Olie og Smøring C3

Teknisk relateret snak
Bogild

Olie og Smøring C3

Indlægaf Bogild » 7. okt 2007, 12:21

JEG VIL SELV.....
Da jeg købte min Corvette, var det udover lysten til at køre rundt i min drengedrøm, også meningen at jeg vil vedligeholde vognen selv. Da jeg som ganske ung 15 årig, var smørredreng hos kølevognsfirmaet Arne Jensen og også kom meget hos den lokale automekaniker, (spildolli - kaldte vi knægte ham) hvor jeg fik lov til at skille gamle motorere ad og slibe ventiler, lave bremser, banke rust OSV en fed tid, som nu skal ';genopleves';, det med rusten bliver heldigvis ikke det store problem.  

På CCD siden her, har jeg så forsøgt at finde frem til lige netop den/de olier og smøreprodukter der skal bruges til min 69';ere der har manuel gear og relativ nyrenoveret motor. Jeg må sige det er en fantastisk klub jeg har meldt mig ind i, da jeg forsøgte at søge på olie og/eller smøring var min lille PC ved at hoste et par ram op. Der ligger så mange gode indlæg om dette emne. Så glad troede jeg det var til at gå til, men nej, der er jo lige så mange meninger om olier som der er mennesker. 

Så efter en gang søgning på nettet var jeg mildest talt ';still confused, but on a higher level';. Der må da findes et olieselskab, der har alt jeg skal bruge, ';ved produktnavns nævnelse';, så jeg kontaktede Castrol da det er det firma jeg kender bedst, (kan huske min knallert havde GTX klistermærker på tanken) Castrol har produkterne stående på hylderne hos førende forhandlere i Danmark, så det er til at få fat i, også lørdag formiddag. 

Her er svaret jeg fik fra Castrol:

Hej Finn og tak for din henvendelse om smøring af din Corvette !   Hvis vi tar? det fra en ende af, har du ret mht. LMX, som generel smøring ved de fleste nippel punkter. Dog skal der bruges Castrol MS 3, hvis det er til meget hårdt belastede områder som ex. styrforbindelser, glidebøsninger til bremseåg eller affjedringsbøsninger.   Bagtøjet kan smøres med Castrol Hypoy LS 90, men det vil være en fordel, at anvende Castrol SAF-XJ 75W-140, der dels er bedre til at smøre og beskytte kold, men som også holder sin viskositet bedre, når den bliver varmet op ( typisk når spærret er i funktion ). Den er additiveret til at håndtere spærre differentialet ).   Motoren går jer ud fra er kørt til efter de 5000 km, hvor den formentligt har kørt på en mineralsk olie. Nu vil jeg anbefale at gå over til en delsyntetisk olie, som indeholder UMA molekyler, der gør, at olien bliver tiltrukket til metal overflader og dermed bliver hængende ca. 4 gange længere end konventionel olie. Det gør, at der er smøring fra det øjeblik motoren startes. (har fundet frem til at det er Castrol Magnatec 10W-40 A3/B3)   Til gearkassen skal der bruges Castrol SMX-S 75W-85 ! Det er det absolut bedste vil kan hvis der skeles til såvel slidbeskyttelse og optimal synkronisering.
Håber ovenstående besvarer din henvendelse i tilfredsstillende omfang. Skulle dette, mod forventning ikke være tilfældet, er du natuligvis, som altid, velkommen til at kontakte os igen !  

Nu håber jeg ikke jeg har startet en ';religionskrig';

Har klubben overvejet at lave et punkt under Tips/Teknik ';Olie og smøremidler til min Corvette'; lidt ligesom konverteringslisten til tændrør. Jeg tror der er mange der ville kunne gøre brug af en produktnavneliste og hvilken model Corvette der skal/kan køre på hvad. Jeg ved godt at GM sikkert har produkterne, og sikkert kan hjælpe, men jeg vil gerne have friheden til at handle lokalt.

Mange hilsner

Finn B

John #817

re:Olie og Smøring C3

Indlægaf John #817 » 7. okt 2007, 12:45

Peferkt Finn, Tak for info. 
Jeg vil bruge ovennævnte produkter til min 1969 

/John

Gæst

Re: re:Olie og Smøring C3

Indlægaf Gæst » 7. okt 2007, 19:00

Hvis der er en med forstand på dette vil lave en liste, vil jeg meget gerne lægge den på.   

Piet

re:Olie og Smøring C3

Indlægaf Piet » 9. okt 2007, 00:46

Personlig erfaring med Castrol SAF-XJ 75W-140 til bagtøj er at det ikke fungerer i positraction bagtøj, hr også prøvet med statoil produkter uden held. havde 'smæld og knald' fordi koblingspladerne ikke vil slippe korrekt når bilen drejer, efter påfyldning af GMs additv &olie forsvandt alle mislyde. bruger selv udelukkende mineralsk olie til mine motorer 20-50 fra Castrol eller Duckhams.

Tilbage til "Generelt teknisk forum"