Hejsa
Jeg har de sidste dage gået og lavet min 73'er klar til syn og herunder skiftet bremsebakker til håndbremsen og fået drejet tromlerne af så alt er perfekt, men min håndbremse er stadigt noget slap i det jeg har prøvet at spænde kablet men men men, den tager fat men er stadigt noget slap
Er der nogen fiduser eller har jeg blot overset noget???? håber på lidt hjælp
Hilsen
Rasmus Spange
Håndbremse
Re: Håndbremse
Har du husket at bakkerne skal spændes op manuelt ?
Det gøres ved at sætte skiverne på og så dreje det lille hjul med tapperne på, indtil bakkerne låser skiven og så en omgang retur.
Du kan komme til med en skruetrækker igennem et af de store huller i skiverne.
Det gøres ved at sætte skiverne på og så dreje det lille hjul med tapperne på, indtil bakkerne låser skiven og så en omgang retur.
Du kan komme til med en skruetrækker igennem et af de store huller i skiverne.
-
Re: Håndbremse
Hejsa piet
Ja bakkerne tager fint fat det er ikke her problemet ligger andre gode tips
tak for det hurtige svar
VH Rasmus
Ja bakkerne tager fint fat det er ikke her problemet ligger andre gode tips
tak for det hurtige svar
VH Rasmus
re:Håndbremse
en klassisk fejl er at købe nye bakker og så få drejet tromlerne af så det ikke er samme diameter/træder kun på midten, kunne være det, ellers som Piet beskriver men den skal nærmest slæbe lidt efter justering nederst. Men 65-82 håndbremser er ikke så stærke at du kan lave håndbremsevendinger/kan kun holde bilen på en bakke.
-
re:Håndbremse
Hvad er kravene til håndbremsen egentligt i forbindelse med syn? Da jeg var til syn med den røde, dumpede synsmanden den fordi håndbremsen ikke kunne standse bilen mens den var i fart. Mens den længe fint kunne holde bilen på en bakke? Jeg strammede håndbremsen alt det op den kunne til næste syn og her var han heller ikke tilfreds men lod den slippe.
Jeg regner med at køre den grå til syn i den kommende uge, og vil gerne undgå samme scenarie igen :-)
Jeg regner med at køre den grå til syn i den kommende uge, og vil gerne undgå samme scenarie igen :-)
-
Re: re:Håndbremse
Det var jo også hvad jeg tænkte... Men noget tyder på at synsmanden har læst det den del med rødt der gælder før 1977 (side 117 i synsvejledningen)
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/Vejledning_april_2008.pdf
(1) Bil skal være forsynet med driftsbremse, nødbremse og parkeringsbremse.
Før 01.05.77: Bil skal være forsynet med driftsbremse og en deraf uafhængig
parkeringsbremse, der kan standse bilen på sikker og virksom måde.
(2) Driftsbremsen skal virke på alle bilens hjul.
Før 01.05.77: Gælder ikke for personbil M1, der ikke er standardtypegodkendt.
Før 01.07.68: Gælder ikke.
(3) Parkeringsbremsens betjeningsanordning skal være uafhængig af driftsbremsens betjeningsanordning. (4) Parkeringsbremsen skal også kunne anvendes, når bilen er i bevægelse.
(5) For bil, der er godkendt til at trække påhængskøretøj, hvis driftsbremse er tilsluttet bilens driftsbremse, skal bilens driftsbremse kunne bremse bilen med den for nødbremsen krævede virkning, hvis der opstår fejl i bremsetransmissionen mellem bil og påhængskøretøj eller i påhængskøretøjets driftsbremse. (6) For bil, der er godkendt til at trække påhængs-/sættevogn O3 eller O4, skal såvelbilens driftsbremse som dens nødbremse kunne aktivere påhængskøretøjets driftsbremse. (7) Bil skal være forsynet med to-kreds driftsbremse.
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/Vejledning_april_2008.pdf
(1) Bil skal være forsynet med driftsbremse, nødbremse og parkeringsbremse.
Før 01.05.77: Bil skal være forsynet med driftsbremse og en deraf uafhængig
parkeringsbremse, der kan standse bilen på sikker og virksom måde.
(2) Driftsbremsen skal virke på alle bilens hjul.
Før 01.05.77: Gælder ikke for personbil M1, der ikke er standardtypegodkendt.
Før 01.07.68: Gælder ikke.
(3) Parkeringsbremsens betjeningsanordning skal være uafhængig af driftsbremsens betjeningsanordning. (4) Parkeringsbremsen skal også kunne anvendes, når bilen er i bevægelse.
(5) For bil, der er godkendt til at trække påhængskøretøj, hvis driftsbremse er tilsluttet bilens driftsbremse, skal bilens driftsbremse kunne bremse bilen med den for nødbremsen krævede virkning, hvis der opstår fejl i bremsetransmissionen mellem bil og påhængskøretøj eller i påhængskøretøjets driftsbremse. (6) For bil, der er godkendt til at trække påhængs-/sættevogn O3 eller O4, skal såvelbilens driftsbremse som dens nødbremse kunne aktivere påhængskøretøjets driftsbremse. (7) Bil skal være forsynet med to-kreds driftsbremse.
Tilbage til "Generelt teknisk forum"