Hej
Har lige målt luftfugtigheden i min garage over et par dage - den ligger mellem 55 og 60%, men er det tørt nok til at undgå problemer med pest m.v. ?
Nu har luften vel også rimelig tør disse dage med frostvejr, men når man har varme i garagen, betyder det vel ikke det store?
Hvad mener I?
Fortsat god søndag.........
Bo
Luftfugtighed i garage
Re: Luftfugtighed i garage
Hej Bo.
En luftfugtighed på 55% betyder intet.
Mange danske hjem har af forskellige årsager en højere fugtighed.
Florida har næsten en konstant luftfugtighed der ligger over dit niveau.
Hilsen
John
En luftfugtighed på 55% betyder intet.
Mange danske hjem har af forskellige årsager en højere fugtighed.
Florida har næsten en konstant luftfugtighed der ligger over dit niveau.
Hilsen
John
Re: Luftfugtighed i garage
Hej Bo,
Hvis du går ind under FORUM ';off topics'; tilbage fra d. 11-02-2008, vil du kunne se diskussionen vedr. luftfugtighed i garager.
En relativ fugtighed på 55% - 60% er meget fint, men hvis der opstår temperaturforskelle på hver sin side af en karosseridel, vil der altid opstå kondens, og denne kondens vil, hvis ikke bagsiden er behandlet optimalt, fra bagsiden kunne trænge ind i glasfiberen, som i en svamp, og frembringe pest. Derfor er det af største vigtighed at der er godt med ';træk'; rundt om bilen. Ikke udefra, men f.x. fra en affugter, eller en blæser; lad døre, vinduer og frontklap stå en smule åben.
Den relative fugtighedsprocent angiver blot hvormeget fugt en vis mængde luft kan afgive, som kondens ved en given temperaturforskel.
I det tyske ';MOTOR KLASSIK'; var for et par numre siden en artikel vedr. vinteropbevaring.Her diskuterede man bl.a. indgående problemet; fugt og kondens, med grafer, som viste relationerne mellem temperaturer og fugtighedsprocenter.
For eksempel ville jeg ALDRIG opbevare en Corvette under et dækken i en garage en hel vinter ved de temperaturer vi har her i DK. Her er nul ventilation, og fugten kan rigtig nå at trænge ind overalt.
Skal den stå i en ';sæk';, skal det være en ';CARCOON'; med ventilation.
Hilsen,
Nils.
Hvis du går ind under FORUM ';off topics'; tilbage fra d. 11-02-2008, vil du kunne se diskussionen vedr. luftfugtighed i garager.
En relativ fugtighed på 55% - 60% er meget fint, men hvis der opstår temperaturforskelle på hver sin side af en karosseridel, vil der altid opstå kondens, og denne kondens vil, hvis ikke bagsiden er behandlet optimalt, fra bagsiden kunne trænge ind i glasfiberen, som i en svamp, og frembringe pest. Derfor er det af største vigtighed at der er godt med ';træk'; rundt om bilen. Ikke udefra, men f.x. fra en affugter, eller en blæser; lad døre, vinduer og frontklap stå en smule åben.
Den relative fugtighedsprocent angiver blot hvormeget fugt en vis mængde luft kan afgive, som kondens ved en given temperaturforskel.
I det tyske ';MOTOR KLASSIK'; var for et par numre siden en artikel vedr. vinteropbevaring.Her diskuterede man bl.a. indgående problemet; fugt og kondens, med grafer, som viste relationerne mellem temperaturer og fugtighedsprocenter.
For eksempel ville jeg ALDRIG opbevare en Corvette under et dækken i en garage en hel vinter ved de temperaturer vi har her i DK. Her er nul ventilation, og fugten kan rigtig nå at trænge ind overalt.
Skal den stå i en ';sæk';, skal det være en ';CARCOON'; med ventilation.
Hilsen,
Nils.
Re: Luftfugtighed i garage
Lige og præcis nshdk.
Vi har dyre biler der koster en bondegård. En ventilator der kan bevæge sig kan man få for næsten nul kroner hos Harald Skrald.
Af med taget, luftbevægelse.
Lykkemark
Tilbage til "Generelt teknisk forum"
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst