Hej
Jeg skal have skiftet olie/filter i min gearkasse (TH400 automatic), og vil gerne vide hvilket moment bundkaret (Tranmission oil pan) skal spændes med.
Jeg vil endvidere skifte olie/pakning (Corvette differential fluid kit) i differentiale, og her mangler jeg ligeså moment.
Hun er en C3 årgang 1974
Håber i kan hjælpe mig
Moment
Ja der må jeg tilstå
Ja der må jeg tilstå at jeg spænder efter "gehør / gefuhl".
Du kan mærke hvor stram bolten er når du løsner, og dernæst stramme den ca. tilsvarende.
Selvfølgelig skal du ikke voldstramme / hænge din vægt i en ca. 8 mm bolt, men stramme dem alle ens, så er det godt nok.
Propperne i "klumpen bagude" er vel også efter en slags "gefuhl", og de kan da tåle en del.
Nu er det ikke alle momentnøgler der er skide præcise i de små momenter, så der det godt med lidt "følelse".
Go fornøjelse.
Erik
Du kan mærke hvor stram bolten er når du løsner, og dernæst stramme den ca. tilsvarende.
Selvfølgelig skal du ikke voldstramme / hænge din vægt i en ca. 8 mm bolt, men stramme dem alle ens, så er det godt nok.
Propperne i "klumpen bagude" er vel også efter en slags "gefuhl", og de kan da tåle en del.
Nu er det ikke alle momentnøgler der er skide præcise i de små momenter, så der det godt med lidt "følelse".
Go fornøjelse.
Erik
Tranmission oil pan spændes med
Tranmission oil pan spændes med 8 - 10 Ft-lbs ikke mere da man ellers let bøjer selve oil pan kanten, og så bliver den let utæt. Corvette differential, - alså forstykket hvori fjederen også sidder, ind til selve differentialet bør spændes med 50 Ft-lbs.
Alle angivelser er fra Haynes Repair Manual.
Alle angivelser er fra Haynes Repair Manual.
Hej Tak for de hurtige og
Hej
Tak for de hurtige og gode svar, her på siden og over telefonen.
Vi ses i sommerlandet til div. træf ;-)
Tak for de hurtige og gode svar, her på siden og over telefonen.
Vi ses i sommerlandet til div. træf ;-)
Tilbage til "Generelt teknisk forum"