Batteriet er totalt dødt...

Teknisk relateret snak
ngendk
Indlæg: 0
Tilmeldt: 2. jul 2008, 19:37

Batteriet er totalt dødt...

Indlægaf ngendk » 13. mar 2010, 16:07

Heya - har et lille problem med mit batteri. Eller det tror jeg ihvertfald jeg har...

Nu hvor solen titter frem med jævne mellemrum, tænkte jeg det var på tide at få vetten op og rulle. Batteriet plejer som regel at tabe strømmen henover vinteren og derfor har jeg anskaffet mig en sådan en fancy batterilader fra Black & Decker. Men i dag da jeg så skulle sætte batteriet til opladning så starter den godt nok med at oplade, men efter 3-5 minutter så viser den en fejlmeddelse og siger at batteriet skal skiftes ud.

Da mit kendskab til bilbatterier kan ligge på et meget lille sted, så er mit spørgsmål så om batteriet enten kan blive så fladt det ikke kan oplades igen, eller det på en eller anden måde kan tage skade henover vinteren. Bilen har stået i en opvarmet garage som er helt tør og uden fugt. Eller er det bare den her smarte tingest jeg har anskaffet mig der er for følsom?

Næste skridt det er selvfølgelig at prøve med et par ganske almindelige startkabler, men hvis det vitterligt er i stykker er der så nogen fare for at en opladning vil få det til at lække eller lign.?

I tilfælde af at jeg skal skifte det ud, skal jeg så vælge et specifikt batteri til en 72'?
Det nuværende batteri har sidemonteret poler, så jeg skal vel også skifte selve ledningerne der føre til batteriet, eller er der et sted jeg kan købe batteri med sidemonteret poler (firstmile ser ikke ud til at have det.)

(udmeldt) C3
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27

Batterier dør ofte af nogle

Indlægaf (udmeldt) C3 » 13. mar 2010, 18:08

Batterier dør ofte af nogle måneders stilstand. Jeg oplevede selv et batteri, der efter den lange sørejse fra vestkysten var ude af stand til at modtage strøm fra generatoren (stor strøm).
Jeg prøvede så at sætte en 4A hjemmelader til. I starten stod den på 0 A men efter en tid begyndte den så småt at lade, og efter nogen tid modtog den 4 A.
Batteriet virker stadig. Og det har sidemonterede poler. Jeg bruger det nu kun som ekstra batteri.
I dit tilfælde ville jeg ikke prøve at få startet motoren med startkabler, det kan faktisk eksplodere. Det oplevede jeg med en anden Corvette som vi skulle starte efter lang tid stilstand. Det var en temmelig kraftig lader, og puff sagde det. Syren sprøjtede rundt i bilen. Batteriet flækkede.
Start evt. bilen med et frisk batteri med almindelige poler, som du stiller i batteri rummet i stedet for det gamle. Forbindes med korte startkabler til bilens kabler).
Prøv evt. med en almindelig hjemmelader på det afmonterede batteri - udenfor garagen. Hvis det kan modtage strøm - og blive fuldt opladet kan det godt bruges.
På længere sigt ville jeg udskifte kablerne til almindelige runde poler, så du kan købe almindelige batterier.

Hvis ikke man er flink til at lade på dem mindst en 4-5 gange i vinterens løb holder batterier kun 2-3 år.

C3

PS. Hvis mit indlæg lyder som om jeg generelt fraråder starthjælp med startkabler - så er det bestemt ikke tilfældet. Men når batteriet virker suspekt OG det sidder i en C3 hvor syren sprøjter ud i hele kabinen hvis det går galt så er jeg lidt mere forsigtig. Jeg har ydet starthjælp menge gange - og det er kun gået galt én gang.
Brinten der frigives fra batteriet undslipper ikke lige så hurtigt inde i bilen som hvis det sidder i motorrummet.

(udmeldt) C3
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27

Det er dette batteri, du

Indlægaf (udmeldt) C3 » 13. mar 2010, 18:54

Det er dette batteri, du er velkommen til at låne det hvis det kan være der, og hvis du bor i nærheden.



C3

ngendk
Indlæg: 0
Tilmeldt: 2. jul 2008, 19:37

Tak for svar, den her

Indlægaf ngendk » 13. mar 2010, 19:02

Tak for svar, den her B&D oplader jeg har købt slår simpelthen fra og giver fejlmeddelsen om at batteriet er defekt, så den vil ikke lade det op...
Jeg må jo købe et nyt batteri. Det skal siges at det der sidder i er gammelt og fra før jeg købte bilen. Så jeg ved reelt ikke hvor mange vintre den har fået lov at stå med det batteri i.

Hvis jeg skal skifte til et batteri med toppoler - ala dette her: http://www.firstmile.dk/product.asp?product=6848
Hvilket kabler skal jeg bruge for i stedet for dem til side poler?




Det er dette batteri, du er velkommen til at låne det hvis det kan være der, og hvis du bor i nærheden.

...
C3


Tak for tilbudet men, jeg kan vel lige så godt få skiftet det gamle ud? Så er det gjort og den vil forhåbentlig være klar til foråret.

(udmeldt) C3
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27

Det her vil jeg tro: http://www.firstmile.dk/product.asp?product=4157 Men

Indlægaf (udmeldt) C3 » 13. mar 2010, 19:24

Det her vil jeg tro:

http://www.firstmile.dk/product.asp?product=4157

Men hvis de kabler der er der kan nå, er det nok at skifte polsko.

C3

Sømanden
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. maj 2009, 19:35

Hej Jeg har det samme

Indlægaf Sømanden » 14. mar 2010, 03:53

Hej

Jeg har det samme problem.
På min 1973 cab. er batteri kablerne rigeligt lange så jeg vil klippe de originale polsko til sidemontering af, og derefter montere de almindelige polsko til topmonterede poler.
Disse kan købes alle steder der har lidt biludstyr, husk at der er forskel på størrelsen (diameteren) af + og - polerne, + er størst!!
Jeg vil anvende et batteri fra Harald skrald eller Jem & fix, da de er billige og ganske udmærkede til en "sommer" bil.
Det er naturligvis ikke samme kvalitet som en mærkevare, men rimelig til prisen, og så vil jeg hellere skifte lidt oftere!!

Mvh

tifem&firs
Jesper

Rene Scholtz
Indlæg: 1
Tilmeldt: 28. okt 2006, 10:12

http://www.acdelco.com/?evar1=feb_tohome2 Udsalg af acdelco i Glostrup

Indlægaf Rene Scholtz » 14. mar 2010, 07:03

http://www.acdelco.com/?evar1=feb_tohome2

Udsalg af acdelco i Glostrup Fabriksparken
med side polsko, købte et for 8 år siden er ok
http://www.firstmile.dk

ngendk
Indlæg: 0
Tilmeldt: 2. jul 2008, 19:37

Jeg har bestilt batteri og

Indlægaf ngendk » 14. mar 2010, 11:43

Jeg har bestilt batteri og nye polsko hos Firstmile. Sikkert lidt dyrere end nødvendigt, men de leverer som regelt til tiden og jeg vil gerne støtte dem...

Inge & Finn 652
Indlæg: 16
Tilmeldt: 11. aug 2007, 16:42

Hvorfor lave om på originaliteten

Indlægaf Inge & Finn 652 » 15. mar 2010, 14:16

Hvorfor lave om på originaliteten når der fås batterier med sidemontere poler

http://www.scanbrit.dk/varekatalog_vis.asp?id=300
http://www.scanbrit.dk/varekatalog_vis.asp?ID=287&Caption=1
http://www.scanbrit.dk/varekatalog.asp?ID=78&MenuID=3

Bruger selv dette: TYPE 850
Scanbrit er producent, men leverer til mekaniker overalt i landet
Har købt mit hos Auto G i Randers

ngendk
Indlæg: 0
Tilmeldt: 2. jul 2008, 19:37

Ja, blev også enig med

Indlægaf ngendk » 16. mar 2010, 13:58

Ja, blev også enig med mig selv om at holde mig til originalt, så jeg får et nyt batteri med sidepoler i morgen :)

Tak for råd alle sammen!


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster