Lad os tale værktøj !

Teknisk relateret snak
Lykkemark

Lad os tale værktøj !

Indlægaf Lykkemark » 15. feb 2011, 00:57

Kære alle.

Håndværktøj er, eller skulle vi sige det retteligt, vortværktøj.

Som jeg husker det som barn, var min fars værktøj samlet i en skuffe, i den to værelses lejlighed på Nørrebro som vi boede i. Forrest i skuffen var der noget krimskrams set med mine øjne idag, bagerst var fukssvansen med træhåndtag, Kongsberg skiftenøglen, Malcus borene, fire forskellige strygesten, jeg kan høre fars stemme: "rører du Arkansasstenen, så".
De fire forskellige farver de fire sten, og kniven, kniven, den fra SAS, Special Air Service, den intet menneske måtte røre, den der aldrig var vasket, det urørlige værktøj, hans, manden jeg så hver tredie uge, når han var på daghold (specielt ikke en pilfinger som mig).

Med denne lille indledning, vil jeg gerne at vi tager en lille værktøjssnak, og hvorfor det?

Jo dengang lærte jeg to ting:

Respekt for værktøj.
og
Værktøj er for livet.

Lad det være sagt med detsamme, den lille kærlighed for værktøj, min far og min morfar der var tømrermester, har aldrig forladt mig, jeg elsker værktøj.

Når jeg ligger på "bræddet" ude under vetten, og specielt i denne tid (hvor det ser ud til at den ikke kommer ud at rulle med alt det jeg har revet fra hinanden), så føler jeg bare ikke jeg har det rigtige værktøj i hånden !

Jovist, det bliver skruet af og på efter alle amatørkunstens regler, men "the final touch" mangler.

Jeg ved at hvis jeg havde et komplet sæt SnapOn tools sæt så var det fjong, det koster kassen, men det holder resten af mit liv, men, og det jeg spørger jeg om, (jeg har Biltema værktøj, Harald Nyborg værktøj, Am Pro Værktøj, Teng Tools.

Hvad bruger I, og kan det reducere udgiften vs SnapOn.

Lykkemark

Tommy

Biltemas håndværktøj er af en

Indlægaf Tommy » 15. feb 2011, 01:43

Biltemas håndværktøj er af en høj kvalitet, det meste med 10 års garanti og kommer man til at mishandle et stykke værktøj, bytter de bare, til forskel fra de kendte mærkevare værktøjer hvor der skal trues med advokater og alskens brand og lige lidt hjælper det.

Vi mænd har det nok med værktøj som pigerne har det med sko.

Gæst

.... jeg ved at hvis

Indlægaf Gæst » 15. feb 2011, 09:44

.... jeg ved at hvis jeg havde et komplet sæt SnapOn tools sæt så var det fjong, det koster kassen, men det holder resten af mit liv, men, og det jeg spørger jeg om, (jeg har Biltema værktøj, Harald Nyborg værktøj, Am Pro Værktøj, Teng Tools.

Hvad bruger I, og kan det reducere udgiften vs SnapOn.

Lykkemark

Nu er lige måske SnapOn nok mere et mærke og en religion, og prisen er derefter. Har selv i mange år brugt et sæt HN. Er rigtig godt sæt i de rigtige tommemål, uden det har kostet kassen, dertil et sæt løse stjernegaffelnøgler i alskens mål, købt lige til det formål de skulle bruges.
Det hele hængt op på garagevæggen i pæn orden, - så det ligner en million.
Og det holder nok i min levetid, ellers er der råd til flere sæt inden vi når prisen på SnapOn.

ccvette-905

Mojn Lykkemark. Jeg har en del

Indlægaf ccvette-905 » 15. feb 2011, 16:42

Mojn Lykkemark.
Jeg har en del Am Pro værktøj som jeg har købt hos
AJ Engros A/S og det virker meget godt, mellem os har to har jeg
faktisk meget værktøj og jeg elsker det så ;) det kan en mand aldrig for nok af
nu kommer der jo også tre af min såkaldte venner og for deres c3 lavet,
og de forlanger jo noget ordenligt værktøj selv om de kun går i vejen :banghead:.
Hilsen
Claus fra Guderup

jko-1035

Tak Claus Du er da også

Indlægaf jko-1035 » 15. feb 2011, 17:28

Tak Claus

Du er da også en slags ven, Jeg er sådan set ligeglad med hvilken type værktøj du bruger ;-), bare vetten virker bagefter, og der var du jo ikke så heldig sidste gang ;-), så det værktøj du har til at stille ventiler med er da ikke for godt, måske du må købe noget nyt. Vi bliver jo nød til at gå og kontrollere at du gør dit arbejde ordentligt. ;-)

mvh
Jørgen

ccvette-905

Øv Jørgen det hade jeg

Indlægaf ccvette-905 » 15. feb 2011, 18:08

Øv Jørgen det hade jeg helt glemt
det er ikke godt man skal da også tænke sig om øv øv:willy_nilly:
mvh
Claus fra Guderup

Goofy

Hej Lykkemark ...... Og alle

Indlægaf Goofy » 15. feb 2011, 19:05

Hej Lykkemark ...... Og alle andre værktøj's nørder

Er selv en nørd med værktøj .

Da jeg købte min vette for 1 1/2 år siden ... havde jeg ikke ret meget tomme værktøj og det skal der til ..

Så kom en ven med en kasse toppe til 1/4'' skrælle og toppe til 1/2'' skrælle + et sæt ring gaffel nøgler :party1: alt sammen nyt og ubrugt Teng Tools .........(tak bjørn)

Nå men det jeg egentlig bare vil sige er . Teng Tools er god kvalitet .....

til daglig arbejder jeg på et lastvogn's værksted hvor man bruger formuer på værktøj

og det er ikke bedre fordi det hedder det rigtige og koster det dobbelte.....

Værktøj er først rigtigt godt når man selv har slidt det til :smash:

hilsen Jesper

Piet

Som med alt andet er

Indlægaf Piet » 16. feb 2011, 08:18

Som med alt andet er der kæmpe forskel i kvalitet på værktøj, jeg har værktøj som er købt billigt for 20 år siden jeg stadig bruger dagligt, og jeg har værktøj jeg har købt dyrt som ikke holdt i mere end en uge.
Jeg ejer ikke et eneste stykke Snap On værktøj og har heller ikke tænkt mig at bruge penge på det i fremtiden.
der er dog steder hvor jeg vil anbefale at købe noget i den dyrere ende og det er måleværktøj (momentnøgle, micrometerure o.l) samt elektrisk værktøj.

(udmeldt) Jonna #1000

Hejsa Som så mange gange før,

Indlægaf (udmeldt) Jonna #1000 » 16. feb 2011, 17:09

Hejsa
Som så mange gange før, har jeg stået og kigget Allan over skulderen, mens han har læst på forum. Og her er min mening, det er sagt med et glimt i øjet og fra en som ikke ved en skid om værktøj, og hvad det bruges til. Men jeg sammenligner det med, når jeg er ved at lære mine elever at skrive skilteskrift, der er mange af dem, der mener, at de har fået en dårlig tus, men jeg plejer altid at sige til dem: "Det er sjældent, det er tussen, der er noget i vejen med, men den der bruger tussen";)
Med venlig hilsen
Jonna #1000

Lykkemark

Kære Jonna Jeg ved godt, at

Indlægaf Lykkemark » 17. feb 2011, 01:05

Kære Jonna
Jeg ved godt, at du ved, at kikke over Allans skuldre er dybt forbudt.
Jeg ved også godt, at du ved at der er kun cirka tre ting man som kvinde ikke må "båtte næsen" på mænd med.

1. Evnen til at køre bil.
Vi ved udmærket, at det med vores hårpragt er svært at lave en skilning. Vi ved også godt, at pæregrøn joggingdragt, måske ikke ligefrem er sexet, men det lådne indeni er rart, vi har intet forhold til vasketøj, fordi duften af selleri, minder os om "Gule ærter" og det kan vi godt lide.
Vi ved også godt, at sammenlignet med så mange andre er vi nogen fattigrøve. Men emnet, evnen eller mangel på samme, til at føre et motordrevet køretøj , det er nono.

2. At Grille.
Du ved udmærket, at det at lave mad på grill, "er ligesom at lave mad", blot "lidt farligere". Det er årsagen til at vi mænd samles om grillen, med en "brandslukker" i hånden.

3. Værktøj.
Når det endelig lykkes for en mand at komme i et værktøjsmagasin, åbner der sig et univers, næsten ligesom når en kvinde kommer i Bilka eller Salling. Blot sker det sjældnere for os mænd altså at komme i værktøjsmagasin.

Nu ved jeg jo godt Jonna, at du ikke jager den gode Allan med:

"Nu har du købt for så og så mange penge værktøj, hvorfor er de to kroge til tørresnoren ikke sat op", for du ved, at vi mænd tænker fremad, og når vi køber en borhammer, selvom vi bor i et 100 år gammelt murstenshus, kunne der komme en dag, hvor beton ville blive en del af vores liv.

Fnis
Lykkemark

Tilbage til "Generelt teknisk forum"