Styretøjet m.v. nogle erfaringer ?

Teknisk relateret snak
Lykkemark

Styretøjet m.v. nogle erfaringer ?

Indlægaf Lykkemark » 22. nov 2010, 21:57

Det her bliver en lidt længere smøre, men hvis der er nogen der har bokset med det følgende hører jeg gerne noget her eller på pm.

Jeg har taget et så nogenlunde kritisk blik på selve forenden af automobilet og samtidigt kikket lidt på lageret, og har så nogenlunde besluttet mig for hvad der skal ske, og så kommer den der snigende tvivl: er det nu sådan at når man har lavet dette, så er der noget man har sprunget over, som man med fordel kunne have lavet, medens proppen var af, med andre ord så man ikke skal rive det hele fra hinanden igen.

Betragter man bilen fra siden, så er forenden så sænket som den kan blive uden at noget støder på. Dvs at den tidligere ejer har taget noget af forfjedrene. Jeg vil dog gerne have den løftet en halv tommes penge, så derfor har jeg tænkt mig at løfte den med et par dertil indrettede bundmellemlæg (som er på lager). At kramme fjedrene sammen passer fint med nymontering af nye Koni dæmpere som også er på lager.

Power Steering Control Valve'en sveder olie og fedt. Spændebåndet til "ball stud'en" er meget tvivlsomt, hvilket vil sige, at der trænger fedt ud ved pakningen. Olie snask'et har jeg ingen rigtig forklaring på udover slidtage på oringe, evt slanger hvis kondition egentlig er lidt ubestemmelige for mig.
Hvad angår styringen i praksis hvad dette angår mærker jeg ingen mærkeligheder så som pulsering og lign, jeg har derfor tænkt mig tænkt mig at at montere et repsæt efter følgende anvisning:

http://www.cssbinc.com/images/ads/howto/PSV-rebuild%20instructions.pdf

samt et sæt helt nye slanger. Dette er bestilt.

Da der nu er, alt efter ratstørrelse, lidt rigelig ratslør (efter min forkælede opfattelse vil nogen sikkert mene) har jeg tænkt mig at montere et helt nyt styrehus, med ny pitmanarm, og ny hardyskive (den gamle er virkelig grim og virker slidt helt op, i al fald visuelt). Disse tre effekter er også på lageret.

Det skal siges at i sving kører den som en go'cart.

Er der noget jeg har sprunget over ? Jeg hører af og til (med 14 dages mellemrum) et pivegnirk fra rattet (eller stammen) om det kan have noget med hardyskiven at gøre vides ikke. Her modtager jeg også gerne en kommentar.

Jeg vil også have fjernet varmeanlægget, jeg har ikke brug for det, jeg går ud fra at det er nok at proppe af ved indsug og vandpumpe, eller tager jeg fejl ?. Min alukøler burde ikke have problemer med kompensering.

Ideer modtages således at dobbeltarbejde kan modvirkes, med givent hensyn til tegnebogstykkelse (altså min og jeg er iflg nogle personer en anelse gnieragtig, men betaler gerne for kvalitet, når det drejer sig om jernmekaniske ting).

På forhånd tak

Lykkemark:seeya:

Brugeravatar
Allan#373
Geografisk sted: Thisted

Hej Bent Du skal da rigtig

Indlægaf Allan#373 » 23. nov 2010, 08:27

Hej Bent
Du skal da rigtig i arbejdstøjet, men der kan bygges mere på.
Jeg har selv for år tilbage købt et NYT "Flaming River" styrehus hos Ecklers. Det skulle da så sandelig også justeres efter montage, bare så du ved det!!!
Øverste og nederste leje i ratstammen kan give slør, og er den med teleskopratstamme, kan der være en hel del slør i "glideanordningen". Det er vist ikke verdens nemmeste at fjerne(har jeg hørt)
Just my 2 cents

Allan
"If everything seems under control, you're just not going fast enough." - Mario Andretti

Brugeravatar
Anders #258
Geografisk sted: Skælskør

Jeg vil også have fjernet

Indlægaf Anders #258 » 23. nov 2010, 19:50

Jeg vil også have fjernet varmeanlægget, jeg har ikke brug for det, jeg går ud fra at det er nok at proppe af ved indsug og vandpumpe, eller tager jeg fejl ?. Min alukøler burde ikke have problemer med kompensering.:

Hej Lykkemark

Jeg har med mellemrum oplevet at min alukøler har besvær med at holde vandtemperaturen ned ved langsom-kø-bykørsel, og der har det været dejligt at kunne tænde for varmeapparatet og på dén måde lede noget af varmen væk (kan faktisk reducere temperaturen ret godt i kortere perioder). Men selvfølgelig - har du aldrig de udfordringer, så er det da oplagt at slippe for lidt slanger i motorrummet mv.

Men husk - det bliver sværere og sværere at kalde den "damperen" jo mere vandbårent du skrotter ;-)

Lykkemark

Tja Anders Det har jeg så

Indlægaf Lykkemark » 24. nov 2010, 15:35

Tja Anders
Det har jeg så ikke oplevet endnu, de to spalblæsere der er på min køler

Holder temperaturen spot on, og jeg har tjekket det med infrarød thermometer, dog skal det siges at jeg ikke har den store erfaring med langsom bykørsel, idet byerne her ude på bøhlandet jo er ganske overskuelige i størrelse. Men jeg kunne da sagtens forestille mig at en tur ned af Store Kongensgade København i myldretiden, kunne udfordre systemet en hel del.
Så jeg tror at jeg ved nærmere eftertanke vil følge dit gode råd, og i stedet for propper, vil give systemet et par friske slanger fra skibsprovianteringen.

Henning P

Hej Bent Jeg har efter al

Indlægaf Henning P » 24. nov 2010, 21:44

Hej Bent
Jeg har efter al check med vejrprofeterne været udsat for kørsel i regenvejr. Gud forbyde det, men har været glad for at kunne få varm luft på forruden til afdugning.Kan det ikke blive et problem uden varmesystem?

Mvh Henning

Tommy

Overophedning ved langsom by kørsel

Indlægaf Tommy » 25. nov 2010, 12:14

Overophedning ved langsom by kørsel afhjælpes ved at bore et 5mm hul i thermostaten, dette bevirker at der ikke er stillestående vand i køleren, ved kørsel i tomgang har man et lille vandpumpetryk og problemet ligger i at vandet foretrækker at fortsætte den igangværende cirkulation der er i motoren fremfor at starte stillestående vand op i køleren, var vandet i køleren tvangsstyret ville der ikke være et problem, men problemet løses ved at bore et 5mm hul så man altid har vandet i køleren i bevægelse, motoren er et par minutter længere om at nå arbejds temperatur, og da vores biler kun kører om sommeren har dette ingen ulemper.

Tilbage til "Generelt teknisk forum"