Kølervæske i overløbstanken .....

Teknisk relateret snak
Vette74

Kølervæske i overløbstanken .....

Indlægaf Vette74 » 5. aug 2009, 13:29

Vette 454 fra 1974
De sidste par gange jeg har kørt, hvor motoren er blevet varm (omkring 200F), har jeg oplevet at når jeg slukkede motoren begyndte kølervæsken, at løbe over i overløbstanken og stod og kogte. Tanken blev så fuld, at væske løb ud af overløbsslangen.
Jeg er ikke 100% sikker på om det først løb i tanken efter jeg var stoppet, men det forekommer mig, at jeg først hørte den boblende lyd efter et par minutter.
Jeg har også oplevet, at den eftertændte lidt når den er varm.

Spørgsmålet er så om ...... alt er som det skal være??

Håber i kan drage på jeres viden og erfaring.

Mvh
Kenneth
Vette74

Vette74

Kan eftertændingen evt. skyldes, at

Indlægaf Vette74 » 5. aug 2009, 15:26

Kan eftertændingen evt. skyldes, at jeg har fyldt 95oktan på i stedet for 99oktan?

Kan det kogende kølervæske være en kombination af væsken fra motoren ledes tilbage og væskestanden i køleren er (ved kold tilstand) oppe ved låget?

Shark

Mulige årsager for eftertænding (dieseling)

Indlægaf Shark » 5. aug 2009, 16:11

Mulige årsager for eftertænding (dieseling) er for lav oktan, fejljusteret tænding samt opbygning af "koks" (eller hvad man nu kalder det på dansk) i forbrændingskammeret.
Hvis det er en original '74 motor er den lavkomprimeret og 95 oktan skulle ikke give problemer med en korrekt justeret motor.

Forkert justeret tænding kan dels give eftertænding og desuden forårsage for høj temperatur når motoren belastes.

Start med at kontrollere om tænding er justeret korrekt.

Mvh.
Karsten

erik1303

På ekspansionsbeholder er der et

Indlægaf erik1303 » 5. aug 2009, 16:25

På ekspansionsbeholder er der et max, og min. mærke.
Ved kold tilstand må vandet ikke være over max. da der så ikke er plads til at udvide sig, og derfor løber over når den er varm.

Erik

Vette74

Mulige årsager for eftertænding (dieseling)

Indlægaf Vette74 » 5. aug 2009, 16:53

Mulige årsager for eftertænding (dieseling) er for lav oktan, fejljusteret tænding samt opbygning af "koks" (eller hvad man nu kalder det på dansk) i forbrændingskammeret.
Hvis det er en original '74 motor er den lavkomprimeret og 95 oktan skulle ikke give problemer med en korrekt justeret motor.

Forkert justeret tænding kan dels give eftertænding og desuden forårsage for høj temperatur når motoren belastes.

Start med at kontrollere om tænding er justeret korrekt.

Mvh.
Karsten

Hej Karsten
Motoren er en original '74 og komprimeringen er lav (8.25:1).
Kan en forkert justeret tænding kendes på andet end eftertændingen?
F.eks. at den har lidt svært ved, at starte (starter anden gang efter ca. 15sek.).

Mvh
Kenneth

Shark

Hej Kenneth Ja, det kan sagtens

Indlægaf Shark » 5. aug 2009, 20:28

Hej Kenneth

Ja, det kan sagtens være årsagen.

For at uddybe det med tænding og eftertænding:
Eftertænding skyldes aflejringer i forbrændingskammeret. Disse gløder og kan så antænde benzin blandingen hvilket får motoren til at køre videre selvom tændingen afbrydes.
Årsagen til at aflejringerne opstår er forkert forbrændingstemperatur som igen kan forårsages af forkert justeret tænding, tændrør med forkert glødetal, meget forkert blanding og endda forkert brug (hvis tidligere ejer f.eks har haft den stående 20 år i en garage og kun har startet den op for at gå i tomgang en gang imellem).

Når du har fundet årsagen til problemet skal du fjernet aflejringerne, dette kan gøres med "danskvands-trikket" som går ud på at man langsomt lader den drikke en ½ danskvand gennem indsugningen (giv lidt gas så den ikke går i stå).

Vette74

Hej Kenneth Ja, det kan sagtens

Indlægaf Vette74 » 5. aug 2009, 21:33

Hej Kenneth

Ja, det kan sagtens være årsagen.

For at uddybe det med tænding og eftertænding:
Eftertænding skyldes aflejringer i forbrændingskammeret. Disse gløder og kan så antænde benzin blandingen hvilket får motoren til at køre videre selvom tændingen afbrydes.
Årsagen til at aflejringerne opstår er forkert forbrændingstemperatur som igen kan forårsages af forkert justeret tænding, tændrør med forkert glødetal, meget forkert blanding og endda forkert brug (hvis tidligere ejer f.eks har haft den stående 20 år i en garage og kun har startet den op for at gå i tomgang en gang imellem).

Når du har fundet årsagen til problemet skal du fjernet aflejringerne, dette kan gøres med "danskvands-trikket" som går ud på at man langsomt lader den drikke en ½ danskvand gennem indsugningen (giv lidt gas så den ikke går i stå).

Hej Karsten
Mange tak for uddybningen, jeg kaster mig over problemet med tændingen.

Mvh
Kenneth

(udmeldt) C3

Eftertænding i sin egentlige form

Indlægaf (udmeldt) C3 » 5. aug 2009, 23:50

Eftertænding i sin egentlige form kan ikke skyldes tændingstidspunktet - af gode grunde - tændingen er jo netop helt afbrudt når eftertændg indtræder.

Alt for tidlig tænding kan dog - i yderste konsekvens - medvirke idet forbrændingstemperaturen bliver temmelig høj. Meget varme topstykker fremmer eftertænding. Men det er en sjælden/lille årsag.

Men de 200F du nævner tyder ikke på det. Jeg tror også mere på koks.

C3

Vette74

Eftertænding i sin egentlige form

Indlægaf Vette74 » 7. aug 2009, 14:46

Eftertænding i sin egentlige form kan ikke skyldes tændingstidspunktet - af gode grunde - tændingen er jo netop helt afbrudt når eftertændg indtræder.

Alt for tidlig tænding kan dog - i yderste konsekvens - medvirke idet forbrændingstemperaturen bliver temmelig høj. Meget varme topstykker fremmer eftertænding. Men det er en sjælden/lille årsag.

Men de 200F du nævner tyder ikke på det. Jeg tror også mere på koks.

C3
Ok, hvis jeg oplever det næste gang, så prøver jeg "danskvand-trikket".

Mange tak for inputtet.

Mvh
Kenneth

Gizmo69

...hmm, det der med "Danskvandstricket".....er

Indlægaf Gizmo69 » 12. aug 2009, 07:00

...hmm, det der med "Danskvandstricket".....er det særligt smart med vand i en motor ??.....der er jo noget med at vand ikke kan komprimeres ret godt, så man kan vel risikere at ødelægge noget eller bøje noget inde i motoren.....?

JR

Tilbage til "Generelt teknisk forum"