3 tomme system til Anders

Teknisk relateret snak
david

3 tomme system til Anders

Indlægaf david » 16. maj 2009, 21:01

Endnu engang startede smeden tig-værket op og gik i gang med at bygge et rustfrit system, det skulle være i 3 tommer fordi det er en bigblock. Headers er Hooker Super Competion med 1 7/8 primære og 3 tomme collectors, de har en fantastisk pasform og det er ikke nødvendigt at banke på dem, selv ikke her hvor topstykkerne er af high-port udgaven med .400 tommer højere udgang. . Her er lidt billeder fra dagens arbejde:

Efter at headers er monteret med pakning sættes flangen på, som det kan ses er der ikke meget plads op mod bunden, de original varmeskjold måtte fjernes:

den miderste bid af en 45 graders bøjning vinkles i flangen og vi er fri af bunden :

På dette korte stykke i førersiden er brugt 3 45 graders bøjninger for at komme hen til midterbroen:

det rigtige værktøj sparer tid og giver et bedre resultat, her rørskæreren som er sat op til rustfrie rør:

http://www.club-corvette.dk/ccdforum/forums/vbimghost.php?do=displayimg&imgid=1041

dagens arbejde, imorgen skal der laves crossover og 4 potter skal bygges på, herefter en fuldsvejsning med argon i rørene, læg mærke til headers i højre side set forfra, rørene bukker mod motoren i modsætning til venstre side, det er fordi styrhus mv. gør det nødvendigt at gå mere bagud, men de primære rør skal have samme længde inden collectoren hvis det skal give max. kræfter, derfor disse ekstra svaj:

http://www.club-corvette.dk/ccdforum/forums/vbimghost.php?do=displayimg&imgid=1042

k651

Headers

Indlægaf k651 » 16. maj 2009, 21:18

Hej David

Der ser rigtig godt ud, mine headers går ind under bunden, er der korte og lange udgaver ???

MVH Kim

david

Hej David Der ser rigtig godt

Indlægaf david » 16. maj 2009, 22:12

Hej David

Der ser rigtig godt ud, mine headers går ind under bunden, er der korte og lange udgaver ???

MVH Kim

Hm... Måske hvis det er de store primær rør er de længere, du har jo "lidt" flere kubiktommer at gøre godt med :thumbs:

Brugeravatar
Anders #258
Geografisk sted: Skælskør

Glæder mig til at dreje

Indlægaf Anders #258 » 16. maj 2009, 22:40

Glæder mig til at dreje nøglen 1. gang, og høre forskellen fra det gamle setup, der også var hooker super competition men med de store (2 1/8) primære rør og 4" collector til sidepipes. De var dæmpet med powerstick mufflers (3" inlet/outlet) med påsvejst race-cone, og alligevel lød de som landbetjentens fjende nr. 1...:sifone:

Meeen...., jeg tror stadig L88´eren vil brøle lidt...

david

her er lidt billeder fra

Indlægaf david » 17. maj 2009, 22:10

her er lidt billeder fra dagens arbejde:

her er crossoveren monteret, den kom færdig fra usa så der var en del tid at spare:

herefter simons lydpotter

videre bagud

slutpotterne monteres så de ikke kan ses

http://www.club-corvette.dk/ccdforum/forums/vbimghost.php?do=displayimg&imgid=1046

Skallerup#232

Hej David. Det ser godt ud

Indlægaf Skallerup#232 » 17. maj 2009, 22:50

Hej David.

Det ser godt ud det der.! Jeg skal selv til at lave et 2,5 tommers system til min smallblock og så har jeg lige et par spørgsmål til dig i den anledning..

Den der Cross over, hvilken funktion har den og hvilken betydning har den udformning som i har lavet.. mener at det bare er et lige rør på tværs, på min gamle udstødning..

God fornøjelse med projektet.

Med venlig hilsen
Skallerup.

cab73

Flot arbejde, men havde det

Indlægaf cab73 » 19. maj 2009, 06:27

Flot arbejde, men havde det ik givet samme effekt og været en smule nemmere at montere side-pipes ?

mvh Henrik

Brugeravatar
Anders #258

Flot arbejde, men havde det

Indlægaf Anders #258 » 19. maj 2009, 19:35

Flot arbejde, men havde det ik givet samme effekt og været en smule nemmere at montere side-pipes ?

mvh Henrik

Sidepipes gav ikke den rigtige løsning for mig. De primære rør (indtil de mødes i collectoren) var væsentlig længere end på almindelige headers, så udstødningsgasserne skal langt, før de mødes og danner lidt modtryk. Samtidig var der problemer med at holde lydniveauet på et acceptabelt niveau, idet motoren gik bedst med stort set fri udblæsning. Vi forsøgte på et tidspunkt med reverse flow mufflers, men der blev den alt for tæt, og havde problemer med at få flow nok.

Det nye system skulle gerne give en bedre motorgang, i kraft af bedre modtryk (kortere primære rør, mindre diameter på primære rør, x-pipe og 3" collector fremfor 4" ved sidepipes) samt et lavere lydniveau.

Dertil kommer jo, at et rustfrit system ser knald-godt ud, og giver lige dét touch af brutalitet og ikke mindst kvalitet :sifone:

Brugeravatar
Anders #258

Hej David. Det ser godt ud

Indlægaf Anders #258 » 19. maj 2009, 21:59

Hej David.

Det ser godt ud det der.! Jeg skal selv til at lave et 2,5 tommers system til min smallblock og så har jeg lige et par spørgsmål til dig i den anledning..

Den der Cross over, hvilken funktion har den og hvilken betydning har den udformning som i har lavet.. mener at det bare er et lige rør på tværs, på min gamle udstødning..

God fornøjelse med projektet.

Med venlig hilsen
Skallerup.

Her er lige en tråd fra corvetteforum, der fortæller lidt om forskellen: http://forums.corvetteforum.com/c3-tech-performance/2277666-x-pipe-crossover-installed-what-a-difference.html

69-Jensen

Hej David, Det ser ud til

Indlægaf 69-Jensen » 20. maj 2009, 21:13

Hej David,

Det ser ud til at være nogen rigtig fornuftige udstødningssystemer som du er ved at fabrikere. Super looks og samtidigt top performance. :thumbs:Er det også Simons-potter du har valgt som de to bagerste?

Til dem som spørger til effekten af et sådan systen, så er der ingen tvivl om at det slår et alm, sidepipe-system med flere længder. Hvis det opbygges og dimmensioneres optimalt er det muligt at opnå samme effektmæssige fordele som ved åbne headers, uden at man samtidigt skal have sprængt sine trommehinder.:bigear:

Prøv evt. at se på følgende link:

http://www.carcraft.com/techarticles/exhaust_system_installation/index.html

Det er godt nok en Ford de her tester, men det virker også på en Chevy.:rofl:
Mvh 69-Jensen.:streger:

Tilbage til "Generelt teknisk forum"