En større omgang...

Teknisk relateret snak
Roald #606
Indlæg: 0
Tilmeldt: 5. apr 2006, 11:32

tjek evt om dit PCV

Indlægaf Roald #606 » 2. jul 2009, 21:49

tjek evt om dit PCV system (hvis du altså har et) suger olie med op og ind i indsugningen.

Hvis du kommer i nærheden af Horsens en dag, så har jeg en leakdown tester vi kan prøve at smide på din motor.

karstenhorn
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. jan 2007, 17:13

Hejsa Den store tråd der ligger

Indlægaf karstenhorn » 3. jul 2009, 10:00

Hejsa

Den store tråd der ligger her på forum om opbygning af en strokermotor, giver et rigtig godt billede af hvilke kompetencer der kræves for at et sådan projekt får en lykkelig udgang. Det er yderst sjældent at man "bare" køber et kit der er ægte "plug and play", oftest kræver det en indgående viden for at sætte delene sammen og efterfølgende få det til at virke optimalt. De fleste kan samle skidtet og få det til at køre men yder det maksimalt, nej. Davids eksempel giver netop et billede af dette, en masse penge/tid spildt til ingen verdens nytte :(
En dårlig motorbygger, kan få selv de bedste stumper til at virke dårligt og er man rigtig uheldig at ramle ind i kombinationen af en dårlig motorbygger og discount stumper, ja så er man typisk ilde stedt :(
Med andre ord skal man virkelig være om sig når man går på markedet efter en ny Crate motor, der er kun et par enkelte US firmaer jeg ville turde handle med.

Kombinationen af en god motorbygger, ens gamle motor som udgangspunkt samt gode kvalitetsstumper og man er sikker på at det bliver godt første gang. Måske lidt dyrere, men også langt mere sikkert da man på forhånd ved hvad man får :)

Hele mit renoveringsprojekt startede egentlig med noget helt andet, jeg skulle have lavet nogle gevind til serv pumpens ophæng og tog i den forbindelse motoren ud. Da den alligevel hang på stativet, tænkte jeg at man jo lige så godt kunne kontrollere lejer nu det var til at komme til. Motoren kørte perfekt med et moderat olieforbrug og alligevel kunne jeg konstatere at alle lejer i bunden var i kobberet og krumtappen var total slidt op på alle lejeflader. Trods det faktum at bunden var fuldstændig slidt op, havde motoren stadig kræfter nok til at rykke en trækaksel over - De er godt nok sejlivede disse motorer :)
Det der startede med et gevind endte med en total opbygning af ny motor hvor ALLE bevægelige dele blev byttet til nyt.

Moralen er at når man åbner en gammel motor griber det hurtig om sig og inden man ved af det, så har man været gennem en større operation.

Held og lykke med "operationen" når tid kommer :auto:

Mvh
Karsten Horn

Skallerup#232
Indlæg: 0
Tilmeldt: 16. okt 2007, 17:46

tjek evt om dit PCV

Indlægaf Skallerup#232 » 3. jul 2009, 16:31


tjek evt om dit PCV system (hvis du altså har et) suger olie med op og ind i indsugningen.

Hvis du kommer i nærheden af Skanderborg en dag, så har jeg en leakdown tester vi kan prøve at smide på din motor.




Kanon..!!!

Jeg kontakter dig når jeg kan se noget frihed frem i tiden.. ;)

Tak.:patriot:


Mvh. Skallerup.





Carsten, Ja jeg har efterhånden pløjet mig godt og grundigt.. Syntes jeg selv.. igennem diverse indlæg om motorbygning på diverse forums.. Jeg kan også se at jeg bør alliere mig med en der har forstand på tingene, for som du selv nævner er det vidst ikke bare lige ud af landevejen, selvom viljen er der.. :streger:


Mvh. Skallerup..


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst