Hjælp til eftermontering af bremseforstærker c3.

Teknisk relateret snak
vette1-839

Hjælp til eftermontering af bremseforstærker c3.

Indlægaf vette1-839 » 17. mar 2011, 10:23

Hej alle.

Er der noget specielt man skal tage højde for når man står og skal eftermontere en bremseforstærker i en c3 fra 73` ???

Nogle faldgrupper eller gode ide`er ??

Mvh.
John

Brugeravatar
Allan#373
Geografisk sted: Thisted

Hej Har aldrig prøvet, men det

Indlægaf Allan#373 » 17. mar 2011, 17:19

Hej
Har aldrig prøvet, men det er vist ikke sjovt.
Her er et link
http://www.club-corvette.dk/forums/showthread.php?t=31813&highlight=bremseforst%E6rker

Mvh
Allan
"If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti

Tommy

Pas på højden op til

Indlægaf Tommy » 18. mar 2011, 18:38

Pas på højden op til forklap, derudover vil det være fornuftigt at indkøbe et glas lykkepiller inden du går igang.

JHA

Hej John Jeg har eftermonteret forstærker

Indlægaf JHA » 21. mar 2011, 21:35

Hej John

Jeg har eftermonteret forstærker på min 73´er og det kan godt være lidt af et " P.I.T.A. - job ".

Jeg købte ny hovedcylinder og forstærker hos First Mile og var så heldig at få en hcl med udluftningsskruer på, som er nem at udlufte.

Jeg fjernede førersædet (hvorved du kan ligge på ryggen og se op under instrumentbordet), lidt plastik i venstre nederste instrumentbord, og ventilationsslangen til venstre dyse.

Der er meget lidt plads under instrumentbordet og det er vigtigt at du fra starten har set hvordan forbindelsesled (push rod) mellem bremsepedal og hcl er monteret og ligeledes hvordan området hvor du skal fastbolte din nye forstærker ser ud. Der findes nogle fotos på nettet. Derudover er der kun den mulighed at " kravle " op under bordet og se på sagerne.

Push rod´en der forbinder bremsepedal med hcl er sikret med en clips (Brake pedal retainer som kan ses på Ecklers hjemmeside) der er forholdsvis nem at tage af, men i min verden svær at genmontere. Her kan du i stedet bore et lille hul i den bolt der går gennem pedalen og sikre denne med en planskive og en alm. split.

Den gamle hcl afmonteres i motorrummet og de gamle bolte fjernes.

Der måles op til montering af forstærkeren og her kan du bruge den " Firewall " pakning der i forvejen skal bruges, til at finde de 4 huller til montering. Nogen vælger at forlænge push rod´en med et afstandsstykke for at hæve frigang på bremsepeal. Det har jeg ikke gjort og har ikke haft problemer m.h.t. frigang.

Når huller er boret monterer du forstærkeren med pakning (en hjælpende hånd til at støtte forstærker er o.k.).

Inde under instrumetbordet monterer du de 4 møtrikker der holder forstærkeren. Jeg brugte selvlåsende møtrikker som bl.a. kan købes hos Biltema. Monteringen af de 4 møtrikker foregår " i blinde ". Hav god tålmodighed.

De 4 møtrikker spændes med en skraldenøgle med passende forlængere (2 lange og en kort), et kardanled som du taper sammen for at minimere bevægeligehed og en lang top, som for mit vedkommende var en 17 mm top.

Fastgør push rod´en til bremsepedal enten med retainer clips eller alm. split.

Jeg lavede et nyt beslag til stoplyskontakten

Monter nye hcl inklusive pakning til forstærkeren.

Jeg genbrugte de gamle bremserør som forsigtigt kan bøjes på plads. Du kan også vælge at købe nye, men efter det oplyste er pasformerne ikke meget bedre.

Monter vacum slange mellem forstærker og indsugningsmanifold. Hvis ikke du kan lave et " T-udtag " bør der forefindes et hul hvor du kan montere en studs, hvilket jeg gjorde.

Udluft systemet og her kan det være en fordel hvis der er udluftningsskruer på hcl. Her kan der trækkes 2 plastslanger fra udluftningsskruerne og direkte ned i bremsevædske beholderen. Efterfølgende udlufter du resten af systemet startende længst væk fra hcl.

Genmonter kabine og du er klar til testkørsel.

Det vigtigste ved denne operation er at du husker at spænde sikkerhedsselen. Ellers risikerer du at blive skudt ud af forruden for NU kan Vetten bremse, endda rigtig godt.

Der findes noget mere læsestof her på siden og nettet iøvrigt (bl.a. Corvette Forum).

Lad dig ikke afskrække af at det lyder lidt besværligt. Det er det hele værd !!!

Tommy

Vedrørende udluftning er det en

Indlægaf Tommy » 22. mar 2011, 00:04

Vedrørende udluftning er det en fordel at udlufte den nye hovedcyl i skruestikken inden den monteres, når alt er klappet og klart, hvis så din bremsepedal virker svampet er det bremseklodserne der skal udskiftes.

(udmeldt) Henrik Berg

Et lille tip. De 4

Indlægaf (udmeldt) Henrik Berg » 22. mar 2011, 08:43

Et lille tip. De 4 bolte kan være meget nemme at sætte på, i stedet for at ligge inde i bilen og kæmpe, laver man 2 store huller i kassen der holder bremseforstærkeren på den vandrette flade bor i siderne så man ikke rammer jernbeslaget. Nu kan man sætte møtrikker på uden problemer ca 5 minutter så er den på. Bagefter kan man lave en messingplade med bilens data og sætte på hullerne.

Tilbage til "Generelt teknisk forum"