Jeg vil lige skrive lidt indledning:
Når man starter med, at skal bygge en motor, er det ekstrem vigtigt, at man ved hvor man vil hen (hvor langt :p ) med sit motorbyggeri.
Ja ja, jeg ved godt, at jeg selv har taget min egen motor ud og ind 100 gange og skiftet mening lige så mange gange og det gør jeg igen og igen :hurray:
Den er faktisk på vej ud igen :hurray: -men jeg elsker det :gnorsi:
-men når man starter, skal man altså ikke bare gå ind i en tilfældig gaffeltruck forretning og købe et par topstykker :willy_nilly:
Topstykker, indsugning, knast og stempler hører meget nøje sammen. Det er super vigtigt, at disse ting macher hinanden. Dvs hvor meget løft knasten har, hvor store ind/udsugningsportene er, her er stort ikke altid det bedste ;), indsugningen passer til topstykkerne (airflow), så man kan ikke bare, hvis man har en motor og vil have alu-topstykker på, købe et sæt i blinde. En god ting er dog, at de fleste topstykfabrikanter, laver sæt der passer sammen.
Jeg har været på kursus hos Darin Morgan :
http://www.darinmorgan.com/ Da jeg var sammen med ham på kursus, overtalte jeg ham til at lave mine topstykker for mig. Det eneste de taler om er : airflow, airflow, airflow. -og jeg kan kun sige : vælger man rigtig fra starten af, bliver det ikke dyrere, det bliver billigere på lang sigt.
-og det her, hvis man går slavisk frem, et step af gangen, får man en super- motor, der macher ens behov :hurray: