Jeg var lige i færd med at sætte headers på min SB og i den forbindelse skruede jeg tændrørene ud..
De 7 af dem havde et tyndt lag kulsort olie og noget grums på elektrode og isolator..
Umiddelbart løb det lidt koldt ned af ryggen på mig, idet jeg straks tænkte slidte stempelringe og eventuelle problemer med ventiler... :spam:
MEN.. Det skal da liige siges at den har stået stille i en årrække nu og har herunder kun kørt små ture de sidste 10 år.. Altså max. 30 - 50 km. pr. tur og vel ca. 10 - 15 ture..
KAN det bare være " snot " i tændrør og cylindre som skal blæses ud med en laaang køretur.. eller skal jeg reelt være bekymret..
Jeg syntes ikke den oser unormalt når den er i gang og den starter ok..
Nogen der kan belære mig.. :confused:
Mvh. Skallerup.
Skal jeg være bekymret..
Øhm Severin Jeg er ikke verdensmester,
Øhm Severin
Jeg er ikke verdensmester, men jeg har da haft en del køretøjer så vi tager den fra enden af:
Vi kan nok godt blive enige om at det er olie sludge, som er en følge af, at olien i motoren lever sit eget liv. Følgende betragtninger er under forudsætningen, at dit tændrør har en ujævn sort oliebelægning på enden af røret mellem gniststederne. Er det glat sort stiller sagen sig ganske anderledes.
Hvis vi er enige om det første, jamen så er der jo frit slag fra en hundredekroneseddel og opefter.
Er maskineriet slidt, det vil sige den har gået et utal af kilometer, så kan det være der skal kikkes på ringe og ventilstyr, for olien har jo fundet vej ind til forbrændingskammeret, og der skal det ikke være.
Er maskineriet helt nyistandsat (dvs. du arbejdede på den igår) så skal tingene bare sætte sig.
Hvordan har din PCV ventil det ? Kommer din motor af med det indre tryk på den rigtige måde ? Kuglen i PCV skal kunne hoppe. Er det en breather af tvivlsom fabrikat så undersøg det.
Løsningen længst ude er at du har et benzinpumpeproblem i.e. at membranen er ødelagt, det kan give et sådant resultat.
Jeg ville tjekke PCV vejen rigtigt grundigt (det er billigt), jeg har selv det gammeldags setup hvor hele balladen ender i luftfilteret (istedet for i motorrummet),for derefter at blive forbrændt og der er langt mere olie dunst end man skulle tro, selv i den gamle "Dampmaskine".
En kompressionstest ville vel heller ikke være af vejen. Her kunne "overmotormenneskerne" vel nok komme på banen. Men jeg tror på PCV.
Lykkemark
Jeg er ikke verdensmester, men jeg har da haft en del køretøjer så vi tager den fra enden af:
Vi kan nok godt blive enige om at det er olie sludge, som er en følge af, at olien i motoren lever sit eget liv. Følgende betragtninger er under forudsætningen, at dit tændrør har en ujævn sort oliebelægning på enden af røret mellem gniststederne. Er det glat sort stiller sagen sig ganske anderledes.
Hvis vi er enige om det første, jamen så er der jo frit slag fra en hundredekroneseddel og opefter.
Er maskineriet slidt, det vil sige den har gået et utal af kilometer, så kan det være der skal kikkes på ringe og ventilstyr, for olien har jo fundet vej ind til forbrændingskammeret, og der skal det ikke være.
Er maskineriet helt nyistandsat (dvs. du arbejdede på den igår) så skal tingene bare sætte sig.
Hvordan har din PCV ventil det ? Kommer din motor af med det indre tryk på den rigtige måde ? Kuglen i PCV skal kunne hoppe. Er det en breather af tvivlsom fabrikat så undersøg det.
Løsningen længst ude er at du har et benzinpumpeproblem i.e. at membranen er ødelagt, det kan give et sådant resultat.
Jeg ville tjekke PCV vejen rigtigt grundigt (det er billigt), jeg har selv det gammeldags setup hvor hele balladen ender i luftfilteret (istedet for i motorrummet),for derefter at blive forbrændt og der er langt mere olie dunst end man skulle tro, selv i den gamle "Dampmaskine".
En kompressionstest ville vel heller ikke være af vejen. Her kunne "overmotormenneskerne" vel nok komme på banen. Men jeg tror på PCV.
Lykkemark
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 16. okt 2007, 17:46
Hvad fanden er en PCV
Hvad fanden er en PCV ventil... hihihi....
Hvor sidder den fyr.. ? Jeg har et uoriginalt luftfilter, uden slanger til..
Og på et par af tændrørende syntes jeg det var glat olie, idet det løb ned ad siden på tændrøret da jeg trak det ud..
Jeg går ind i min assembley manual og gennemroder den for at finde PCV ventil..
:O) Men tak for hurtig respons..
Mvh.
Hvor sidder den fyr.. ? Jeg har et uoriginalt luftfilter, uden slanger til..
Og på et par af tændrørende syntes jeg det var glat olie, idet det løb ned ad siden på tændrøret da jeg trak det ud..
Jeg går ind i min assembley manual og gennemroder den for at finde PCV ventil..
:O) Men tak for hurtig respons..
Mvh.
Jeg var lige i færd
Jeg var lige i færd med at sætte headers på min SB og i den forbindelse skruede jeg tændrørene ud..
De 7 af dem havde et tyndt lag kulsort olie og noget grums på elektrode og isolator..
Umiddelbart løb det lidt koldt ned af ryggen på mig, idet jeg straks tænkte slidte stempelringe og eventuelle problemer med ventiler... :spam:
MEN.. Det skal da liige siges at den har stået stille i en årrække nu og har herunder kun kørt små ture de sidste 10 år.. Altså max. 30 - 50 km. pr. tur og vel ca. 10 - 15 ture..
KAN det bare være " snot " i tændrør og cylindre som skal blæses ud med en laaang køretur.. eller skal jeg reelt være bekymret..
Jeg syntes ikke den oser unormalt når den er i gang og den starter ok..
Nogen der kan belære mig.. :confused:
Mvh. Skallerup.
Det kunne være noget så banalt som for kolde tændrør eller en forkert dyset karburator, når du har sat headers på skal den som regel et par numre op i dyser, det kan så være du slipper for det. :)
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 16. okt 2007, 17:46
Ok.. Det med dyser var
Ok.. Det med dyser var jeg ikke lige klar over.. Indtil d.d. har den kørt med de originale små udstødningsmanifolde..
KAN den køre med de gamle dyser.. eller ? du skriver som regel... :)
Hvordan finder jeg ud af den eksakte dysestørrelse efter headders...
Mvh. Skallerup
KAN den køre med de gamle dyser.. eller ? du skriver som regel... :)
Hvordan finder jeg ud af den eksakte dysestørrelse efter headders...
Mvh. Skallerup
Severin Din PCV sidder i dit
Severin
Din PCV sidder i dit ventildæksel. David har skrevet reolmetre om det, så derfor har jeg bevaret mit originalsystem. Det virker fint, og luftfiltret bliver skiftet hver sæson og "Dampmaskinen" den tygger sine 50 km pr dag i sæson'en.
Lykkemark
Din PCV sidder i dit ventildæksel. David har skrevet reolmetre om det, så derfor har jeg bevaret mit originalsystem. Det virker fint, og luftfiltret bliver skiftet hver sæson og "Dampmaskinen" den tygger sine 50 km pr dag i sæson'en.
Lykkemark
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 16. okt 2007, 17:46
SÅ er jeg med.. DET bliver
SÅ er jeg med..
DET bliver lige undersøgt nærmere....
TASADUHA..!!
:)
DET bliver lige undersøgt nærmere....
TASADUHA..!!
:)
Ok.. Det med dyser var
Ok.. Det med dyser var jeg ikke lige klar over.. Indtil d.d. har den kørt med de originale små udstødningsmanifolde..
KAN den køre med de gamle dyser.. eller ? du skriver som regel... :)
Hvordan finder jeg ud af den eksakte dysestørrelse efter headders...
Mvh. Skallerup
Man kan bruge en CO2 måler, men ellers gør man det at man dyser ned til den begynder at hugge lidt (lean stumble) og så dyser man lidt op igen, det koster lidt benzin hvis det er en Holley/Demon, lettere på en rochester/edelbrock hvor det er nålene som skiftes og/eller dyserne. Husk at købe nye pakninger inden du skiller karburatoren ad, hvis den ikke har været skilt ad længe går de typisk i stykker og så når man ikke videre den dag :)
Ellers er favoritten jo nøddebrune tændrør:

se også denne geniale side:
http://www.4secondsflat.com/plug_chart.html
Tilbage til "Generelt teknisk forum"
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster