Baghjulsophæng 'drejer' ved ujævnheder

Alm. snak
Lars Soerensen

Baghjulsophæng 'drejer' ved ujævnheder

Indlægaf Lars Soerensen » 23. nov 2003, 00:20

Jeg har netop idag hentet min Corvette 427/435 hos Odense/Dreamfactory, og kørt den til CPH / Holte.

Bilen kører generelt ok, men når der er bump eller mindre ujævnheder i vejen, ved motorvejsfart (70 MPH), trækker baghjulene til siden. Det føles som om at baghjulene 'drejer' en smule, med det resultat at bilen føles usikker.

Det samme sker også ved skarpe sving ved lav hastighed (30-40 MPH).

Bilen har forholdsvis nye extra brede bagdæk 275/60 BF Goodrich Radial T/A, og standard komponenter i undervogn.

Jeg fik oplyst at Dreamfactory at dette er 'normalt' for alle Corvetter, og at der kræves nye fiber fjedre, gas støddæmpere, poly bøsninger, etc. for at fixe dette.

Kan i bekræfte at dette er 'normalt', eller er der tale om et problem med bagtøjet?.

Har nogen haft et tilsvarende problem ?

mvh Lars Sørensen

Piet

Re: Baghjulsophæng 'drejer' ved ujævnheder

Indlægaf Piet » 23. nov 2003, 02:33

Jeg kan bekræfte at det var precis samme symtomer min 68' havde, og efter en lille snak med Hr Jesper Krarup som også ejer en 68' fadt jeg ud af at hans bil havde det samme problem, vi er begge midt i processen med at opgradere undervognen på vores biler til kulfiberfjedre/gasstøddæmpere osv jeg vil lade dig vide hvorledes det forløber og hvordan slutresultatet bliver.

Jeg har dog kørt i en anden corvette med disse ændringer og der var en verden til forskel så mine forventninger er temmeligt høje. Hvis du selv kan lave arbejdet vil en opgradering kunne laves for  mellem 6 - 20.000 dkr alt afhængigt af hvor vild du vil have undervognen, den bil jeg prøvede havde fået udskiftet for ca 10.000dkr stumper.

(udmeldt) Jesper Krarup

Indlægaf (udmeldt) Jesper Krarup » 23. nov 2003, 11:04

Yeps, jeg er ved at skifte undervognskomponenter på min Vette - det bliver et MEGET spændende forår, hvor bilen skal ud at køre med de nye komponenter.

Affjedringen var slidt helt op i bilen og det udartede sig blandt andet ved at alle ujævnheder nærmest hamrede op i bunden af bilen - i sving kunne man endda mærke at hjulene lige lettede og at bilen flyttede sig nogle centimeter sidelæns før den 'landede' igen.

Jaw, jaw, det bliver fedt at komme ud at køre igen!!!

david

Indlægaf david » 23. nov 2003, 11:36

Tillad mig at være lidt uenig her. Støddæmpere skal selvfølelig være ok, men derudover er det de gummibøsninger som sidder i stutrods og specielt trailingarms, den er gal med. Hvis de er ok og den er justeret med caster/camber mv. i bagvognen skal det bare virke og det gør det for sådan har jeg kørt igennem mange år. Tænk dig godt om inden du skifter til Poly istedet for nye gummibøsninger, test på baner vist at der kun er en marginal forskel og sænker komforten betydeligt.

Hvis den har kørt i USA er der en specialitet også, idet mange mekanikere i USA justerer undervognen asymetrisk af gammel vane ( pga. slidte veje i 50'ere og før). Det giver imidlertid en underlig opførsel.

275/60 på originale stålfælge ser godt ud, men er ikke optimalt ( for bredt ), fælgene nærmest flyder indeni dækkene.

Tillykke med Vetten !

Piet

Indlægaf Piet » 23. nov 2003, 12:23

Jeg skifter ikke til poly bøsninger, alle mine bøsninger er udskiftet med originalt gummi, af samme årsag som David skriver , desuden har poly den skavank at de kan knirke forfærdeligt.

Allan#271

Indlægaf Allan#271 » 23. nov 2003, 18:53

amerikanerbils  mekaniker www.manly.dk Ganløse , så ved jeg der er et værksted i Søborg og et i smørum og et på amager men kan ikke lige deres navne .

Tilbage til "Generelt forum"