Bremserørsnøgler i tommer?

Teknisk relateret snak
Roald #606

Bremserørsnøgler i tommer?

Indlægaf Roald #606 » 19. jun 2008, 18:25

Hej 

Er der tilfældigvis nogen der kender et sted i dk, hvor man kan købe ovenstående? Tricks til afmontering af (fastgroede) bremseslanger modtages også meget gerne

Mvh

Roald

Gæst

Re: Bremserørsnøgler i tommer?

Indlægaf Gæst » 19. jun 2008, 20:48

Hej Roald
Du kan med fordel bruge en lille 5'; klemtang ';svejsetang';
som fås i de fleste byggemarkeder.

Jørgen

david

re:Bremserørsnøgler i tommer?

Indlægaf david » 19. jun 2008, 21:11

lidt locktite 'freeze and release' plus et par rigtige femkantede nøgler plejer at fungere, jeg vil næsten tro at Jimmy hos Sanistål kan hjælpe ellers er du velkommen til at låne et sæt af mig.

Roald #606

re:Bremserørsnøgler i tommer?

Indlægaf Roald #606 » 19. jun 2008, 23:26

Jeg takker for forslagene. Jeg havde femkantede nøgler, men kun i mm og de drejede bare rundt på boltkanten når jeg lagde vægt på. Til sidst fik jeg slangen af i den ene side, ved at skære de gamle slanger over og bruge en 5/8'; tændrørstop i bunden + en rørtang i toppen. Føj, hvor kan sådan nogle 20-30 års gamle slanger dælme sidde fast. Nå, så må jeg prøve at få den anden side til at makke ret imorgen. 

Er der en tommelfingerregel for hvor hårdt de nye slanger spændes på? Min haynes manual er desværre gået tabt i kampens hede

erik1303

Re: re:Bremserørsnøgler i tommer?

Indlægaf erik1303 » 20. jun 2008, 21:26

Nu er det jo sådan at samlinger af bremserør og slanger er enten koniske eller med krave, så der er næsten garanti for at det bliver tæt uden at voldspænde, men der skal selvfølgelig være lidt ';gefühl'; med hvad man spænder til med.
Jeg har i sidste uge renoveret mine 4 calipre, de 2 forreste er med kobberskiver og er man i tvivl, kan de skiftes eller udglødes, de 2 bageste calipre er med ';krave';, og det drillede naturligvis lidt med flere afmont. og samlinger til følge, men de er tætte uden at spænde for meget.
Det er iøvrigt utroligt hvad renov. af calib. + nye klodser kan gøre for bremseevnen, nu er det som at kaste anker, og helt snorlige.
På bremsestanden røg den over 3 på forhjul, og 2 på baghjul og håndbremsen, så det er da temmelig godt.

Jeg har lige et ønske her til forrummet, og det er når der bliver stillet et spørgsmål det være sig teknisk eller generelt, og folk herinde er jo mægtig flinke til at svare med div. løsninger, kan man så ikke lige ';melde'; tilbage og svare om det hjalp eller ikke, det er jo også rart for os andre at vide der måske er kommet med et lille ';fif'; brugbart eller ej.

Erik

Tilbage til "Generelt teknisk forum"