er lige her at man bruger en dyno ...::Chevy_anim:

Brian

karstenhorn

Hej David og Karsten Motoren er

Indlægaf karstenhorn » 31. okt 2008, 09:35

Hej David og Karsten

Motoren er en standart GM ZZ502, og den er opgivet til 502 HK og 567 ft/lbs. -derfor er det jo umiddelbart en skuffelse selv om kurven måske ser meget pæn ud.

Karsten jeg syntes du skriver 495 nm, men dynoen siger jo 608 nm.?? -

ps. pæn forbededring på din 406'er

mvh
Steffen

Hej Steffen

De 495 nm fremkommer ved at aflæse din momentkurve ved 5252 motoromdrejninger. Dernæst konverteres de til Lbs-ft = 365 Lbs-ft. Jævnfør formlen skal din effektkurve også indikere 365 hk ved 5252 motoromdrejninger hvis rulningen er korrekt. Det gør din ikke og det får mig til at påstå at din rulning ikke er valid. Hvis der vel og mærke er forsøgt at tage højde for transmissions tab, så virker dine tal meget lave.

Mvh
Karsten Horn

merc

-Og glem ikke transmission tab. Th350

Indlægaf merc » 31. okt 2008, 11:26

-Og glem ikke transmission tab.

Th350 11-13%

Th400 13-15%

700/r4 18-20%

Manual transmission under det halve ca 5% :hurray:

Brian

Lysmand

Alt efter hvor godt den

Indlægaf Lysmand » 31. okt 2008, 18:02

Alt efter hvor godt den moderne bil er trimmet ind fra fabrikken kan man opnå alt mellem ingenting og 10% på en benzin suge motor. Man skal huske på at moderne biler ofte er trimmet ind med fokus på at den skal kunne køre på lavere kvalitet benzin, skal være så økonomisk som muligt osv. Hvis man er villig til at give kald på brændstoføkonomi og altid køre på 99 oktan V-Power, så kan man godt opnå lidt. Jeg er dog sikker på at de nye Corvetter, fra fabrikkens side, er lavet rimeligt godt :patriot:

Jeg personligt synes at det er en skam ikke at udnytte disse unikke kompetencer når de nu gerne vil hjælpe klubbens øvrige medlemmer. Måske nogle medlemmer er fuldstændig ligeglade med om deres bil kører som den burde, bare der er fest og dæk røg i gaden ? Mange andre medlemmer interesserer sig med garanti også for det mere tekniske i deres bil og; det ene udelukker jo ikke det andet???? :Chevy_anim:

Mvh
Karsten Horn

Hej Karsten.

Tak for svaret vedr. min C5 - det var som forventet.. :cheers2:

Og tak for en rigtig god forklaring på hvorfor man bør støtte op, om sådan et arrangement, det var på tide, at en af jer "nørder" (positiv ment) kom på banen, med en forklaring selv jeg kunne forstå !! :hurray:

/Thomas..

karstenhorn

Hejsa Med henvisning til tidligere løfter

Indlægaf karstenhorn » 2. nov 2008, 20:36

Hejsa

Med henvisning til tidligere løfter om assistance i forbindelse med en eventuel rullefeltsdag i denne dialog, skal jeg hermed meddele at disse er trukket tilbage med øjeblikkelig varsel.

Karsten Horn

Tilbage til "Generelt forum"