Mine motorlyde er løst! Det var udstødningspakninger der var kaput v. manifolden,og det gjorde at det kun var når den fik noget pedal den bankede.
motorlyde
-
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 10. sep 2003, 11:08
Re: motorlyde
Der er vist andre, som kan nikke genkendende til den historie, ikke sandt, Hr. og Fru Simonsen.......:-)
Gad vidst hvorfor header-pakningen går så ofte? Er det mon fordi der er større temperaturudvidelser i flange-godset i forhold til de støbte udstødningsmanifolder?
Det kunne jo også forklare, hvorfor header-boltene så ofte går løs. Og det at disse går løs er vel også medvirkende til at pakningen ryger..........
Hvad er den bedste måde at gøre header-bolte fast på? Hælder selv mest til til de bolte, der er udstyret med en '3/4 fuldmåne' låsering med tilhørende clips.
Hvad mener I andre?
Vettehilsen
Claus
Gad vidst hvorfor header-pakningen går så ofte? Er det mon fordi der er større temperaturudvidelser i flange-godset i forhold til de støbte udstødningsmanifolder?
Det kunne jo også forklare, hvorfor header-boltene så ofte går løs. Og det at disse går løs er vel også medvirkende til at pakningen ryger..........
Hvad er den bedste måde at gøre header-bolte fast på? Hælder selv mest til til de bolte, der er udstyret med en '3/4 fuldmåne' låsering med tilhørende clips.
Hvad mener I andre?
Vettehilsen
Claus
Re: motorlyde
Der er en meget simpel årsag til problemet:
Termisk udvidelse af headers og bolte.
Teknisk set er problemet:
1: den korte boltlængde til header boltene
2: de ofte for tynde header flanger.
Metal udvider sig når det opvarmes. Flangen slår sig, bolten bliver lidt længere, og løsnes med tiden mere og mere. Det hele arbejder sig stille og roligt fra hinanden.
Hvis der er pakninger imellem slides de i stykker og gør tingene løsere endnu hurtigere...
En kort bolt er meget dårligere til at holde ting sammen i forhold til en lang.
God ingeniør praksis er at boltlængde skal være større end eller lig med 5x bolt diameter, hvis man vil have en helt 'sikker' samling.
Hvis bolten så spændes til korrekt moment, så holder den faktisk uden låseskiver.
Ligesom de originale bolte til at holde støbejernsmanifolderne....
Problemet løses ved at:
Købe headers med gode tykke flanger, = lidt længere bolte og sæt låseskiver under boltene....
Hvis man ikke vil købe nye headers, så sæt i det mindste låseskiver under boltene, så skal det nok holde.
Cruz59
Termisk udvidelse af headers og bolte.
Teknisk set er problemet:
1: den korte boltlængde til header boltene
2: de ofte for tynde header flanger.
Metal udvider sig når det opvarmes. Flangen slår sig, bolten bliver lidt længere, og løsnes med tiden mere og mere. Det hele arbejder sig stille og roligt fra hinanden.
Hvis der er pakninger imellem slides de i stykker og gør tingene løsere endnu hurtigere...
En kort bolt er meget dårligere til at holde ting sammen i forhold til en lang.
God ingeniør praksis er at boltlængde skal være større end eller lig med 5x bolt diameter, hvis man vil have en helt 'sikker' samling.
Hvis bolten så spændes til korrekt moment, så holder den faktisk uden låseskiver.
Ligesom de originale bolte til at holde støbejernsmanifolderne....
Problemet løses ved at:
Købe headers med gode tykke flanger, = lidt længere bolte og sæt låseskiver under boltene....
Hvis man ikke vil købe nye headers, så sæt i det mindste låseskiver under boltene, så skal det nok holde.
Cruz59
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster