Hej folkens
Jeg har i 20 år drømt om at blive ejer af en Corvette årg 68-72. Nu er drømmen endelig blevet til noget og jeg er blevet ejer af en fin Convertible 72´er 454 (LS5)
Smilet hold dig ikke så længe for efter 14 dage og omkring 300 km i mit ejerskab døde maskinen med en grim lyd. Hjemme i hulen konstaterede jeg at motoren havde tabt 2 indsugningsventiler med skader på stempler, cylindervæg og det ene topstykke til følge.
Motoren havde for nylig været igennem en større tur og i den forbindelse var ventiler og stemper kommet for tæt på hinanden. Der er mærker i alle 8 stemper efter at indsugningventilerne i længere tid havde "kysset" stemplerne. Det bliver de jo trætte af efter nogen tid og bliver svage til sidst knækker.
Nu er den kommet der hen hvor den blev lavet sidst og dommen lyder umiddelbart på en ny motor.
Jeg er lidt træt af den dom, da bilen er matching numers.
Nu går jagten så efter en anden motor. Jeg kan jo allerede se den kommende sesson smuldre væk, så nu sidder jeg her og trøsteskriver istedet for at kører i min Corvette.
Hvor finder man en renoveret LS5 motor?
Hvad tænker i om at jeg mister original blokken? Jeg har alle de originale dele til motoren på nær selve topstykkerne som er skiftet til nogen med noget mere flow.
Noget jeg ellers skal være opmærksom på i den her ulykkelige situation?
Jeg kan jo godt se at min første sesson som Corvetteejer måske ender med at blive uden bil, træf og smil på læben....er der nogen der har en ekstra tudekiks jeg kan få?
Nå, jeg finder lige "ja hatten" frem igen og tænker...det skal nok gå
Hilsen Ole
Nyt medlems første (bitre) erfaringer.
Du bør nok være opmærksom
Du bør nok være opmærksom på at der er faktisk fordybninger i stemplerne til ventilerne, og disse er ikke lavet ved at de støder sammen.
At den taber et par ventiler kan skyldes mange ting, jeg ville næsten hælde til det faktum, at den ikke var samlet ordentlig mellem ventiler og fjedre. Der skal forbavsende lidt til at det hele går i fisk.
Nu ved jeg ikke hvor den er "lavet" henne, men hvis ventilerne virkelig har "kysset"templerne, har du ikke kunne undgå at hører det. Og hvis de vitterlig har, så har de et forklaringsproblem der hvor den er repareret. Men det er selvfølgelig lettere at sige den skal have ny motor.
At motoren ikke kører med originale numre og dele, betyder ingenting, kun for fanatiske samlere. Tror ikke der er mange motorer i lille Danmark der er originale. Det holder jo ikke evigt!
At den taber et par ventiler kan skyldes mange ting, jeg ville næsten hælde til det faktum, at den ikke var samlet ordentlig mellem ventiler og fjedre. Der skal forbavsende lidt til at det hele går i fisk.
Nu ved jeg ikke hvor den er "lavet" henne, men hvis ventilerne virkelig har "kysset"templerne, har du ikke kunne undgå at hører det. Og hvis de vitterlig har, så har de et forklaringsproblem der hvor den er repareret. Men det er selvfølgelig lettere at sige den skal have ny motor.
At motoren ikke kører med originale numre og dele, betyder ingenting, kun for fanatiske samlere. Tror ikke der er mange motorer i lille Danmark der er originale. Det holder jo ikke evigt!
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 10. maj 2011, 15:39
Hej Bjarne. Der er ingen
Hej Bjarne.
Der er ingen tvivl om at stempler og ventiler har mødt hinanden. Der er en ring på den udfræsning du snakker om der ikke skal være der. Ringen er helt blank for sod. Ligeledes er alle ventilerne fri for sod og helt blanke på undersiden de yderste 6-7 mm.
Bilen have ventilstøj men ikke voldsomt. Bilen var monteret med rulleknast der ofte snakker lidt mere. Jeg tænkte også at det måske kunne være ventiljustering der skulle til.
Ventilerne er heller ikke faldt ned, men hovederne er knækket af. Stammen med lås o.s.v. sat på sin plads.
Det er et (hvad jeg ved) udemærket værksted der har lavet bilen. Jeg er selv uddannet mekaniker og ved at ingen er fejlfri. Jeg har derfor heller ikke behov for at pege en masse finge. Jeg vil bare have opgaven løst så smertefrit som muligt for alle parter men selvfølgelig med focus på mine egne smerter :)
Jeg er meget sikker på at den økonomiske side løses på en, for mig, fornuftig måde. Ingen har interesse i at det bliver kompliceret, for så ryger sæssonen da først i havnen.
Jeg har billeder af både ventiler og stemper, så du kan se hvad jeg snakker om.
Men som sagt..så er det ikke så meget en sag om skyld....mere hvordan løses det best muligt for både mig og bilen.
Hilsen Ole
49054906
Der er ingen tvivl om at stempler og ventiler har mødt hinanden. Der er en ring på den udfræsning du snakker om der ikke skal være der. Ringen er helt blank for sod. Ligeledes er alle ventilerne fri for sod og helt blanke på undersiden de yderste 6-7 mm.
Bilen have ventilstøj men ikke voldsomt. Bilen var monteret med rulleknast der ofte snakker lidt mere. Jeg tænkte også at det måske kunne være ventiljustering der skulle til.
Ventilerne er heller ikke faldt ned, men hovederne er knækket af. Stammen med lås o.s.v. sat på sin plads.
Det er et (hvad jeg ved) udemærket værksted der har lavet bilen. Jeg er selv uddannet mekaniker og ved at ingen er fejlfri. Jeg har derfor heller ikke behov for at pege en masse finge. Jeg vil bare have opgaven løst så smertefrit som muligt for alle parter men selvfølgelig med focus på mine egne smerter :)
Jeg er meget sikker på at den økonomiske side løses på en, for mig, fornuftig måde. Ingen har interesse i at det bliver kompliceret, for så ryger sæssonen da først i havnen.
Jeg har billeder af både ventiler og stemper, så du kan se hvad jeg snakker om.
Men som sagt..så er det ikke så meget en sag om skyld....mere hvordan løses det best muligt for både mig og bilen.
Hilsen Ole
49054906
- Vedhæftede filer
-
- Ventil.jpg (23.82 KiB) Vist 4667 gange
-
- Stempel.jpg (101.96 KiB) Vist 4667 gange
http://www.summitracing.com/search/Department/Engines-Components/Section/Engine-Assemblies/Make/CHEVROLET/Engine-Type/V8/Engine-Size/7-4L-454/?Ns=Price|Asc Værd at tage med i
http://www.summitracing.com/search/Department/Engines-Components/Section/Engine-Assemblies/Make/CHEVROLET/Engine-Type/V8/Engine-Size/7-4L-454/?Ns=Price|Asc
Værd at tage med i overvejelserne. 24700 for en fix og færdig motor Gm crate inklusiv Corecharge, kan sejles hjem for en tusse. og så lidt til told og skat.
Værd at tage med i overvejelserne. 24700 for en fix og færdig motor Gm crate inklusiv Corecharge, kan sejles hjem for en tusse. og så lidt til told og skat.
Hej Ole B. Hvis cylindervæggene ikke
Hej Ole B.
Hvis cylindervæggene ikke har taget skade, som det ikke ser ud til på billedet, ville jeg lade stemplerne være, blot slibe det overskydende matriale på toppen af, selv om det selvfølgelig så mangler et andet sted. Så er det bare at finde nogle nye ventiler og få dem monteret. Inden du så skruer toppene fast kan du lægge et stykke modelervoks på cylinder 1 og tørne motoren en omgang, hvis de går for tæt på igen løfter du jo blot toppen, men hvis der er afstand ventil /stemple ses at jo tydelig i voksen. Hvis de rører igen skal du nok have en knast der ikke løfter så højt, og måske en toppakning der er tykkere.Det er jo nemt at gå til når toppene er taget af. Hvis toppen skal svejses op kender du nok selv nogen der kan, jeg har selv prøvet en næsten lignende skade på en smallblock så det kan sagtens laves.
Sådan ville jeg prøve at løse problemet,det kan jo gøres for små penge.
Mvh. Ole
Hvis cylindervæggene ikke har taget skade, som det ikke ser ud til på billedet, ville jeg lade stemplerne være, blot slibe det overskydende matriale på toppen af, selv om det selvfølgelig så mangler et andet sted. Så er det bare at finde nogle nye ventiler og få dem monteret. Inden du så skruer toppene fast kan du lægge et stykke modelervoks på cylinder 1 og tørne motoren en omgang, hvis de går for tæt på igen løfter du jo blot toppen, men hvis der er afstand ventil /stemple ses at jo tydelig i voksen. Hvis de rører igen skal du nok have en knast der ikke løfter så højt, og måske en toppakning der er tykkere.Det er jo nemt at gå til når toppene er taget af. Hvis toppen skal svejses op kender du nok selv nogen der kan, jeg har selv prøvet en næsten lignende skade på en smallblock så det kan sagtens laves.
Sådan ville jeg prøve at løse problemet,det kan jo gøres for små penge.
Mvh. Ole
Tilbage til "Generelt teknisk forum"
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster