Indlægaf Piet » 26. aug 2008, 16:12
Karsten har ret bla Shell Rotella V 15/40 mineralsk olie er en diesel motor olie med højt zinkindhold
som også anbefales til indkøring af nye flattapede motorer hos mange motorbyggere i USA, problemet er bare at den ikke kan købes i Europa.
Det mest kritiske på en nybygget motor i forhold til opstart er knasten (hvis det er en flattappet knast) da den ikke er tryksmurt, den eneste smøring lyftepunkterne har er olie der slynges rundt af krumtappen samt olie der løber retur fra løftergalleriet, derfor er det uhyre vigtigt at knasten smøres ind i molybased fedt og den korekte indkøreings procedure følges til punkt og prikke (2500-3000rpm i 20min)
Hvis du har dobbeltfjedre i topstykkerne så anbefalses det at tage de inderste ud under indkøring, desuden kan man evt sætte preload på løfterne til 1/8 omgang.
Jo vildere knasten er og jo heftigere fjedre man har i topstykkerne jo mere udsat er knasten og jo vigtigere er det at bruge den rigtige olie.
Når først knasten er kørt ind korrekt så betyder det ikke så meget hvilken type olie du kører på, personligt bruger jeg 15/40 mineralsk, tidligere har jeg dog kørt på 20/50 uden nogle problemer.