Nu lyder den som en V8

Teknisk relateret snak
brandman1

Nu lyder den som en V8

Indlægaf brandman1 » 28. jul 2009, 21:34

Ja der kan ligge meget sjovt i et par "Sidepiber" Så da Erik og jeg fik dem skilt dem ad ja så hade man i US. puttet dåser og stål-uld i så den stakkels Vette ikke kunne komme af med det. Og ja så lyder den som en V8.
Tak til Erik.
Hilsen.
Kurt.

Lykkemark

He he Kurt Man opdager mange

Indlægaf Lykkemark » 28. jul 2009, 23:18

He he Kurt

Man opdager mange forskellige ting hen af vejen. Da jeg købte "dampmaskinen", havde jeg den på "amerikanerværksted" som skulle sørge for syn og "det hele".

Da det "hele" er overstået spørger jeg den flinke mekaniker: " Hvad så, har du stillet platiner, eller synes du jeg skal investere i elektronisk tænding" ?

Den flinke mekaniker svarede at det var der bestemt ingen grund til og platinerne stod som de skulle. Det skal lige siges, at jeg egentlig ikke havde set bilen i skal vi sige det, i sømmene.

En dag står jeg så og kikker på den pæne forkromede plade der er lige foran forruden når hjelmen er oppe, under den sidder strømfordeleren og der står traterat: MSD, hmmm, jeg fulgte kablerne og der var også en MSD Box, den kunne man se nede ved "æggebakken".

Nu skulle jeg så til motoreftermiddag hos Brian, og han sagde: "Hvad gemmer der sig bag chromen, Jamen det er jo en MSD pro billet med det hele jamen det er jo godtnok."

Det korte og det lange var at jeg fandt elektronisk tænding med box, da jeg var informeret om at jeg havde platiner.

Lykkemark

(udmeldt) Søren H

Mere effekt af sidepipes

Indlægaf (udmeldt) Søren H » 30. jul 2009, 18:04

Har en '73 Vette med Hooker pipes. Inden i 100mm siderørene sidder en 90mm og 90cm lang lyddæmper med et gennemgangshul på kun 40 mm. Er der nogen som ved, om man kan få en "sports" lyddæmper med større gennemstrømning. Har prøve helt uden dæmper med fri gennemstrømning, men så får jeg ikke konen med ud at køre!
Søren

erik1303

Hej Søren H. Det er mig

Indlægaf erik1303 » 30. jul 2009, 19:51

Hej Søren H.
Det er mig der hjalp Brandman1 med hans sidepipes og meget andet, og det første vi gjorde var at bore 4 stk 10 mm huller i det indvendige endedæksel i hver sidepipes bagfra.
Man kan lige komme til med et langt bor på skrå. Det hjælper kraftigt på forståelsen (læs lyden).
Det har jeg lavet på 2 vetter nu med samme mægtige resultat, og til ejernes store tilfredshed.
Der dukkede forresten et lille rim mere op idag, hvad med
ØST ELLER VEST - CORVETTE ER BEDST.
Nu mener fruen også at det kan være nok og det er spisetid.

Erik

Brugeravatar
Anders #258
Geografisk sted: Skælskør

Har en '73 Vette med

Indlægaf Anders #258 » 31. jul 2009, 08:37

Har en '73 Vette med Hooker pipes. Inden i 100mm siderørene sidder en 90mm og 90cm lang lyddæmper med et gennemgangshul på kun 40 mm. Er der nogen som ved, om man kan få en "sports" lyddæmper med større gennemstrømning. Har prøve helt uden dæmper med fri gennemstrømning, men så får jeg ikke konen med ud at køre!
Søren

Nu er der jo mange meninger om lige præcis vellyd...- nogen er til den afdæmpede "sleeper-lyd", andre til fri udblæsning og så er der alle dem midt imellem.

Med hooker sidepipes er der (så vidt jeg ved) overordnet 3 slags dæmpere at vælge imellem - her af 3 specifikke fabrikanter, men der findes sikkert andre:

Gennemstrømningspotten, glasspack muffler (kært barn har mange navne) - alene en indsnævring i side-røret til f.eks. 2½" eller 3"
http://www.classicchambered.com/classic/products.html

Spiral baffles - en indsats hvor udstødningsgasserne ledes igennem en slags snegl/turbine - giver en særlig lyd
http://www.spiralturbobaffles.com/

Reverse Flow mufflers - den mest restrektive muffler, hvor dæmperen er lukket af en plade med kun et lille hul i - typisk omkring 40 mm og placeret offset - og så et tilsvarende hul offset i den anden ende. Udstødningsgassen skal så finde vej igennem dæmperen, og har ikke "frit flow" som ved f.eks. glasspack og spiral baffles.
http://www.summitracing.com/parts/HOK-21003HKR/

En ekstra add-on mulighed er de såkaldte race cones - en dæmper svejses på inlet-spidsen af den valgte muffler (eller bare svejses i collectoren, hvis man kører uden dæmpere i øvrigt). Pga. designet opnåes intet yderligere modtryk, men kun en minimering af støjniveauet.
http://www.summitracing.com/parts/DTC-72-32530/

Jeg har selv prøvet glasspack samt reverse flow mufflerne - i begge tilfælde med og uden påsvejst race cone - og jeg er personligt mest til glasspack lyden, som jeg synes lyder mest som en muskelbil skal lyde. :driving: - og så kan jeg godt skrive under på at race conen gør dét den skal...:coolgleamA:

Men dét med lyd vil også afhænge meget af hvilken motor der ligger i vetten, så sjældent kan man give nogen facit-liste.

På youtube er der uploadet masser af lydklip fra vetter med sidepipes, hvor man kan høre alle de forskellige kombinationer - nogen endda også hvor ejerne eksperimenterer med forskellige dæmpere (og fri udblæsning) i samme lydklip, så man ved samme motor kan høre forskellen.

God fornøjelse med at finde din lyd...:sifone:

Tilbage til "Generelt teknisk forum"