Hejsa
Er der nogle der kan svarer på hvorfor jeg har slør i højre og venstre baghjul?
når jeg tager fat i baghjulene har jeg kun slør klokken 6 og 12 MEN IKKE klokken 9 og 3
der er ingen "mislyde" når der køres i vetten. slør klokken 6-12 er mest i venstre baghjul,der kan jeg se at yoken inde ved spindelen bevæger sig en lille smule.
Er det justering?
Er det yokes/joints der er defekte?
Eller skal det være sådan?
mvh Brolæggeren :blush5:
HJÆLP Jeg har slør ved baghjul
-
Kl. 6 og 12 er

Kl. 6 og 12 er det især halvakslen foroven og stangen forneden der holder hjulet på plads.
Der er ofte slør ved Yoken på bagtøjet. Man kan lægge en tilpasset baghjulsleje shim ind - en ikke standard reparationsmåde - men den virker.
Ud fra hvad du skriver kan baghjulsleje slør ikke udelukkes. Det kan undersøges nærmere ved at tage hjulet af og rykke i hjulflangen og så studere hvor det hele bevæger sig.
Hold også øje med om Yoken midtfor til højre på dette billede bevæger sig ud og ind når der trækkes i hjulet.

C3
Hvor meget slør er det
Hvor meget slør er det vi taler om ??
Hvis det "kun" er kl. 6 og 12, kan det jo umiddelbart ikke være lejerne og jeg tror heller ikke at det har noget med yokes at gøre....kunne evt. være den nederste arm som bruges til at justere Camber med som har slidte bøsninger eller evt. sidder den løset ??....hvis de arme er løse vil hjulet netop kunne bevæge sig kl. 6 og 12.....
Hvis det "kun" er kl. 6 og 12, kan det jo umiddelbart ikke være lejerne og jeg tror heller ikke at det har noget med yokes at gøre....kunne evt. være den nederste arm som bruges til at justere Camber med som har slidte bøsninger eller evt. sidder den løset ??....hvis de arme er løse vil hjulet netop kunne bevæge sig kl. 6 og 12.....
Hejsa Tak for svarende, det
Hejsa
Tak for svarende, det vil jeg lige prøve at kontrolerer de forslag i kommer med, og lige hvor meget slør der er, tør jeg ikke sige 100% da jeg ikke har målt det, -kun med øjet. men ca. en bevægelse på 8mm klokken 6 og 8mm klokken 12 (16mm ialt)
Tak for svarende, det vil jeg lige prøve at kontrolerer de forslag i kommer med, og lige hvor meget slør der er, tør jeg ikke sige 100% da jeg ikke har målt det, -kun med øjet. men ca. en bevægelse på 8mm klokken 6 og 8mm klokken 12 (16mm ialt)
pas på med at lægge
pas på med at lægge shims under yoken, hvis yoke enden er slidt så er hærdningen væk og akslen vil blive spist lynhurtigt. hvis sløret er pga forket opshimsning i side lejerne så kan en shims med fordel bruges.
2-3mm slør i yokesne er ikke noget problem men udover det bør de skiftes.
husk på at yoken kun sidder fast med en låsering, når sløret bliver for stort så er det fordi hele enden på yoken er slebet væk, på et tidspunkt bliver låseringen slebet væk og så er bakakslen flydende.
desuden vil alt metallet som er slebet til støv køre med rund i differentialt og ødelægge det.
2-3mm slør i yokesne er ikke noget problem men udover det bør de skiftes.
husk på at yoken kun sidder fast med en låsering, når sløret bliver for stort så er det fordi hele enden på yoken er slebet væk, på et tidspunkt bliver låseringen slebet væk og så er bakakslen flydende.
desuden vil alt metallet som er slebet til støv køre med rund i differentialt og ødelægge det.
Tilbage til "Generelt teknisk forum"