Indlægaf 69-Jensen » 3. okt 2009, 11:08
Det er rent faktiskt din knastaksel som er bestemmende for hvor høj kompression din motor kan klare, idet det er knasten som styrer hvornår dine ventiler skal åbne og lukke. Det betyder, at jo vildere knast, des højere skal kompressionen være for at kompensere for den vilde knasts sene lukning af indsugningsventilerne.
I dit tilfælde vil jeg forvente at din knast er for mild til din høje komp. Det medfører, at kompressionstrykket i din motor bliver for højt, og derfor giver tændingsbanken, hvis din tænding indstilles optimalt.
For at reducere tændingsbanken kunne jeg forestille mig at man så har forsøgt sig med en justering af tændingen til et senere tændingstidspunkt. Det er en helt almindelig måde at forsøge at "lappe" en forkert motorsammensætning sammen på.
Det medfører så en lang række ulemper, så som for højt benzinforbrug, lav effekt og masser af varme.
For at komme med kvalificerede bud på en løsning af dit problem må vi vide lidt mere om din motor, bl.a. Hvad er din tændingsindstilling? Hvilken knastaksel er der i den? Hvad skal din motor bruges til? Alm. gade crusing på 95 oktan benzin eller all-out racing hvor alt under 5000rpm er uinteressant.
Prøv at give os lidt mere info, så skal jeg prøve at råde dig lidt på rette vej.
Mvh 69-Jensen