Bremsevæske DOT 3 ctr. DOT 4 til C4
Bremsevæske DOT 3 ctr. DOT 4 til C4
Det er ved at være tid hvor der skal skiftes bremsevæske. I den forbindelse står der at jeg skal bruge DOT 3 og at der ikke kå bruges andet. Er der nogen der ved hvor man kan købe DOT 3 eller kan man bruge DOT 4 når blot al DOT 3 væske skiftes ud og erstattes med DOT 4 ? :banghead:
De bedste hilsener
Kim #725
Kim #725
Hej Kim Man må gerne blande
Hej Kim
Man må gerne blande Dot 3, 4 og 5,1. De er alle glycolbaserede. Hvis bilen står til at bruge Dot 3 må man gerne gå op i dot 4 eller 5,1, der bare skulle være lidt bedre, med højere kogepunkt. Man må ikke blande Dot 5 på, da det er silicone-baseret.
Ret mig endelig hvis jeg tager fejl. ;-)
Claes
Man må gerne blande Dot 3, 4 og 5,1. De er alle glycolbaserede. Hvis bilen står til at bruge Dot 3 må man gerne gå op i dot 4 eller 5,1, der bare skulle være lidt bedre, med højere kogepunkt. Man må ikke blande Dot 5 på, da det er silicone-baseret.
Ret mig endelig hvis jeg tager fejl. ;-)
Claes
Det er ved at være
Det er ved at være tid hvor der skal skiftes bremsevæske. I den forbindelse står der at jeg skal bruge DOT 3 og at der ikke kå bruges andet. Er der nogen der ved hvor man kan købe DOT 3 eller kan man bruge DOT 4 når blot al DOT 3 væske skiftes ud og erstattes med DOT 4 ? :banghead:
Det kanl IKKE anbefales idag at bruge DOT 3 til din biltype. Det er ældre type bremsevæske. Som Claes ganske rigtig skriver så benyt DOT 4 eller 5,1. DOT 5,1 er en glycerol baseret bremsevæske ligesom DOT 4 og DOT 3. Dot 5,1 har et meget højere kogepunkt end alm. DOT 4, hvilke har noget med bremseevnen at gøre. Det kan fint blandes med DOT 4. DOT 4 er dog rigeligt fint til alm. hverdagsbrug, hvis man skifter det efter forskrifterne, så det ikke når at blive gammelt og mørkt. Man kan også få flere forskellige high spec DOT 4 bremsevæsker med meget højt kogepunkt. De bliver brugt til ræs.
Tilbage til "Generelt teknisk forum"