skift til sidepips
skift til sidepips
Jeg har bestilt sidepips til min 68' 427 cap. - fra Hooker. Er der nogen der har erfaringer med hensyn til montering, evt. ting jeg skal være opmærksom på?. Der er jo ikke meget plads i maskinrummet. Har i øvrigt lige skiftet Kab. til en edelbroks 750 = ny bil.
Hej Uamby Jeg ved ikke om
Hej Uamby
Jeg ved ikke om dette kan være nogen hjælp, men der er en del læsning, især Lars Grimsruds lange skriv og forklaringer nederst i tråden:
http://www.corvetteactioncenter.com/forums/c3-technical-performance/125050-hooker-side-exhaust-headers-standard-headers.html
Denne tråd der kommer her, viser montage af et rustfrit stål system som jeg har købt hjem til min bil en 454. Dog er det i billederne udført på en smallblock, men det giver vel en ide om fremgangsmåden.
http://www.digitalcorvettes.com/forums/showthread.php?t=127883&highlight=custom+image+stainless
Da jeg er godt bekendt med mine begrænsninger på det skruetekniske og dertil manglende tid, har jeg overladt projektet til en professionel og det er vist meget godt.
Som jeg har forstået det, er det endog meget vigtigt, at dine flangebolte søbes godt ind i krybende olie, i en periode på 3-7 dage, de kan sidde uendelig godt fast, og knækker en bolt, så er man i måske ikke uoverstigelige problemer, men givet er det at det nok ikke er sjovt.
Ligeledes har jeg forstået, at de pakninger der følger med (hvis der altså er det) sikkert ikke er af særlig god kvalitet, så der skal man altså gøre sig selv den tjeneste, at anskaffe nogle bedre.
Ydermere har jeg så i mit tilfælde forstået at der skal rustfri bolte i, når headders er rustfri.
Jeg tror også at jeg kan forstå at temperaturen stiger betragteligt i motorrummet ved overgang fra ram horn til headders, om så dette løses ved coating eller wrap, vides ikke med bestemthed. Jeg antager (jeg skrev antager) at mine dobbelte elblæsere, der laver noget der ligner en tyfon i maskinrummet sikkert jager noget af den varme væk, og her kan man sikkert forbedre tingenes tilstand ved at sørge for at motorhjælmen slutter tæt til den øvrige karosse så blæsten ikke spildes. Jeg har set egnede moosgummiprofiler i rullevis hos min lokale skibsproviantering.
Jeg har hørt (hørt) at den øgede varme kan give et tændrørshætte problem, men så vidt jeg er oplyst findes der hætter der er egnede til formålet.
Sidst men ikke allermindst forholder det sig sådan, at man kan redde sig nogle eftertrykkelige forbrænder på sine lægge ved ind og udstigning af kareten, der er så nogle forskellige løsninger på den sag.
Dette kunne være den ene (til slut i filmen), men den synes jeg ikke er så klædelig:
http://www.youtube.com/watch?v=o-ueNxFqHdQ&feature=related
så jeg har valgt denne i stedet:
http://www.steelshields.com/gallery.html
Lykkemark
Jeg ved ikke om dette kan være nogen hjælp, men der er en del læsning, især Lars Grimsruds lange skriv og forklaringer nederst i tråden:
http://www.corvetteactioncenter.com/forums/c3-technical-performance/125050-hooker-side-exhaust-headers-standard-headers.html
Denne tråd der kommer her, viser montage af et rustfrit stål system som jeg har købt hjem til min bil en 454. Dog er det i billederne udført på en smallblock, men det giver vel en ide om fremgangsmåden.
http://www.digitalcorvettes.com/forums/showthread.php?t=127883&highlight=custom+image+stainless
Da jeg er godt bekendt med mine begrænsninger på det skruetekniske og dertil manglende tid, har jeg overladt projektet til en professionel og det er vist meget godt.
Som jeg har forstået det, er det endog meget vigtigt, at dine flangebolte søbes godt ind i krybende olie, i en periode på 3-7 dage, de kan sidde uendelig godt fast, og knækker en bolt, så er man i måske ikke uoverstigelige problemer, men givet er det at det nok ikke er sjovt.
Ligeledes har jeg forstået, at de pakninger der følger med (hvis der altså er det) sikkert ikke er af særlig god kvalitet, så der skal man altså gøre sig selv den tjeneste, at anskaffe nogle bedre.
Ydermere har jeg så i mit tilfælde forstået at der skal rustfri bolte i, når headders er rustfri.
Jeg tror også at jeg kan forstå at temperaturen stiger betragteligt i motorrummet ved overgang fra ram horn til headders, om så dette løses ved coating eller wrap, vides ikke med bestemthed. Jeg antager (jeg skrev antager) at mine dobbelte elblæsere, der laver noget der ligner en tyfon i maskinrummet sikkert jager noget af den varme væk, og her kan man sikkert forbedre tingenes tilstand ved at sørge for at motorhjælmen slutter tæt til den øvrige karosse så blæsten ikke spildes. Jeg har set egnede moosgummiprofiler i rullevis hos min lokale skibsproviantering.
Jeg har hørt (hørt) at den øgede varme kan give et tændrørshætte problem, men så vidt jeg er oplyst findes der hætter der er egnede til formålet.
Sidst men ikke allermindst forholder det sig sådan, at man kan redde sig nogle eftertrykkelige forbrænder på sine lægge ved ind og udstigning af kareten, der er så nogle forskellige løsninger på den sag.
Dette kunne være den ene (til slut i filmen), men den synes jeg ikke er så klædelig:
http://www.youtube.com/watch?v=o-ueNxFqHdQ&feature=related
så jeg har valgt denne i stedet:
http://www.steelshields.com/gallery.html
Lykkemark
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 10. okt 2003, 16:45
Hej Uamby, jeg har Hooker
Hej Uamby, jeg har Hooker headers til min '68 427 - de er sortmalede og ikke rustfrie.
Lykkemark har ret i alt hvad han skriver, jeg har gjort mig de samme erfaringer, undtagen det med at brænde sig - udstødningerne er kun meget varme til og med headers'ene, derefter bliver de ikke så varme at jeg kan brænde mig på dem - og headers'ene ender før dørene.
Der er forb..... lidt plads i motorrummet til headers'ene så du skal virkelig montere dem med skohorn på.
Hvis du vikler varmeisolering omkring afgangsrørene skal du passe på med ikke at presse det ind imellem rørene hvor de sidder tæt sammen - så bøjer du dem en anelse og kan ikke montere dem og så skal du have det hele viklet af igen - istedet vikl kun ned til hvor rørene går så tæt sammen at isoleringen ikke kan gå frit ind i mellem dem, og så må du afslutte og istedet fortsætte med at vikle om begge rør med samme vikling - hvis du forstår hvad jeg mener...!!
Kvaliteten på afgangsrørene som ligger under dørene er flot, mine er silkematte og malingen holder stadig efter mange år men malingen på headers'en er noget hø og skaller af / rørene ruster meget hurtigt - hvis jeg var dig ville jeg få dem renset med sand- eller glasblæsning og så malet i en ordentlig kvalitet - men som sagt kun nødvendigt på headers'ene.
De larmer MEGET, og fordi afgangen ligger lige bag dørene giver det meget støj i ørene når man kører.
Jeg kørte meget med dem da de var nye, men jeg må indrømme at efterhånden som jeg er blevet en midaldrene mand syntes jeg de får bilen til at se for Brian-agtig ud, så de sidste mange år har de lagt i en palle i min garage - men smag og behag er jo forskellig..... >;o)
Held og lykke med projektet sendes hér fra England af.
/ Jesper
Lykkemark har ret i alt hvad han skriver, jeg har gjort mig de samme erfaringer, undtagen det med at brænde sig - udstødningerne er kun meget varme til og med headers'ene, derefter bliver de ikke så varme at jeg kan brænde mig på dem - og headers'ene ender før dørene.
Der er forb..... lidt plads i motorrummet til headers'ene så du skal virkelig montere dem med skohorn på.
Hvis du vikler varmeisolering omkring afgangsrørene skal du passe på med ikke at presse det ind imellem rørene hvor de sidder tæt sammen - så bøjer du dem en anelse og kan ikke montere dem og så skal du have det hele viklet af igen - istedet vikl kun ned til hvor rørene går så tæt sammen at isoleringen ikke kan gå frit ind i mellem dem, og så må du afslutte og istedet fortsætte med at vikle om begge rør med samme vikling - hvis du forstår hvad jeg mener...!!
Kvaliteten på afgangsrørene som ligger under dørene er flot, mine er silkematte og malingen holder stadig efter mange år men malingen på headers'en er noget hø og skaller af / rørene ruster meget hurtigt - hvis jeg var dig ville jeg få dem renset med sand- eller glasblæsning og så malet i en ordentlig kvalitet - men som sagt kun nødvendigt på headers'ene.
De larmer MEGET, og fordi afgangen ligger lige bag dørene giver det meget støj i ørene når man kører.
Jeg kørte meget med dem da de var nye, men jeg må indrømme at efterhånden som jeg er blevet en midaldrene mand syntes jeg de får bilen til at se for Brian-agtig ud, så de sidste mange år har de lagt i en palle i min garage - men smag og behag er jo forskellig..... >;o)
Held og lykke med projektet sendes hér fra England af.
/ Jesper
Tak for de engagerede svar,
Tak for de engagerede svar, jeg går straks igang med rustløsner etc.. Jeg må forsøge at skaffe noget varmeisolerende af en slags. Mine sidepips er sorte med steelshiels. Jeg er tror det bliver flot til en Hvid/sort C3 cap. Med hensyn til lyd - nå ja, vi få se/høre.
Tilbage til "Generelt teknisk forum"
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 3 gæster