Min 73er knurrer i servostyringen. Feks. når jeg bakker ud af indkørslen og laver en 90graders drejning. Servosystemet virker men ved kraftig drej kan jeg høre den knurrende lyd. Der mangler ikke olie på systemet og der er ikke synlige utætheder. Er der andre der har haft samme problem.
Henning P
Knurrende Servostyring
Jaja. Min knurrer også lidt
Jaja. Min knurrer også lidt og har gjort det i maange år. Pumpen er vel lidt slidt - men så længe den virker, så gør jeg ikke noget ved det. :auto:
Vette-hilsen
Claes
Vette-hilsen
Claes
Tak for dit svar Claes. Så
Tak for dit svar Claes.
Så får den lov til at køre lidt endnu indtil jeg bliver træt af at høre på det.
Mvh
Henning
Så får den lov til at køre lidt endnu indtil jeg bliver træt af at høre på det.
Mvh
Henning
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 12. feb 2010, 12:43
Jeg har også lige haft
Jeg har også lige haft det samme problem, med de samme symtomer. Det var kilrammen der ramte noget når jeg drejede, der skulle kun en lille justering til så var det helt i orden igen.
Det lyder som om jeg ved en hel masse om det her, men det var altså min mekaniker der fandt fejlen, det tog ca 5 min.
Håber du kan bruge det til noget
Mamstrup
Det lyder som om jeg ved en hel masse om det her, men det var altså min mekaniker der fandt fejlen, det tog ca 5 min.
Håber du kan bruge det til noget
Mamstrup
Mamstrup og Henning altså Sådan nogle
Mamstrup og Henning altså
Sådan nogle gavtyve som jer bør have:
http://www.amazon.com/Corvette-1966-1982-Manual-Motorbooks-Workshop/dp/0879382368
lige på hylden.
Det står under kapitel 12. Jeg ved godt at det er: gammel skole. Men det er en god bog, så læg den ude på toilettet, så du har en god undskyldning for at sidde der i tyve minutter.
Når man kommer igennem hele balladen, og får kik på Haynes, og videre : How to restore or Modify af Richard Newton så bliver tingene faktisk soleklare.
Det korte og det lange (ud fra mit synspunkt).
Problemet med servopumpen er, at når man ser ovenfra, så kan man næsten ikke se den. Det vil sige at man kan se en rem forsvinde ned i dybet, men det hele er skjult af: "fan shroud". Den nemme løsning er den jeg tog, at rive shroud'et ud sammen med propellen, og lave el propeller, så kan man pludselig se hvad der foregår, dernede hvor remmen forsvinder.
Men og det er der jo:
Servopumpen skal ikke sige noget, siger den noget, så er der et problem. Man skal ikke køre med en underlig servopumpe, der siger noget, det er lidt som at spille russisk roulette. I det øjeblik servopumpen ikke længere virker, det være sig pga. indre fejl, eller en knækket kilerem, så ændrer dit styretøj sig, til noget du aldrig har prøvet før, forestil dig at du kører hen mod et menneske, og dit styretøj er beton, på et splitsekund.
Det klarer man bare ikke, vel ?
Er din pumpe slidt op, skift den.
Har du fejl justeret remmen din pumpe, hyppigt forekommende fejl, og den almindelige årsag til ødelagte pumper/beslag, så gør det rigtigt, den må ikke være stram.
Pumpen der kører i olie, den kunne ikke have det bedre.
I seng igen
Lykkemark
Sådan nogle gavtyve som jer bør have:
http://www.amazon.com/Corvette-1966-1982-Manual-Motorbooks-Workshop/dp/0879382368
lige på hylden.
Det står under kapitel 12. Jeg ved godt at det er: gammel skole. Men det er en god bog, så læg den ude på toilettet, så du har en god undskyldning for at sidde der i tyve minutter.
Når man kommer igennem hele balladen, og får kik på Haynes, og videre : How to restore or Modify af Richard Newton så bliver tingene faktisk soleklare.
Det korte og det lange (ud fra mit synspunkt).
Problemet med servopumpen er, at når man ser ovenfra, så kan man næsten ikke se den. Det vil sige at man kan se en rem forsvinde ned i dybet, men det hele er skjult af: "fan shroud". Den nemme løsning er den jeg tog, at rive shroud'et ud sammen med propellen, og lave el propeller, så kan man pludselig se hvad der foregår, dernede hvor remmen forsvinder.
Men og det er der jo:
Servopumpen skal ikke sige noget, siger den noget, så er der et problem. Man skal ikke køre med en underlig servopumpe, der siger noget, det er lidt som at spille russisk roulette. I det øjeblik servopumpen ikke længere virker, det være sig pga. indre fejl, eller en knækket kilerem, så ændrer dit styretøj sig, til noget du aldrig har prøvet før, forestil dig at du kører hen mod et menneske, og dit styretøj er beton, på et splitsekund.
Det klarer man bare ikke, vel ?
Er din pumpe slidt op, skift den.
Har du fejl justeret remmen din pumpe, hyppigt forekommende fejl, og den almindelige årsag til ødelagte pumper/beslag, så gør det rigtigt, den må ikke være stram.
Pumpen der kører i olie, den kunne ikke have det bedre.
I seng igen
Lykkemark
Min gamle 68er lækker lidt
Min gamle 68er lækker lidt olie fra servoen. I foråret når den bliver trillet ud for at få sit check hyler pumpen lidt indtil den får en halv deciliter servoolie - så er der fred igen. Måske du bare skal hælde lidt ekstra olie på.
Finn #105
Finn #105
Det lyder farligt, Lykkemark. Jeg er
Det lyder farligt, Lykkemark.
Jeg er dog ikke så bange for komplet at miste kontrollen over bilen pga. en lidt slidt servopumpe. Jeg har dog oplevet at bilens motor er gået ud under kørslen, og det sker der altså ikke det store ved - og det svarer jo til en komplet død servo. Styringen bliver da naturligvis lidt tungere, men det er også det. Ingens liv og førelighed har været i fare. Så længe der er fremdrift i bilen kan man sagtens dreje og styre.
Men hvis man er bange for den slags, så skal man naturligvis få kigget på det med det samme. Jeg er dog ikke så bange. :seeya:
Så netop at trådstarter kun hører lyden ved kraftigt drej. Mener du ved fuldt udslag? Der mener jeg nu ALLE vil brumme lidt. Jeg har aldrig oplevet sådan en type servo, der ikke brummer helt i yderposition.
Vette-hilsen
Claes
Jeg er dog ikke så bange for komplet at miste kontrollen over bilen pga. en lidt slidt servopumpe. Jeg har dog oplevet at bilens motor er gået ud under kørslen, og det sker der altså ikke det store ved - og det svarer jo til en komplet død servo. Styringen bliver da naturligvis lidt tungere, men det er også det. Ingens liv og førelighed har været i fare. Så længe der er fremdrift i bilen kan man sagtens dreje og styre.
Men hvis man er bange for den slags, så skal man naturligvis få kigget på det med det samme. Jeg er dog ikke så bange. :seeya:
Så netop at trådstarter kun hører lyden ved kraftigt drej. Mener du ved fuldt udslag? Der mener jeg nu ALLE vil brumme lidt. Jeg har aldrig oplevet sådan en type servo, der ikke brummer helt i yderposition.
Vette-hilsen
Claes
Servoren knurrer når man drejer
Servoren knurrer når man drejer hurtigt på rattet, og ved fuld udslag er den meget tydlig. Jeg vil monterer en ny pumpe, så den er klar til foråret.
Tak til alle for svarerne
Mvh
Henning
Tak til alle for svarerne
Mvh
Henning
Så døde pumpen da jeg
Så døde pumpen da jeg bakkede ud fra mit værksted idag. Jeg vil anbefale at skifte pumpen hvis der er mislyde. Jeg er glad for at jeg ikke kørte med 80-100kmt. Man kan styre bilen, men det er som at styre en kampvogn. Jeg var glad for at den bare skulle hjem i garagen og vente på den nye pumpe.
Mvh
Henning
Mvh
Henning
Hej. Ja, det er nok en
Hej.
Ja, det er nok en god idé. Men - hvis man kører 80-100 i timen så er det noget nemmere at styre end ved 10 i timen.
Ja, det er nok en god idé. Men - hvis man kører 80-100 i timen så er det noget nemmere at styre end ved 10 i timen.
Tilbage til "Generelt teknisk forum"
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster