Registrering af 73.

Alm. snak
(udmeldt) C3

Registrering af 73.

Indlægaf (udmeldt) C3 » 22. jan 2008, 20:49

Sp. Kan en Vette der har fået 1. reg. dato 31/12-1973 registreres om veteranbil i 2008?

I dette indlæg undersøges ALENE juraen i spørgsmålet, altså ikke om en eller anden har fået indregistreret en bil inden den fyldte 35.år.

Fejl kan ske overalt, men det er ikke så interessant for andre, der jo ikke kan være sikre på at fejlen gentager sig.

§37 ser så vidt jeg kan se ud til at være gældende i denne form:

§ 37.
Hvis køretøjet er indført som brugt fra udlandet eller tidligere har været registreret efter de regler, der gælder for forsvarets og redningsberedskabets køretøjer, anføres på registreringsattesten og i registeret i rubrikken »Registreret første gang« datoen for den tidligere første registrering. Hvis denne ikke kan oplyses, anføres det fabrikationsår, som synsvirksomheden har anført på anmeldelsesblanketten.  

Stk. 2. For ikke-fabriksnye køretøjer, der ikke har været registreret her i landet eller i udlandet, anføres det fabrikationsår, som synsvirksomheden har anført på anmeldelsesblanketten. Det samme gælder køretøjer fremstillet ved genopbygning af et ældre køretøj eller under anvendelse af dele fra flere ældre køretøjer under sådanne omstændigheder, at fornyet registreringsafgift skal betales ved køretøjets registrering.  

Stk. 3. Hvis et køretøjs fabrikationsår lægges til grund, betragtes køretøjet som registreret første gang ved udgangen af fabrikationsåret.  

Stk. 4. Hvis et trækkende køretøj godkendes i fast kombination med et påhængskøretøj, anføres det trækkende køretøjs registreringsnummer på påhængskøretøjets registreringsattest, ligesom påhængskøretøjets registreringsnummer anføres på det trækkende køretøjs registreringsattest. 

Især stk.3. 

Næste spørgsmål er så om indregistrering som veteran (stadig) først kan ske efter det FYLDTE 35. år, altså efter 31/12-2008 for bilen i eksemplet. Eller om en lovændring i de senere år har medført at veteranbiler nu kan indregistreres i deres 35. år altså inden de fylder 35 år?

Er der nogen der har et frisk link vedrørende dette?

C3    

Nils-C3

Re: Registrering af 73.

Indlægaf Nils-C3 » 22. jan 2008, 21:08

Jeg skal ikke gøre mig klog på, om det kan lade sig gøre at indregistrere en 73´er i året 2008 som veteranbil, MEN vi købte vores 1973´er  i sommer i Florida, og da bilen kom hjem til Danevang lå der en hilsen i bilen fra vort medlem Klaus Pauls i Beder, som havde set bilen stå på museet i Tarpon Springs.
Jeg ringede til ham, og af samtalen fremgik det, at det er muligt at registrere f.x. en 73´er i fra og med 01.Jan 2008 som veteranbil; altså fra det fyldte 34. år. Det er ikke aktuelt for os, førend til foråret, for bilen skal ikke ud på våde saltveje for at blive synet og vurderet.
Jeg vil tage kontakt til Klaus når den tid kommer, for at få råd med på vejen.
Prøv at kontakte ham; han lader til at vide besked.
Hilsen,
Nils.

Bankmand

Indlægaf Bankmand » 23. jan 2008, 10:25

Denne afgiftssnak har været vendt 117 gange på alle forums i DK..

§´erne siger at har bilen ikke en 1. reg dato bliver den takseret til 31-12-## altså ultimo, men samtidig har de små damer på skattekontorerne jo tidligere vist stor forskellighed i behandling af sagerne så JO der er mange der har fået en 01-01-## dato mht afgiften, MEN vægtafgift blvier først veteran pr. 31-12-##

/Claus

(udmeldt) C3

Indlægaf (udmeldt) C3 » 24. jan 2008, 17:47

Du har ret i at emnet har været behandlet mange, mange gange. Men efter i år er det vel slut? 1974 modellen er sikkert ikke lige så populær som 68-73.

Men en af grundene til at emnet har været oppe så mange gange er vel at det har svirret med 'forkerte' svar. 'Jeg kender en forhandler, der siger at man godt kan....', 'toldkontoret i X-by har lige registreret en 34 år gammel Corvette....' osv.

Og det er jo ærgerligt for én der har en 1973 ( i år, sidste år en 1972) at få et forkert svar, som er baseret på at der skal ske en fejl? 

En bil skal være over 35 år gammel for at blive indregistreret som veteran - det er reglen. Og det må derfor være frustrerende for en, der har en 73 at få et svar, der antyder at den godt kan indregistreres som veteran i år. ( Forudsat at 1. indregistreringstidspunkt er 31/12-1973).

Har du virkelig konkrete eksempler på at der er nogen der har fået indreg. en 34 år gammel bil som veteranbil med besked om at de først kan opnå veteran vægtafgift efter et år? CRM må da virkelig undre sig?

Mvh

C3

Bankmand

Indlægaf Bankmand » 24. jan 2008, 18:39

Hej C3

Mht dit spørgsmål, så JEP.... kender ikke vedkommende personligt men han har selv skrevet her på siden omkring at CRM altid benytter 31.12 til klassifiseringen af vægtafgiften. Og at damerne ved Skat har ladet den slippe igennem primo året med den billig afgift selv om loven siger 31.12

/Claus

cab73

re:Registrering af 73.

Indlægaf cab73 » 24. jan 2008, 19:04

Hej Der må da være en del medlemmer med en 72 el. en 71 for den sags skyld, som har i frisk erindring hvorledes deres indregistrering foregik. Jeg er overbevist om at de fleste ( alle ? ) fik deres bil indregistreret fra den dag hvor bilen påbegynder sit 35 år altså en 72 med dato 31/12 72 kan få plader på 01/01 2007. ville gerne høre fra bare en 72 at det ik ku lade sig gøre.... mvh Henrik

(udmeldt) C3

Re: re:Registrering af 73.

Indlægaf (udmeldt) C3 » 24. jan 2008, 20:01

cab73, så du mener at veterangrænsen i virkeligheden hedder 34 år og ikke 35 år som alle ellers taler om?

Min er en 69-model, produceret i 1968 og jeg fik den med nød og næppe indregistreret i 2004. Og det var kun fordi det lykkedes mig at få 31/12-1968. 

Men hvis der er sket en lovændring siden er det da interessant. Det var egentlig også et link til en sådan ændring jeg startede med at efterlyse.

Mvh

C3 

cab73

re:Registrering af 73.

Indlægaf cab73 » 24. jan 2008, 20:11

Hej C3 Ingen tvivl, du er godt inde i sagerne, det ligger helt fast ! det fremgår også af din bruger profil i detaljer hvorledes det foregik for dig. Jeg har bare fået den info fra Esben at det overhovedet ikke hersker tvivl om at det er fra dag 1 i det påbegyndte 35. år. Han har trods alt indregistreret lidt mere end een corvette, ik ? Det vi mangler er såmænd bare tilbagemeldinger fra klubbens 72´ere om hvormange der fik plader på sidste år !! Så er spørgsmålet såmænd besvaret. Men vi er enige om at udfra formuleringen i loven skal bilen være OVER 35 år og så må jeg og alle de andre 73´ere bare vente til 09. Men hva så med alle de tidligere år? tror skat er klar over at har een først fået lov er døren åbnet. Og hva faen. handler det ik bare om at få bilerne ud at køre således der kommer det flere afgifter hjem fra salg af benzin og import af reservedele? Håber godt nok min teori holder... mvh HEnrik

LasseG436

Indlægaf LasseG436 » 24. jan 2008, 21:08

Henrik 

Din teori holder ikke

Hvis man ikke kan bevise en registreringsdato/evt. produktionsdato vil man automatisk bruge 31/12 som 1 reg. dato.

Jeg har købt flere Corvetter med tysk fahrzeugbrief, her står den præcise 1 reg. dato, og så er det den der tæller. En bil KAN IKKE toldsynes som veteran før den er fyldt 35 år, dette har jeg undersøgt til bunds, da jeg i år har solgt 2 årg. 73 vetter, den ene har produktionsdato august 72 så med den kan det lade sig gøre, den anden har produktionsdato juli 73 så med den går der et ½ år endnu.

Jeg mener at Piet har produktionsdatoen som 1 reg. dato på sin reg. attest

Piet

Indlægaf Piet » 24. jan 2008, 22:16

Det er korrekt Lasse, jeg fik faktisk lavet presedens for at bruge produktionsdatoen på veteran Corvetter fra USA da man ellers brugte årgangen med udgangspunkt i at den var solgt på den sidste dag i året.

Ihvertilfældet  var det det svar jeg fik da jeg fik min 68 blev  indregistreret som veteranbil 8 måneder før det egentligt kunne lade sig gøre.

Hele problematikken ligger i at der ikke er en første indregistreringsdato på de amerikanske papirer, det ville jeg ikke stille mig til tåls med så jeg  fik grevet dokumentation frem på min bil omkring produktionsdatoen, der var en del tovtrækkeri omkring det på toldsynskontoret, en synsmand ville gerne godtage den mens den overordnede ikke ville, de ringede rundt og jeg talte for min syge moster.

Det endte med jeg fik stemplet og derefter hjalp jeg en del andre igennem på samme måde, det har umiddelbart gjort at der kigges mere venligt på produktionsdagen da  man ikke kan fremskaffe en første indregistreingsdato på disse biler.

Tilbage til "Generelt forum"