Smidt gearkasseolie.

Teknisk relateret snak
House6200

Smidt gearkasseolie.

Indlægaf House6200 » 16. jun 2010, 21:52

Hjælp og pivpiv.
Jeg har en 74´er med nyrenoveret motor 350 cui med nye alu-toppe osv.
Automatik. Den har de sidste 2 mdr. efter renovation bare kørt bedre
og bedre for hver gang den blev startet op.....lige indtil i morges, hvor den havde
stået stille i halvanden uge. Jeg kunne straks høre en hvis rallen i motor ved
acceleration og den trak ikke ordentlig. Og her til aften, hvor jeg var ude at køre
igen, kunne jeg mærke at den ikke trak rigtig i gearene, og lige da jeg var kommet
hjem smed den ca. 1 L. gearkasse-olie og den drypper stadig. Ved I om den rallen i
motor og mistet power har noget med gearkassen at gøre, og hvad kan problemet
være at den smider olien?

Lykkemark

Hej House Nu må du lige

Indlægaf Lykkemark » 17. jun 2010, 00:41

Hej House
Nu må du lige være lidt præcis !
Hvor smed den olien fra ? (Bundkar, slanger, oliekøler og gud ved hvad ?)
"Rallen" ? Du måler din olie i autogearet med startet motor i N (Neutral), det gør man HVERGANG man skal køre, hvad viste pinden ?
Lugter din olie brændt ? Er den brunlig i stedet for rød ?

House det er lidt ord på banen, hvor er olien smidt fra ? Disse gearkasser er faktisk tålmodige, dont panic.

Lykkemark

House6200

Hej Lykkemark. Olien lugtede brændt,

Indlægaf House6200 » 17. jun 2010, 14:42

Hej Lykkemark.

Olien lugtede brændt, men var stadig rød. Målepinden viser, at der er nok i. Jeg har ikke fyldt ekstra på, efter jeg har fået den efter
reparation. Den drypper ikke længere. Kan det mon være en luftlomme i gearkasse, fordi olien har skummet og den så har "bøvset" olie op?

Dan

Tommy

Gear olie lugter slemt da

Indlægaf Tommy » 17. jun 2010, 15:54

Gear olie lugter slemt da det består af svovl, har din gearkasse været overfyldt og du stopper motoren, kan den sagtens skylle ca 1 liter olie ud ved målepinden da denne også er gearkassens udluftning

Gæst

Hvis den har skyldet det

Indlægaf Gæst » 17. jun 2010, 16:42

Hvis den har skyldet det ovenud ved målepinden ??? (aldrig set) - så vil der også være olie andre steder på motor og det øverste af bellhousing!

House6200

Olien er røget ud for

Indlægaf House6200 » 17. jun 2010, 17:39

Olien er røget ud for neden, altså ikke ovenud ved målepinden. Er der ikke en slags ventil "nedenunder", hvor den ryger ud, hvis
trykket er for stort? (har jeg hørt) Som I kan se og høre er jeg IKKE mekaniker, men det er I er sikkert ikke i tvivl om.:seeya:

Tommy

Hvis den har skyldet det

Indlægaf Tommy » 17. jun 2010, 19:28

Hvis den har skyldet det ovenud ved målepinden ??? (aldrig set) - så vil der også være olie andre steder på motor og det øverste af bellhousing!

Nej men jeg har set det, og der vil ikke være olie andre steder på motor eller øverste belhaus, da det først sker når motoren stopper og olien løber tilbage fra converteren, prøv at tage fat omkring oliepejlerøret og se om ikke du har olie på fingerne.

House6200

Nej men jeg har set

Indlægaf House6200 » 17. jun 2010, 19:34

Nej men jeg har set det, og der vil ikke være olie andre steder på motor eller øverste belhaus, da det først sker når motoren stopper og olien løber tilbage fra converteren, prøv at tage fat omkring oliepejlerøret og se om ikke du har olie på fingerne.

Den gjorde det lige da jeg skiftede den i bakgear, da jeg kom hjem. Motor stadig igang og der var ingen olie omkring oliepejlerøret.

Tommy

Den gjorde det lige da

Indlægaf Tommy » 17. jun 2010, 21:34

Den gjorde det lige da jeg skiftede den i bakgear, da jeg kom hjem. Motor stadig igang og der var ingen olie omkring oliepejlerøret.

Prøv så at tjekke rørerne til oliekøleren ved gearkassen for revner.

Tilbage til "Generelt teknisk forum"