Takker for de mange svar!
Det er også min opfattelse at det bedre kan betale sig at betale lidt ekstra og få et eksemplar i så god stand som muligt da det hurtigt løber op hvis der skal laves for meget.
Hvad taler for/imod at vælge smallblock/big block? -Jeg vil gerne have effekten op i nærheden af 500+ hk og tænker jo derfor at en big block alt andet lige er nemmere at hive mange heste ud af. Men hvordan med "kørbarheden" -høj effekt er jo langt fra altid = god køreoplevelse...
Hej Keddex
Jeg kan kun tilslutte mig de øvrige kommentarer om at du skal finde ud af 100% hvilken vette du ønsker, når den er "færdig" - og så skal du købe et eksemplar der ligger så tæt på som muligt. Medmindre du selv vil restaurere velvidende at det bliver meget dyrere.
Du skal overveje meget, hvad du vil bruge din vette til? Er det ren cruising, stribe-ræs eller noget helt andet?
Snakken om hk er altid lidt sjov, for hvad kan man egentlig bruge det til? Der er stor forskel på hvordan man måler effekten - om det f.eks. er på svinghjulet eller i "asfalten" - og ikke mindst hvordan effektkurven ser ud (om effekten er jævnt fordelt fra lave omdrejninger eller om der kun sker noget over 3000 rpm? Til stribe-ræs er det sjovt at have noget effekt i den høje ende, men hvis du kun vil cruise, så vil det sikkert blive lidt anstrengt at køre med...:D Reelt er det jo lidt ligemeget hvor mange heste vetten har - det relevante er jo, hvordan de bliver "formidlet" ned i asfalten - f.eks. ved 1/4-mile - hvor mange andre ting som egenvægt, undervogn, dæk etc. spiller ind. I min verden betyder det ikke så meget om der står 300 eller 600 på udskriften, men langt mere om den generelt performer som jeg ønsker det...:driving:
BB er generelt dyrere at bygge på end SB, så her er økonomien også en faktor. Men dét omkring BB/SB er også lidt som religion - nogen er for det ene og andre for det andet...- personligt synes jeg klart at lyden fra en BB er federe end SB, men igen.....- vi er alle meget forskellige!
...men, men, men....- første skridt på vejen er stensikkert klubben her, hvor du på forum kan få svar på alle spørgsmålene, samt få nogen prøveture på træffene og kigge lidt i virkeligheden på mulighederne. Jeg selv var medlem i 6 år, før jeg reelt købte min vette, og bare det at følge med, kan være ret givende.
Sååååå - bare hæng på - så skal det nok ende med at du finder dét du drømmer om...- og så behøver din første vette jo ikke at blive din sidste.
Skriv lidt om hvad du vil bruge din vette til, samt hvilken stil den reelt skal udstråle når den er færdig - så er det lidt lettere for andre at råde dig til hvilken retning du skal kigge.
Vi ses til træffene...- så giver jeg gerne en tur i en BB med effekten i den øvre ende af omdrejningstælleren...:sifone: