Automat gearkasse og gammel olie...

Teknisk relateret snak
Roald #606

Automat gearkasse og gammel olie...

Indlægaf Roald #606 » 9. apr 2008, 12:32

I forlængelse af sidste tråd, har jeg lige et par spørgsmål.

Nu kan min erfaring med en automat gearkasse ligge på et meget lille sted. Men hvad bør jeg gøre med sådan en, der sandsynligvis har stået stille med det samme olie i de sidste 20 år? Skifte olie? Sidder der nogle filtre eller andet der også bør skiftes? Det ligner en TH-400 udfra bundkarret...

Motoren virker også til at have stået med det samme olie i meget lang tid. Jeg har tappet olien men det virker til at der ligger noget tykt sovs i bunden af bundkarret, bør jeg afmontere det og rense, eller er det nok med en 2-3 hurtige olieskift eller begge dele?  andre forslag?

Bundkarret ser sgu næsten ud som om det aldrig har været af og ikke en bule...

Gearkassen virker forresten fint, jeg havde dog nok valgt ikke at køre med den i den tilstand, men det havde den tidligere ejer allerede gjort til fremvisning Jeg hentede den på autotrailer...

Kenneth Hansen

Re: Automat gearkasse og gammel olie...

Indlægaf Kenneth Hansen » 10. apr 2008, 20:52

Der sidder et filter i bunden af gearkassen når du piller den af, man kan købet et filter sæt, så får du også bundkars-pakningen med.

ang olien, hvis du tager bundkaret af, så får du ikke alt olien med ud, hvis du vil skifte alt olien skal køleren og converteren også drænes.

Hilsen Kenneth

Roald #606

re:Automat gearkasse og gammel olie...

Indlægaf Roald #606 » 10. apr 2008, 21:45

takker, er der en bestemt måde at dræne konverteren på?

Kenneth Hansen

Re: re:Automat gearkasse og gammel olie...

Indlægaf Kenneth Hansen » 10. apr 2008, 23:32

Så skal den tages ud og det betyder at du skal ha gearkassen ned og det hele desværre

Roald #606

Indlægaf Roald #606 » 10. apr 2008, 23:54

så er det vel lige før jeg kan tage motoren med ud samtidig, der kommer nemlig ingen olie op til toppene. Nå ja, hva fanden jeg har vel øvelsen fra den røde... 

Hvor meget olie er der i konverteren? Eventuelt kunne man vel lave 3 hurtige olie skift efter hinanden, det vil vel fjerne det meste af det? 

Kenneth Hansen

Indlægaf Kenneth Hansen » 11. apr 2008, 21:16

Da vi skiftede min tror jeg at den slugte en 3-4 liter men er ikke helt sikker, men et par olieskift skulle kunne gøre tricket, du kan få et alubundkar med aftapning hvis det skal være let 

Tilbage til "Generelt teknisk forum"