Motor "dør" kortvarigt ved igangsættelse

Teknisk relateret snak
Jladenmark

Motor "dør" kortvarigt ved igangsættelse

Indlægaf Jladenmark » 26. maj 2011, 15:38

Hej.

Jeg har et lille problem med at min '71er C3/350 næsten går ud (meget kortvarigt) lige i det øjeblik jeg går på gaspedalen fra stilstand. Den går ikke helt ud, men den når lige at løfte næsen før den "går død" i et sekund. Herefter er den helt fin igen og kan accelerere ganske udemærket.
Hvis jeg forsøger at starte meget meget blødt (og næsten ikke røre pedalen) kan jeg undgå problemet og hvis jeg virkelig træder til den har jeg heller ikke noget problem. Det et faktisk værst ved alm. kørsel.

Er der nogen der har et forslag til hvad jeg skal kigge efter?

Jeg har en Edelbrock karburator og manifold, slanger og benzinfilter er nyt. Jeg har installeret elektronisk tænding og justeret til 12 grader. Accellerationspumpen er sat på max og karburatorens fjedre til styring af overgang fra tomgang til mellemgas er sat til den type der åbner tidligt. Benzinpumpe tryk er målt til at være OK ved tomgang, men falder lidt ved højere omdrejninger.

Cubic

Er der ikke en vacum

Indlægaf Cubic » 26. maj 2011, 16:12

Er der ikke en vacum dåse på fordeleren ? Hvis ja kan det være den

Brugeravatar
Allan#373
Geografisk sted: Thisted

Det kunne nu godt lugte

Indlægaf Allan#373 » 26. maj 2011, 17:08

Det kunne nu godt lugte lidt af accellerationspumpe, uanset hvad den er "sat til".
Af med luftfilter og ryk i gaskablet: kommer der, eller kommer der ikke en stråle ned i karb. fra acc.pumpe.
En simpel prøve, det kan måske være det.
Allan
"If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti

Gæst

Havde sidste år samme problem.

Indlægaf Gæst » 26. maj 2011, 18:36

Havde sidste år samme problem. Du skriver " karburatorens fjedre til styring af overgang fra tomgang til mellemgas er sat til den type der åbner tidligt", det skal det ikke være, brug standard fjedrene. Accellerationspumpen har du sat til max, det lyder helt vildt, tænk på du kan drukne motoren lige i det øjeblik du træder. Chokeren, hvordan ser den ud, er det elektrisk?

Jeg satte mit som eks:
Standard fjedre
Accellerationspumpen ca i midten
Chokeren lidt over midten, således den ikke åbnede for tidlig.

Det hjalp tilsyneladende, det har ikke vist sig siden.

(udmeldt) Niels E

Hej alle. Mange tak for

Indlægaf (udmeldt) Niels E » 27. maj 2011, 08:56

Hej alle.

Mange tak for de hurtige svar. Nu har jeg lidt at gå efter.

Mht til jeres spørgsmål, så:
-Jep, der er vacum tilsluttet til tænding og jeg er ret sikker på det virker. Det var ihv fald som at få ny moter da jeg installerede elektronisk tænding (min gl. havde ikke vacum) og jeg kan se at tændingstidspunkt flytter sig i tomgang med og uden vacum tilsluttet.
-Mht accelerationspumpe. Jeg tror den virker, men checker lige igen. Jeg benytter mig af det når jeg koldstarter (giver et par tryk på speederen, så starter den med det samme). Fordi mht ....
-Choker: Der er elektronisk choker men jeg har slået den helt fra og har checket at den altid er helt åben.
-Fjedre: Jeg vil prøve at lege lidt med dem. Jeg har et kit.
-Accelerationspumpe: Jeg vil prøve at sætte den mere moderat og se om der er forskel.

Yderligere info: Det er ligesom at hvis jeg har accelereret hård og stopper umidelbart efter for rødt - når jeg så skal igang igen, så er problemet mere udtalt.

Igen: Tak for hjælpen. Jeg melder tilbage når jeg finder løsningen.

Gæst

Du siger du har chokeren

Indlægaf Gæst » 27. maj 2011, 15:55

Du siger du har chokeren helt åben???
Har du så ikke problemer med at starte fra kold. Jeg vil påstå at chokeren kan du ikke bare slå fra, fordi det så går ud over benzin+luftblandingen ved koldstart. Hvis du så har "skruet" lidt for at få motoren til at kører i kold tilstand uden choker, kan jeg godt forstå du har problemer, luft+benzin forholdet passer ikke både med kold og varm motor!

Gizmo69

Rigtige mænd køre uden choker.....

Indlægaf Gizmo69 » 27. maj 2011, 23:26

Gæst

Indlægaf Gæst » 28. maj 2011, 12:58

... eller også kan de ikke finde ud af at indstille den ordentlig :ack2:

(udmeldt) Niels E

Hej Bjarne, Du har fuldstændig

Indlægaf (udmeldt) Niels E » 29. maj 2011, 09:07

Hej Bjarne,

Du har fuldstændig ret, jeg burde jo nok indstille chokeren, men har ikke prioriteret den så højt endnu i forhold til de andre ting jeg har lavet på bilen. Den "hang" lidt ved næsten frakoblet, så indtil videre har jeg valgt at dreje den helt væk - også i helt kold tilstand.
Jo, når den startes kold skal den lige have et minut i tomgang før man kan lunte af sted og den går klart magert de første minutter.
Jeg har ikke justeret så den går godt kold, men i varm tilstand, og må så have lidt tålmodighed istedet.

(udmeldt) Niels E

Hej. Blot som tilbagemelding: Jeg har

Indlægaf (udmeldt) Niels E » 1. jun 2011, 17:07

Hej.

Blot som tilbagemelding:
Jeg har nu checket accelerationspumpen som foreslået og den giver benzin som forventet. Jeg har justeret til middel niveau og kan ikke mærke nævneværdig forskel - så der lader jeg den blive.
Jeg har ændret fjedrene i karburator til middel niveau (orange) og det gav heller ikke nævneværdige ændringer i forhold til at den "dør" lidt.
Jeg har checket tænding og sat fortænding frem til 14 grader. Det gjorde den lidt mere livlig sammen med de andre ændringer. Ved ikke om jeg burde gå videre til 16 grader(?).

En ting jeg har opdaget er dog at benzinslangen til benzinpumpen var "kinket"/flad. Den er nu udskiftet og det har hjulpet. Jeg er nu på et niveau hvor jeg stadig syntes det kan mærkes og kunne være bedre, men akseptabelt.

...og så leger jeg lidt med choker indstillinger.

Tilbage til "Generelt teknisk forum"