Vinterdæk helt off topic
- Anders #258
- Indlæg: 19
- Tilmeldt: 21. jul 2004, 10:28
- Geografisk sted: Skælskør
Har selv vinter-conti TS810S på
Har selv vinter-conti TS810S på min Vectra OPC - og de er særdeles gode selv i 235/40-18. Nogengange kan man godt glemme, at dækket jo rent faktisk er den eneste "ting" på bilen der har kontakt på vejen (ift. alt det andet alu/performance/luksus ;-) Så det betaler sig at vælge rigtigt og ikke for billigt.
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27
Er det undgået Jeres opmærksomhed
Er det undgået Jeres opmærksomhed at Færdselstyrelsen siden for 3-4 år siden har frarådet brug af vinterdæk i Danmark. (Gælder ikke hvis man skal udenlands i vinterferien).
C3
C3
Er det undgået Jeres opmærksomhed
Er det undgået Jeres opmærksomhed at Færdselstyrelsen siden for 3-4 år siden har frarådet brug af vinterdæk i Danmark. (Gælder ikke hvis man skal udenlands i vinterferien).
C3
Hmmm, er der ikke lidt for lang tid til 1. april til at komme med sådan en lårklasker? ;)
Jeg vil sige det sådan;
Jeg vil sige det sådan; Om så de frarådede det, så ville jeg køre med vinterdæk alligevel. Det er nok rigtigt, at de ikke hjælper meget på almindelige våde veje, som der jo er flest af, men de dage med hvide veje, der er de uundværelige. Sidste års havde jeg ikke kunne komme på arbejde uden mine continental dæk. Næsten alle andre måtte give op. man skulle tro det var løgn, men det var det ikke. Jeg havde ikke selv troet det, hvis ikke jeg selv havde oplevet der. ;-)
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27
Dert må du selv om.
Dert må du selv om. Faktum er iflg. Færdselsstyrelse - nu Trafikstyrelsen at det for de fleste vil være farligere at skifte til vinterdæk end at lade være.
http://www.fstyr.dk/da-DK/Service%20pages/Nyhedsforside/Nyhedsarkiv_Koeretoejer/2009/10/15102009_daekvalg_og_hastighed.aspx
Advarslen er lidt mere nuanceret nu - men for 4 år siden udtalte Fstyr en direkte advarsel mod vinterdæk.
C3
http://www.fstyr.dk/da-DK/Service%20pages/Nyhedsforside/Nyhedsarkiv_Koeretoejer/2009/10/15102009_daekvalg_og_hastighed.aspx
Advarslen er lidt mere nuanceret nu - men for 4 år siden udtalte Fstyr en direkte advarsel mod vinterdæk.
C3
Yes. Præcis pga. det nedenstående
Yes. Præcis pga. det nedenstående har jeg absolut behov for vinterdæk. Jeg SKAL afsted om morgenen, jeg bor på landet og de ryder sjældent sne her. Det er klart, det ikke er så nødvendigt med vinterdæk, hvis man bare kan lade bilen stå når det sneer:
Kørselsbehovet, sted og dækbredde afgør dækvalget
Dækvalget kommer helt an på bilens brug. Skal man ubetinget af sted hver morgen, eller kører man for eksempel steder, ofte på landet, hvor snerydningen er sporadisk, eller er bredden af dækkene 205 mm eller derover, så er vinterdæk et klogt valg. Kører man i byen, hvor der sjældent ligger sne eller is på vejene, kan man en sjælden gang lade bilen stå og er dækkene af standardbredde til en mellemklassebil eller derunder, så kan man fint klare sig med almindelige dæk, lyder Færdselsstyrelsens råd.
Kørselsbehovet, sted og dækbredde afgør dækvalget
Dækvalget kommer helt an på bilens brug. Skal man ubetinget af sted hver morgen, eller kører man for eksempel steder, ofte på landet, hvor snerydningen er sporadisk, eller er bredden af dækkene 205 mm eller derover, så er vinterdæk et klogt valg. Kører man i byen, hvor der sjældent ligger sne eller is på vejene, kan man en sjælden gang lade bilen stå og er dækkene af standardbredde til en mellemklassebil eller derunder, så kan man fint klare sig med almindelige dæk, lyder Færdselsstyrelsens råd.
- Anders #258
- Indlæg: 19
- Tilmeldt: 21. jul 2004, 10:28
- Geografisk sted: Skælskør
Om man skal vælge det
Om man skal vælge det ene frem for det andet er formentlig ret individuelt (hvis man skal læne sig op ad Fstyr´s konklusioner), men for mig er der enorm forskel. Jeg kører med føromtalte vinter-Conti og om sommeren Michelin PS2 (begge i 235/40-18). Jeg skifter i denne weekend, men ved de seneste ugers vådt føre har det været totalt umuligt at undgå hjulspin ved opstart/acceleration - simpelthen fordi de hårdere sommerdæk mister grebet ved de lave temperaturer (under 5-6 grader). Hvis det går som de forrige år, så vil dette ændre sig radikalt når vinterdækkene er sat på, og den blødere legering samt lamellerne vil give langt mere vejgreb. Samtidig vil jeg påstå at reelle sommerdæk er totalt ubrugelige, når der begynder at ligge en smule sne - de kan overhovedet ikke rense sig selv (sammenlignet med vinterdækkene), så selv de mindste driver vil føles som alperne.
Men kører man alene i de større byer, og kan gå hvis der er for skidt føre - ja, så kan det måske være mindre nødvendigt.
Men kører man alene i de større byer, og kan gå hvis der er for skidt føre - ja, så kan det måske være mindre nødvendigt.
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27
Dæklobbyen er åbenbart stærkere i
Dæklobbyen er åbenbart stærkere i Tyskland. Men Tyskland har vel også egenproduktion af dæk.
C3
C3
Dette bliver vi aldrig færdig
Dette bliver vi aldrig færdig med at diskutere for i har alle ret, alle kendte dækmærker bliver faktisk produceret i alle lande, til lige netop dette lands klimaforhold, at der så er nogle ubetænksomme importører der F.eks begynder at tage Firestone hjem fra Thailand, hvad sker der så, ja så er Firestone lige pludselig et lorte dæk, vi ved jo også alle at en Nissan der er lavet i England langt fra er på højde med en Nissan der er lavet i Japan, dette er noget vi alle selv har valgt da vi ikke vil betale prisen.
Hvad hvis nu Corvetten pludselig blev fabrikeret i Vietnam, ville vi så købe flere Corvetter fordi de blev billigere, eller står vi af ?
Hvad hvis nu Corvetten pludselig blev fabrikeret i Vietnam, ville vi så købe flere Corvetter fordi de blev billigere, eller står vi af ?
Tilbage til "Snak / off topic"
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst