Dig og din motorolie !

Alm. snak
Lykkemark

Dig og din motorolie !

Indlægaf Lykkemark » 26. aug 2008, 01:42

Kære alle

Hele mit liv har jeg været ';petrochemical mand'; dog ud af andre tangenter end denne, men jeg synes der er mange særdeles interessante betragtninger her (tilsat en masse fornuft):

http://ferrarichat.com/forum/showthread.php?t=136052 

(copy og paste)

jeres

Lykkemark

Lars #510

re:Dig og din motorolie !

Indlægaf Lars #510 » 26. aug 2008, 12:36

Welcome to the Dark side...

Roald #606

Indlægaf Roald #606 » 26. aug 2008, 13:49

Hvis man skal følge hans betragtninger, så er en 20w50 olie da alt for tyk under opstart? Hvilket sikkert er grunden til at min olie tryksmåler går ud over skalaen under opstart og falder til ca. 30 psi i tomgang når motoren er driftvarm.

Nu vi er ved emnet, hvilke olier har egentligt de nødvendige additiver til os med gamle motorer uden rulleknast? Der dukker engang imellem indlæg op på corvetteforum omhandlende folk der har ødelagt deres gamle flattappet knast ved at bruge en moderne olie. Jeg mener det er specielt manglen på ZDDP der er tale om...
Er det en skrøne?

http://en.wikipedia.org/wiki/Zinc_dialkyldithiophosphate

david

Indlægaf david » 26. aug 2008, 14:04

Mener bestemt ikke det er en skrøne, gen I smallblocken og Gen IV bigblocks er bygget med metal mod metal ved løftere, vippearme, forkæde(mod blok). Man bør derfor checke om zinc-indholdet er tilstrækkeligt, ikke alle moderne olier har et tilstrækkeligt indhold, mobile-one har f.eks. et lidt for lavt indhold, castrol classic har f.eks. det rigtige indhold. Jeg har lige hevet en knast ud af en motor hvor løfterne var ædt så meget at de var svære at få ud af blokken igen.

karstenhorn

Re: re:Dig og din motorolie !

Indlægaf karstenhorn » 26. aug 2008, 15:13

Hejsa

Jeg har ladet mig fortælle at visse olier beregnet til moderne diesel motorer skulle indeholde ZDDP i en grad så man ikke river knasten/løfterne. 

Mvh
Karsten Horn

Piet

Indlægaf Piet » 26. aug 2008, 16:12

Karsten har ret bla Shell Rotella V 15/40 mineralsk olie er en diesel motor olie med højt zinkindhold
som også anbefales til indkøring af nye flattapede motorer hos mange motorbyggere i USA, problemet er bare at den ikke kan købes i Europa.

Det mest kritiske på en nybygget motor i forhold til opstart er knasten (hvis det er en flattappet knast) da den ikke er tryksmurt, den eneste smøring lyftepunkterne har er olie der slynges rundt af krumtappen samt  olie der løber retur fra løftergalleriet, derfor er det uhyre vigtigt at knasten smøres ind i molybased fedt og den korekte indkøreings procedure følges til punkt og prikke (2500-3000rpm i 20min)

Hvis  du har dobbeltfjedre  i topstykkerne så anbefalses det at tage de inderste ud under indkøring, desuden kan man evt sætte  preload på løfterne til 1/8 omgang.

Jo vildere knasten er og jo heftigere fjedre man har i topstykkerne jo mere udsat er knasten og jo vigtigere er det at bruge den rigtige olie.

Når først knasten er kørt ind korrekt så betyder det ikke så meget hvilken  type olie du kører på, personligt bruger jeg 15/40 mineralsk, tidligere har jeg dog kørt på 20/50 uden nogle problemer.

david

Indlægaf david » 26. aug 2008, 22:36

Indtil der kommer noget videnskabeligt hælder jeg mest til at checke zinc-indholdet i olien, se denne artikel: ';Oil is killing our cars'; fra en MG klub, det ser ud somom de har gjort et grundigt stykke arbejde med mange kilder :

www.svmgcc.org/tech_tips/oil_is_killing.htm

Allan#271

Indlægaf Allan#271 » 26. aug 2008, 22:40

Hey Piet

Dobbelt fjedre siger du  Er det for at opnå et større pres end en fjeder kan klare ?

Piet

Indlægaf Piet » 26. aug 2008, 23:28

yep der findes sågar tripple fjedre opsætninger, tit bliver en indre dæmperfjeder dog fejagtigt opfattet som  dobbeltfjeder opsætning.

Typisk skal rulleknaste opsætninger køre med større ventilfjeder tryk bla fodi rulleløfterne er væsentligt tungere end standard løftere

Allan#271

Indlægaf Allan#271 » 26. aug 2008, 23:49

nu igen.... dæmperfjeder ? Hvad skal den gøre godt for . Ventilen skal jo smække sædet i så hurtigt som muligt

Tilbage til "Generelt forum"