Holdbarhed på bremsecalibre?

Teknisk relateret snak
Roald #606

Holdbarhed på bremsecalibre?

Indlægaf Roald #606 » 7. feb 2008, 11:03

Da jeg købte min vette i 2006, skiftede jeg de forreste bremsekalibre med nogle nye fra streetparts (ingen firstmile dengang ). 

Nu kan jeg så konstatere at de allerede er utætte... Kan det passe at sådan nogle ikke holder længere end 1½ år? 

Der er endda blevet skiftet bremsevæske en del gange pga. skift af hovedcylinder + skift af de bagerste kalibre.

Piet

Re: Holdbarhed på bremsecalibre?

Indlægaf Piet » 7. feb 2008, 12:40

Problemet er til dels den måde disse kalibre er designet på, men også at de ';nye kalibre'; højst sansynligt er ombytter kalibre, altså nogle som er renoveret. Originale GM kalibre kører med et såkaldt ';lipseal'; design som er  ret følsomt over for de lange perioder hvor vores biler står stille, grunde til det er at stemplerne i kaliberne lukker tæt ved hjælp af en  blød pakdåse lignede ring, når denne pakring står still i for lang tid p samme punkt bliver den ';flad'; og så begynder den at lække.

I nogle tilfælde hjælper det at køre med bilen så kan de blive tætte igen i andre tilfælde  kræver det en ompakning.
Kvaliteten af renoveringen spiller selvfølgelig også ind, der må ikke være pittet foringer (jeg anbefaler rustfri foringer) og  kalibren skal samles med bremsefedt osv.

De kalibre som bliver solgt herjemme kommer alle sammen samme sted fra, så fpr god ordens skyld skal det siges at det ikke er Streetparts skyld at de er utætte, hvis du havde købt dem hos Firstmile så havde du haft samme problem med dem.

Af samme årsag har vi ikke lipseal kalibre på lager fordi der er for mange problemer med dem, jeg vil anbefale dig at selv skille dine kalibre og montere et O-rings kit i dem, når dine kalibre er så nye burde der ikke være nogen problemer med dine foringer.

O-rings systemet bliver ikke påvirket i same grad af at bilen holder stille i længere perioder.

Hvis alle 4 kalibre trænger til en udskiftning så kan det faktisk ikke betale sig at købe original kalibre, da man kan få langt bedre alukalibre til næsten samme penge.

Roald #606

Re: Holdbarhed på bremsecalibre?

Indlægaf Roald #606 » 7. feb 2008, 12:50

Tak for forklaring

Jeg troede egentligt at alle nyrenoverede kalibrer brugte o-ringssystemet, men så blev jeg det klogere.

Der var intet negativt ment mod streetparts, jeg anede blot ikke om det var nye eller renoverede kalibre jeg har da jeg bare bestilte et sæt kalibre til corvette c3 uden at specifere noget specielt. 

Idag havde jeg nok købt en anden type, men man lærer jo hele tiden.

Claes

re:Holdbarhed på bremsecalibre?

Indlægaf Claes » 7. feb 2008, 14:47

Jeg har 2 gange efter vinter oplevet mine kalibre var lidt utætte.. Efter første køretur med nogle gode opbremsninger(varme), var de helt tætte igen. De er jo ikke bygget til at holde stille flere måneder.

Tilbage til "Generelt teknisk forum"