Hvordan får jeg nemmest bilen renset for tectyl??

Teknisk relateret snak
keddex1982

Hvordan får jeg nemmest bilen renset for tectyl??

Indlægaf keddex1982 » 2. apr 2010, 23:00

Min nyerhvervede corvette fra 1971 har fået en gang undervognsbehandling på et tidspunkt... Da der enkelte steder er lidt overfladerust på undersiden af rammen vil jeg gerne have det renset af så jeg kan få det slebet ned og lakeret.
(jeg vil i øvrigt også bare gerne have tectylen af så jeg kan følge med i hvad der sker)

Kan man rense tectyl af med en varmtvandsrenser? - eller skal jeg igang med spartel og petroleum?? -eller findes der en tredje metode der er nemmere?

Håber nogen af jer har noget erfaring at byde ind med...

Mvh Christian

keddex1982

Er der virkeligt slet ingen

Indlægaf keddex1982 » 7. apr 2010, 20:33

Er der virkeligt slet ingen der har nogle gode råd??? -Så må jeg ned til det lokale undervognscenter og høre hvad de siger...

Ilse

ved pava bruger vi petroleum,

Indlægaf Ilse » 8. apr 2010, 07:37

ved pava bruger vi petroleum, sidat vi fik lavet vores privat bil blev den varmtvandsvasket og det tog 90 % af det gl dinitrol, men jeg ved ikke om det er en god løsning på en vette

Ilse & Michael

Lykkemark

Christian Tectyl er jo en "tungt"

Indlægaf Lykkemark » 8. apr 2010, 10:57

Christian

Tectyl er jo en "tungt" olieprodukt, især i den ende når vi taler "faktisk" undervognsbehandling ( i modsætning til "krybende produkter" til krinkelkrogene der er lettere).
Havde det været en voksbaseret undervognsbeskyttelse, kunne du have blæst det meste af med en damprenser, med en meget retningsbestemt dyse. Jeg er alvorligt bange for at du kan gøre meget skade på dit elsystem og meget mere ved at hedtvandsrense.
Du bliver nødt til som Ilse+Michael anviser at anvende et opløsningsmiddel som f.eks petroleum (som er fremragende og nemt at håndtere), eller og det har jeg ikke afprøvet i praksis brun sæbe som du pensler på i ren form og lader sidde og virke, det sidste altså den brune sæbe er som sagt ikke afprøvet.
Hvis du nu rigtigt vil prøve at lege hjemmekemiker (det er faktisk sjovt) så kunne du prøve at lave at lave petroleum om til en gele, ved at blande den med gelpulver/husblas (nu er du godt på vej i processen til at lave napalm). En sådan petroleumsgele vil kunne hænge på og virke længere, men men pensle ren petroleum på og tørre af er måske det enkleste.

Lykkemark

Claes

Det enkelste vil nok være

Indlægaf Claes » 8. apr 2010, 15:28

Det enkelste vil nok være at børste alt det løse af og så give den god gang tectyl igen. Men jeg er også den meget spartanske type. ;-)

keddex1982

Tak for svarene.. Jeg tror

Indlægaf keddex1982 » 8. apr 2010, 22:28

Tak for svarene.. Jeg tror jeg hælder til den omstændelige men også i mine ører, sikreste metode med petroleum...

Tilbage til "Generelt teknisk forum"