Trailing arms

Teknisk relateret snak
(udmeldt) C3
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27

Her ses shims for toe

Indlægaf (udmeldt) C3 » 17. okt 2010, 10:54

Her ses shims for toe in - toe out.
I virkeligheden skal de pege bagud i trailing armens retning.


Og her:



Bemærk at nye shims har opslidsede 'huller' så de kan tages af og på UDEN at afmontere tværbolten. Den er iøvrigt lidt drilsk at sætte på. De viste shims er rustfrie.

C3

erik1303
Indlæg: 0
Tilmeldt: 13. jul 2007, 21:35

Meget fin forklaring/billeder, men er

Indlægaf erik1303 » 17. okt 2010, 11:25

Meget fin forklaring/billeder, men er der en speciel grund til at armen skal simses ret præcist op, og er der en forklaring på at der er forskel på tykkelsen af sims på hver side af gummibøsninger af trailingarm.
I den sidste ende er det vel bare at "stoppe" flere af de opslidsede sims ind så det passer.
Jeg kan huske da min egen skulle spores, før kørte bilen næsten sidelæns og du kunne se alt i v/sidespejl, men efter sporing hvor bil kører ligeud, kan du næsten ikke se en s... i spejlet.
Men det er en god og simpel måde at kunne justere på, og det tager jo også lidt tid hvis det skal være helt ok.

Erik

(udmeldt) C3
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27

De runde shims er alene

Indlægaf (udmeldt) C3 » 17. okt 2010, 13:24

De runde shims er alene til stede for at den tykke skive, der kraves til at holde sammen på bøsningen, ligger fast an mod bøsningens yderside.
De opslidsede shims lægges ind for at sikre korrekt toe in/toe out.
Der er nok ingen 'nem' måde at spore korrekt, men man kan da komme langt med to lægter eller lignende som lægges an mod dækkene. Mål afstanden mellem lægterne ved dækkene og f.eks. 1 meter bag dækkene.
Et par lange waterpas er bedre.
C3

Henrik E
Indlæg: 0
Tilmeldt: 8. sep 2010, 13:11

shims

Indlægaf Henrik E » 30. okt 2010, 17:19

Hvad formål har de shims mellem lejerne....? Bolten kan jo bare spændes op.. Har det noget med afstanden til bagtøjet at gøre..?

(udmeldt) C3
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27

Hvad formål har de shims

Indlægaf (udmeldt) C3 » 31. okt 2010, 09:49


Hvad formål har de shims mellem lejerne....? Bolten kan jo bare spændes op.. Har det noget med afstanden til bagtøjet at gøre..?


Uha pas på. Den shim mellem baghjulslejerne er uhyre vigtig. Hvis den er for tynd klemmer lejerne og hvis den er for tyk bliver der lejeslør.

Man skal indstille med et måleur så der er 0,04 mm. (For nemheds skyld angives målene i mm - de rigtige specs er naturligvis i inches).

Man prøvemonterer lejerne i navet på en særlig dorn. Monter først med den tykkeste shim, som er 3,7 mm. Derefter måles aksial sløret. Dette trækkes fra de 3,7 mm + de ca. 0,04 mm. Så har du tykkelsen af den korrekte shim.





C3

(udmeldt) C3
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27

Spindelmøtrikken skal spændes til 14

Indlægaf (udmeldt) C3 » 31. okt 2010, 14:55

Spindelmøtrikken skal spændes til 14 kgm
(100 lb ft) - det er IKKE som forhjulslejer.



C3

Piet
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. apr 2016, 13:46

Husk at give lejerne fedt

Indlægaf Piet » 31. okt 2010, 18:50

Husk at give lejerne fedt før de spændes op i prøvedornen ellers ændrer målet sig markant :)

(udmeldt) C3
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27

Husk at give lejerne fedt

Indlægaf (udmeldt) C3 » 31. okt 2010, 22:14


Husk at give lejerne fedt før de spændes op i prøvedornen ellers ændrer målet sig markant :)


Ja naturligvis. Billedet er kun en illustration - de skal 'fedtes godt ind' i Castrol lejefedt inden montering - sådan som det ses på billede 2 hvor dornen er monteret i navet.

C3


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster