Hej Lars
Hvordan ser regnestykket ud?
Gear-udveksling
Re: Gear-udveksling
Som sagt er det bare købmandsregning. Satte det lige hurtigt op i WEquation (indsat som billede..)
Der er lidt forskellige faktorer der korrigere enhederne for de enkelte værdier. Dæk størrelser er i tommer, omdr pr. min, dæk bredde i mm etc. Der er korrigeret til SI-enheder altså , hvorefter der den sidste faktor som du kan se sætter det i, mere anvendelige(i hvert fald for dette tilfælde), km/t.
Lavede for sjov lige nogle beregninger på min en egen bil, Corvette Grand Sport.
Fakta:
Redline: 6600 Omdr/min
Bagtøjsudveksling: 3,45:1
Gear udveksling:
1: 2,64:1
2: 1,78:1
3: 1,30:1
4: 1,00:1
5: 0,74:1
6: 0,49:1
Dækstørrelse: 315/35-17
Dette giver følgende resultater:
1 Gear Vmax: 89 km/t
2 Gear Vmax: 132 km/t
3 Gear Vmax: 180,8 km/t
4 Gear Vmax: 235,1 km/t
5 Gear Vmax: 318 km/t
6 Gear Vmax: 480 km/t
Resultatet for 6 Gear (480 km/t), var præcis grunden til at jeg tidligere pointerede at topfarten kun i teorien følger gearing lineært. 6 Gear er økonomisk overgear, hvor der slet ikke er kræfter nok til at komme i nærheden af omdrejningsbegrænseren. DERIMOD er det jo herligt at se at den teoretiske topfart er 318 Km/t i 5 gear, når det er efterprøvet at den rent faktisk er 317 km/t...Det er sku helt rørende når teori og praksis går op i en højere enhed.
Se praksis her: http://www.direct-nyt.dk/ccd/vettetv.asp?video=Grand_Sport_autobahn.wmv (er under Film - Video)
Jeg mindes ikke de præcise omdr. under denne ';test';, men husker dog at at den ikke tikkede på omdrejningsbegrænseren (sat til 6600 omdr), sammen holdt med den meget lille misvisning der er på det digitale speedometer (GPS kontrolleret) syntes jeg at teori og praksis hænger dejligt sammen i dette tilfælde. Jeg tror praksis siger 310 km/t @ 6400 omdr/min, så afvigelsen er relativ minimal.

Der er lidt forskellige faktorer der korrigere enhederne for de enkelte værdier. Dæk størrelser er i tommer, omdr pr. min, dæk bredde i mm etc. Der er korrigeret til SI-enheder altså , hvorefter der den sidste faktor som du kan se sætter det i, mere anvendelige(i hvert fald for dette tilfælde), km/t.
Lavede for sjov lige nogle beregninger på min en egen bil, Corvette Grand Sport.
Fakta:
Redline: 6600 Omdr/min
Bagtøjsudveksling: 3,45:1
Gear udveksling:
1: 2,64:1
2: 1,78:1
3: 1,30:1
4: 1,00:1
5: 0,74:1
6: 0,49:1
Dækstørrelse: 315/35-17
Dette giver følgende resultater:
1 Gear Vmax: 89 km/t
2 Gear Vmax: 132 km/t
3 Gear Vmax: 180,8 km/t
4 Gear Vmax: 235,1 km/t
5 Gear Vmax: 318 km/t
6 Gear Vmax: 480 km/t
Resultatet for 6 Gear (480 km/t), var præcis grunden til at jeg tidligere pointerede at topfarten kun i teorien følger gearing lineært. 6 Gear er økonomisk overgear, hvor der slet ikke er kræfter nok til at komme i nærheden af omdrejningsbegrænseren. DERIMOD er det jo herligt at se at den teoretiske topfart er 318 Km/t i 5 gear, når det er efterprøvet at den rent faktisk er 317 km/t...Det er sku helt rørende når teori og praksis går op i en højere enhed.
Se praksis her: http://www.direct-nyt.dk/ccd/vettetv.asp?video=Grand_Sport_autobahn.wmv (er under Film - Video)
Jeg mindes ikke de præcise omdr. under denne ';test';, men husker dog at at den ikke tikkede på omdrejningsbegrænseren (sat til 6600 omdr), sammen holdt med den meget lille misvisning der er på det digitale speedometer (GPS kontrolleret) syntes jeg at teori og praksis hænger dejligt sammen i dette tilfælde. Jeg tror praksis siger 310 km/t @ 6400 omdr/min, så afvigelsen er relativ minimal.
re:Gear-udveksling
Går ud fra R = dækstørrelse i tommer, og b = dækbredde i mm. Men hvad er p ? Er det dæk profilen ?
Mvh Smipe
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27
Re: re:Gear-udveksling
Fin formel du der fik stillet op. Calculatorerne er dog lidt nemmere at betjene.
Her er Keislers:
http://www.keislerauto.com/tools/gm_analyzer_5sp.html
Dit 6.gear er da også ualmindeligt højt. Hvis vi taler almindelige 4 gears med 1:1 kan en nogenlunde ordentlig motor godt trække alle bagtøjerne til top rpm.
Iflg. calculatoren bliver topfarten ved de foskellige bagtøjer flg. Der er regnet med standard dæk. 235/70*15 og 6k rpm
3,08 162 mph
3,36 148 mph
3,42 146 mph
3,55 141 mph
3,73 134 mph
3,91 138 mph
4,10 122 mph
4,56 109 mph
Altså lineært. Det er derfor jeg kalder 4,10 og 4,56 uegnede til gadebrug. En topfart på 109 henh. 122 mph!
C3
Her er Keislers:
http://www.keislerauto.com/tools/gm_analyzer_5sp.html
Dit 6.gear er da også ualmindeligt højt. Hvis vi taler almindelige 4 gears med 1:1 kan en nogenlunde ordentlig motor godt trække alle bagtøjerne til top rpm.
Iflg. calculatoren bliver topfarten ved de foskellige bagtøjer flg. Der er regnet med standard dæk. 235/70*15 og 6k rpm
3,08 162 mph
3,36 148 mph
3,42 146 mph
3,55 141 mph
3,73 134 mph
3,91 138 mph
4,10 122 mph
4,56 109 mph
Altså lineært. Det er derfor jeg kalder 4,10 og 4,56 uegnede til gadebrug. En topfart på 109 henh. 122 mph!
C3
Re: re:Gear-udveksling
Ja mit 6 gear er som sagt et højt ';over';gear, men muliggør samtidigt at de andre 5 gear ka ligge optimalt. Jeg kan trække til omdrejnings bgrænser i de første 4 gear, men mangler lige 200-300 i 5.
Mht til udtrykket, ja så er en online ';calculator'; mulighvis nemmere at benytte, men det er da sjovere selv at lave den..Så forstår man måske endda også hvorfor tinge hænger sammen som de gør. Udtrykkets linearitet overrasker ikke hvis man kigger engang på hvad denne indeholder. Simpel faktor matematik.
mht til optimal bagtøj til C3 osv tør jeg ikke udtale mig...not my domain (-:
Mht til udtrykket, ja så er en online ';calculator'; mulighvis nemmere at benytte, men det er da sjovere selv at lave den..Så forstår man måske endda også hvorfor tinge hænger sammen som de gør. Udtrykkets linearitet overrasker ikke hvis man kigger engang på hvad denne indeholder. Simpel faktor matematik.

mht til optimal bagtøj til C3 osv tør jeg ikke udtale mig...not my domain (-:
Re: re:Gear-udveksling
Hej C3
Tak for den præcise oversættelse. Jeg synes, at det virker som C3-tal - men C2-tal må jo være de samme? Min dækmontering er 205/75 15'; - ca. 6% mindre omkreds end på standard C3'eren.
Det er sjovt nok, at de i 1965-testen oplyser top-speed på en 427 4:11 til 140 mph. Det burde den ikke kunne klare under godt 7.000 rmp.
Henrik
Tak for den præcise oversættelse. Jeg synes, at det virker som C3-tal - men C2-tal må jo være de samme? Min dækmontering er 205/75 15'; - ca. 6% mindre omkreds end på standard C3'eren.
Det er sjovt nok, at de i 1965-testen oplyser top-speed på en 427 4:11 til 140 mph. Det burde den ikke kunne klare under godt 7.000 rmp.
Henrik
Hilsen
Henrik #1699
C3 1969
Henrik #1699
C3 1969
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster