stroker 383 Morten Hansen

Teknisk relateret snak
Lysmand

Hej Brian Jeg har sendt

Indlægaf Lysmand » 23. okt 2008, 15:04

Hej Brian
Jeg har sendt den grønne maling (deutz grøn ) til dig igår så kan du jo male notoren blå -grøn --måske lidt pink i striber :hurray: selvom alle de negative svar og kommentar der kommer som er til at :puke: over ,syntes jeg det ser godt ud det du får lavet ved Mortens motor:patriot:

Mvh Kurt

Jeg synes da ellers dette er en af de mest positive indlæg, som har været på forum i lang tid, hvor er de negative svar og kommentar ?? :seeya:

Det er virkelig spændende læsning, at følge sådan en motorrenovering, bliv endelig ved med at komme med billeder !!! :cheers2:

/Thomas..

merc

Ja ja jeg kommer nu

Indlægaf merc » 23. okt 2008, 21:38

Så skal der hovedelejer i.

Husk assembly lube.

Husk lidt silicone lim på pakdåsen ellers er den ikke tæt.
og endplay dvs at krumtappen kan flytte frem og tilbage..

så skal alle lejebukke på og spændes i moment ca 75 Fp.

Det var så krumptappen

Og så lidt stempler :hurray:

Hvis I kan høre nogen snøfte er det min bil, det plejer at være den jeg klør på ryggen ;)

-og husk at ALLE lejre har en overdel og en underdel, de er IKKE ens.

Det var de første 4 stempler og nu gider jeg ikke lave mere motor idag:gnorsi:

merc

Short block færdig

Indlægaf merc » 24. okt 2008, 16:44

Så er bunden færdig. Som I kan se skal man bruge en stor hammer til at få stemplerne på plads :p

Som I kan se, sidder der kun 3 bolte i til knasten. Der var ikke nogen cam bottum. Dvs at knasten har vandret frem og tilbage og det kan sagtens være derfor at løftergalleriet går i stykker.

Konklutionen på dette her er at det er et stort stykke arbejde, hvis man køber et strokerkit, som er lavet i Kina. Man er ganske simpelthen nød til at tjekke alle ting. Det tager lang tid og hvis man skal have et firma til at gøre det for sig, bliver det alt for dyrt. Der vil så stadig være den usikkerhed om krumtappen er afbalanceret. Det her er et Eagelkit til 600 - 700 USD, og det er et kit til 400-450 hk. -og hvis det er mig der skulle have købt et kit i dag, med den viden jeg har nu, ville jeg have købt et kit hos Ohio crank :

383 Street Rodder

SRP forged flat-top pistons
Forged I-beam 6" rods

5140 3.75 forged steel crank
Race bearings and rings

Internally balanced
Price $1,295

Dette sæt er beregnet til op til 600 hk og læg mærke til der er 6 tommer plejstænger. Man kan være sikker på at vægten er indenfor 1 gram på alle komponenter. De har vejet det inden de sender det, da de laver det selv.

383/408 SBC Super Kit

350 0r 400 mains
OC 4340 3.75" Crank
OC 6" H-beam rods
SRP dome pistons
Total Seal Moly Rings
Internally Balanced
READY TO ASSEMBLE
with lightweight crank, add $75
Price $1,699

Det her er så et sæt til 700 hk++ og det samme gælder her : Alt er afbalanceret indenfor 1 gram
Det er klart på de 2 sæt her skal man selv tilpasse stempelringene, så hvis man er doven eller ikke kan finde ud af det selv, køb en Shortblock :

388 SBC Shortblock

5140 steel crankshaft
6" street and strip rods
SRP flattop, dome or dish pistons
Race rings and bearings
Internally balanced
New GM 4 bolt block
Price $2,495
assembled

Jeg vil lige nævne at i min motor kører jeg selv med Eagel. Det er af en anden kvalitet og naturligvis en helt anden pris. Alle delene er gennemlyst. Så det er ikke fabrikatet specielt der er noget problem, det er nu mere prisen, for med en pris på 6-700 USD er der ikke tid til at tjekke nogle af delene. Det her er selvfølgelig kun min mening, men den står jeg inde for. Hvis I vil have det, vil jeg godt fortsætte tråden med samling af resten af motoren.

Lysmand

Hvis I vil have det,

Indlægaf Lysmand » 24. okt 2008, 17:07

Hvis I vil have det, vil jeg godt fortsætte tråden med samling af resten af motoren.
Brian

YES PLEASE !!!! :lurk5::cheers2:

/Thomas..

John #817

Hvis I vil have det,

Indlægaf John #817 » 24. okt 2008, 17:29

Hvis I vil have det, vil jeg godt fortsætte tråden med samling af resten af motoren.
Brian

YES PLEASE !!!! :lurk5::cheers2:

/Thomas..

:iagree:

Morten Hansen

Det ser sq godt ud

Indlægaf Morten Hansen » 24. okt 2008, 17:33

Det ser sq godt ud Brian, jeg er spændt på at få motoren igang :hurray:
og se hvad det dur til :willy_nilly:

Jeg kan kun gi Brian ret, at skal man købe et stroker kit og ikke kan samle det selv, ville jeg købe en samlet shortblock
lige til at sætte toppe på, det andet bliver for dyrt.

/morten :patriot:

Per

Hej Brian Spændende at følge dit

Indlægaf Per » 24. okt 2008, 20:29

Hej Brian
Spændende at følge dit motorbyggeri.
Men hvad skete der med alt det slør du viste i starten, den kan da ikke samles/køre med det?:willy_nilly:
mvh
Steffen

merc

Hej morten29, Du skal først finde

Indlægaf merc » 25. okt 2008, 10:00

Hej morten29,

Du skal først finde ud af hvor meget tryk du vil have og hk.

Steffen
Der er mange meninger om hvor meget slør der må være.

GM skriver én ting og mange motorbyggere ligger sig op af GM. En del andre skriver at det godt må være dèr. Min motor holder 0,015. Men Eagel skriver at det godt må have det slør den har, så det bliver spændende at se.

Brian

merc

Start på top

Indlægaf merc » 25. okt 2008, 10:37

Jeg vil lige skrive lidt indledning:

Når man starter med, at skal bygge en motor, er det ekstrem vigtigt, at man ved hvor man vil hen (hvor langt :p ) med sit motorbyggeri.

Ja ja, jeg ved godt, at jeg selv har taget min egen motor ud og ind 100 gange og skiftet mening lige så mange gange og det gør jeg igen og igen :hurray:
Den er faktisk på vej ud igen :hurray: -men jeg elsker det :gnorsi:

-men når man starter, skal man altså ikke bare gå ind i en tilfældig gaffeltruck forretning og købe et par topstykker :willy_nilly:

Topstykker, indsugning, knast og stempler hører meget nøje sammen. Det er super vigtigt, at disse ting macher hinanden. Dvs hvor meget løft knasten har, hvor store ind/udsugningsportene er, her er stort ikke altid det bedste ;), indsugningen passer til topstykkerne (airflow), så man kan ikke bare, hvis man har en motor og vil have alu-topstykker på, købe et sæt i blinde. En god ting er dog, at de fleste topstykfabrikanter, laver sæt der passer sammen.

Jeg har været på kursus hos Darin Morgan : http://www.darinmorgan.com/ Da jeg var sammen med ham på kursus, overtalte jeg ham til at lave mine topstykker for mig. Det eneste de taler om er : airflow, airflow, airflow. -og jeg kan kun sige : vælger man rigtig fra starten af, bliver det ikke dyrere, det bliver billigere på lang sigt.

-og det her, hvis man går slavisk frem, et step af gangen, får man en super- motor, der macher ens behov :hurray:

merc

Som i kan se passer

Indlægaf merc » 25. okt 2008, 19:35

Som i kan se passer indsugningspakningen, kun lidt porting, det er en FP 1206 pakning. Som jeg skrev i indledningen : Det er meget vigtigt at disse ting passer sammen. Topstykket her er et procomp, jeg kender ikke topstykket, jeg ved det er lavet i Østen. Det eneste jeg kan sige om det er at det er lavet i aluminium. Jeg vil nok sige at hvis man vil vide mere om disse topstykker, kan man søge dem på nettet. Prisen er ca 600 USD.

Indsugningen er Edelbrock RPM.

Som I kan se, passer pakningen ikke, da det er en FP 1206. Denne type indsugning passer med pakning FP 1204. Det står på deres hjemmeside. -og når man taler om at porte en indsugning, er det selvfølgelig altid med den pakning, som den er født til. Så hvis man skal bruge denne type topstykke her, skal man købe sig en indsugning der passer til FP 1206, som kan være eks. en Victor og den kan ikke være under hjelmen. En anden kunne være at fræse i indsugningen, men som I kan se, er der ikke nok matriale i indsugningen, så der kan blive en kant at pakke på. -og man kan ikke bare sætte den på, og lade som ingenting, så ødelægger man airflowet i systemet og så kunne man lige så godt have brugt sit gamle topstykke i stedet for.

Vi skal nu til at finde et andet topstykke at sætte på, så der går lige nogle dage inden tråden fortsætter. Man skal selvfølgelig huske på at hvis man vælger at sætte en Vicktor indsugning på, får man et omdrejningsområde fra 3500 RPM TIL 8000 RPM og det er selvfølgelig ikke så godt, når man lige har lavet en strokermotorbund med ekstern afbalancering til max 6000 RPM.

Tilbage til "Generelt teknisk forum"