Hej Alle
Jeg er på jagt efter en der bare er dygtig til at stille tænding, jeg har en 68 med 427 og har forgæves fået den stillet,den bliver varm og den har tændingsbanken ved gasgivning,og NU skal det være :-) så jeg bliver glad hvis en af jer kender den rigtige. ( på sjælland )
Ps,vedr Roskilde træf skal vi tilmelde os eller bare komme , synes jeg læste noget om det var billigere at komme ind via vores club.
Hilsen Kuno
tændingsjustering
Re: tændingsjustering
Hvis du kører på 95 så prøv evt shells V-Power det er 97 benzin
Ellers er der kun at stille tændingen lidt ned, drej strømfordeleren (med uret) et par milimeter fastspænd og prøvekør bliv ved indtil tændingsbanken forsvinder.
Ellers er der kun at stille tændingen lidt ned, drej strømfordeleren (med uret) et par milimeter fastspænd og prøvekør bliv ved indtil tændingsbanken forsvinder.
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27
Re: tændingsjustering
Den beskrevne metode er rigtig god.
Jeg kan supplere med at hvis man mærker strømfordeler og manifold med f.eks. det hvide mærkeblæk man kan få som en pen, og ridser et fint mærke i begge så er det næsten bedre end den mest fancy tændingspistol, når det gælder den sidste finpudsning.
Til grovindstilling er tændingspistolen dog uundværlig.
Et af problemerne med finindstilling er at man ikke ved hvad man skal stille tændingen på. Hvis der er pillet ved motoren i det mindste. Skal den stå 8, 10 12 gr. - eller mere - før top ved 800-1000 omdr. ? ( Uden vacuum ). Et andet problem er at mærkerne kan være svære at aflæse helt præcis når motoren kører.
Tændingsindstilling med pistol på f.eks. min furious motor er noget af et kunststykke. Først afmonteres vacuum ledningen. Nu kan motoren ikke holde sig i gang. Så stilles tomgangen godt op på speederstoppet. Motoren startes og tomgangen justeres til ca. 900 rpm. Så stilles med tændingspistol til et gættet gradtal. F.eks. 18 gr. FØR.
Strømfordeleren fastspændes mens motoren kører - da den ellers kan rykke sig idet tændingen afbrydes. Tændingen kontrolleres efter fastspænding. Nu monteres vacuumslangen og tomgangen justeres endnu en gang. Der køres en prøvetur og hvis der konstateres tændingsbanken er det forfra. Hvis ikke er det også forfra, da tændingen så måske ikke står tidligt nok.
Piets metode er enklere og bedre.
Jeg stiller tændingen således at det lige akkurat kan lade sig gøre at fremprovokere en let banken ved at sejtrække. Det er i dette tilfælde ca. 14-16 gr. FØR. ( Nu med 95 oktan ).
C3
Jeg kan supplere med at hvis man mærker strømfordeler og manifold med f.eks. det hvide mærkeblæk man kan få som en pen, og ridser et fint mærke i begge så er det næsten bedre end den mest fancy tændingspistol, når det gælder den sidste finpudsning.
Til grovindstilling er tændingspistolen dog uundværlig.
Et af problemerne med finindstilling er at man ikke ved hvad man skal stille tændingen på. Hvis der er pillet ved motoren i det mindste. Skal den stå 8, 10 12 gr. - eller mere - før top ved 800-1000 omdr. ? ( Uden vacuum ). Et andet problem er at mærkerne kan være svære at aflæse helt præcis når motoren kører.
Tændingsindstilling med pistol på f.eks. min furious motor er noget af et kunststykke. Først afmonteres vacuum ledningen. Nu kan motoren ikke holde sig i gang. Så stilles tomgangen godt op på speederstoppet. Motoren startes og tomgangen justeres til ca. 900 rpm. Så stilles med tændingspistol til et gættet gradtal. F.eks. 18 gr. FØR.
Strømfordeleren fastspændes mens motoren kører - da den ellers kan rykke sig idet tændingen afbrydes. Tændingen kontrolleres efter fastspænding. Nu monteres vacuumslangen og tomgangen justeres endnu en gang. Der køres en prøvetur og hvis der konstateres tændingsbanken er det forfra. Hvis ikke er det også forfra, da tændingen så måske ikke står tidligt nok.
Piets metode er enklere og bedre.
Jeg stiller tændingen således at det lige akkurat kan lade sig gøre at fremprovokere en let banken ved at sejtrække. Det er i dette tilfælde ca. 14-16 gr. FØR. ( Nu med 95 oktan ).
C3
Re: tændingsjustering
Du er velkommen til at køre forbi mig en dag ved lejlighed, så kan jeg sagtens stille tændingen lidt ned, der er dog flere faktorere som spiller ind her.
Du siger at motoren efter al sansynlighed har fået en skrappere knast, måske det var i fobindelse med en renovering hvor man har hævet kompressionen i samme moment, det kan også bare være at din vacuumavancering er defekt og man derfor har stillet tændingen for højt for at kompensere for avanceringen som så vil mangle i bunden, det kan også være at der simpelthen er for meget total advance på dit tændingssytem, det er umuligt at sige før man har set bilen og set hvilke komponenter der sidder på den.
Du skal bare gøre dig klart, at når man stiller tændingen ned så mister man effekt.
Du siger at motoren efter al sansynlighed har fået en skrappere knast, måske det var i fobindelse med en renovering hvor man har hævet kompressionen i samme moment, det kan også bare være at din vacuumavancering er defekt og man derfor har stillet tændingen for højt for at kompensere for avanceringen som så vil mangle i bunden, det kan også være at der simpelthen er for meget total advance på dit tændingssytem, det er umuligt at sige før man har set bilen og set hvilke komponenter der sidder på den.
Du skal bare gøre dig klart, at når man stiller tændingen ned så mister man effekt.
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster