Rullevippere Vs alm vippere

Teknisk relateret snak
Tommy

Rullevippere Vs alm vippere

Indlægaf Tommy » 13. jul 2010, 10:55

Lige et spørgsmål.

Rullevippere er en bekostelig affære indkøb og udskiftning, flere bevægelige dele i motor, større vægt, kræver strammere ventilfjedre, belaster knast hårdere, lyder tit som en VVS mands rustne værktøjskasse der bliver rystet, tit motorhaverei.
Hvor er det lige fordelen ved rullevippere ligger, for den må i mine øjne være fantastisk på en eller anden måde, når man tænker på at fabriksmonterede vippere som regelen holder motorens levetid.

Piet

Det kommer helt an på

Indlægaf Piet » 13. jul 2010, 15:06

Det kommer helt an på hvorledes din motor er opbygget Tommy.

1. rullevippere kræver ikke strammere ventilfjedre.
2. Rullevippere belaster ikke knasten hårdere.
3. der er ikke tit motorhavari (med mindre man monterer noget skrammel, som med alle andre dele findes der også her dårligt konstruerede vippearme)

fabriksmonterede vippearme er fine til en fabriksudstykket motor, problemerne begynder at opstå når der bliver monteret
eks vildere knast med højere løft end standard toppene kan klare så skal der enten andre toppe på eller de gamle skal modificeres med andre fjedre i større diameter, det gør ofte at de originale vippearme ikke har nok frigang på skulderen til at akkomendere de større fjedre.

Det er ikke korrekt at give rullevippearme skylden for ventilstøj, problemet ligger i enten forkert geometri ved opsætningen (feks forkert længde stødstænger eller rullevippere som gnaver på retaineren, har også set rullevippere som ramte ventildækslerne.)
eller ved at man får en knast i med så hurtige lukkeramps at det giver klapren. Competition Cams er notorisk kendt for netop dette problem med heftig ventilstøj selv på hydrauliske rulleknaster.

På en standard motor KAN fordelen ved rullevippere være at give en smule ekstra løft på ventilerne ved at vælge en 1.6 udveksling istedet for standard 1.5 det kræver dog at lige denne motorsammensætning kan udnytte lidt ekstra løft for mere flow.
ud over det giver rullerne en mindre gnidningsmodstand som i sig selv ikke giver nogen effekt, til gengæld sænker det temperaturen på motorolien.

Jeg har kørt med rullevippere i de sidste 8 år på 6 forskellige motorer og 4 forskellige mærker uden at have nogle problemer med dem.

Tommy

OK så er der åbenbart

Indlægaf Tommy » 13. jul 2010, 20:40

OK så er der åbenbart utrolig mange motorer der er kastet sammen, jeg kom bare til at tænke på mine unge dage, da vi tunede NSU TT der snildt gik op omkring 10000 rpm med høj knast uden at ændre på ventil opsætningen.

Piet

Desværre ja så er der

Indlægaf Piet » 14. jul 2010, 11:47

Desværre ja så er der mange motorer der er "kastet" sammen.
De eneste stødstangs V8 motorer der nærmer sig de omdrejninger er i Dragrace og NASCAR race.
NSU motoren er jo bygget med overliggende knastaksel uden stødstænger og løftere hvilket netop gør at den kan komme op i super høje omdrejninger

GM har brugt rullevippere på deres standard motorer i mange år og det er jo netop det som gør at man bygger rullevippere til de gamle motorer
Det samme gør sig gældende for rulleløftere.

I de fleste tilfælde hvor der er problemer med rullevippere er det fordi delene ikke er tilpasset korret, vi har dog en untagelse med Kenneth hansens motor som lige har givet op, her var det pga dårlig kvalitet vippearme, hans topstykker er monteret med 7/16 studs og istedet for at sætte større leje i vippearmen (fra fabrikkens side) så man kunne få en tykkere aksel igennem har man valgt at bore hullet op fra 3/8 til 7/16 og bare beholde samme vippearmskonstruktion til begge tykkelser af studs, dette gjorde at materialet der var tilbage i aksel var nogle få milimeter precis hvor belastningen er størst på vippearmens anlægsflade på studden.
Fuldstændigt håbløs konstruktion og bare et spørgsmål om tid før de ville give efter, lige dette punkt vil nok være umuligt for de fleste hjemmebyggere at kunne forudse inklusive mig selv, indtil fejlen forelå så var den jo åbenlys.

Derimod kan man sagtens forebygge mange andre problemer ved at måle sig frem til korrekt stødstangslængde og sørge for den korrekte frigang og udveksling på vippearmene samt geometrien på guideplates.
Min sidste motor lød netop som du beskrev at man rystede værktøjskassen :) forfærdelig lyd men det var udelukkende pga den valgte knasttype.

Tilbage til "Generelt teknisk forum"