Starter virker ikke, naar Vetten er varm

Teknisk relateret snak
Vette74

Starter virker ikke, naar Vetten er varm

Indlægaf Vette74 » 13. maj 2009, 20:26

Har lige erfaret, at naar Vetten (454 aargang '74) bliver varm vil den ikke starte igen. Har ikke oplevet, at den bliver varm naar jeg koerer og her skete det ved, at den stod 40min. i tomgang, jeg slukkede motoren og kunne ikke starte den igen foer den var koelet ned.
[LIST:85442555]
[*]Er det et problem i er stoet paa foer?
[*]Er det et problem som er "til at leve med", eller skal jeg gribe til mulvappeskindet og faa sat en ny starter i?
Mvh
Kenneth

Tommy

Der skal sidde en metal

Indlægaf Tommy » 13. maj 2009, 23:03

Der skal sidde en metal plade omkring starteren ( varmeskjold ) mangler denne ? hvis ikke er det fordi der mangler motorrums ventilatiom, dels fordi bilen holder stille, eller værre endnu, der er monteret el ventilator som gør at der er stillestående luft i motorrummet når denne ikke kører, med utrolig høje temperaturer som følge deraf, til skade for Bla. starter + elektronik og lak.

Lykkemark

Hej Kenneth Inden du nu vender

Indlægaf Lykkemark » 13. maj 2009, 23:29

Hej Kenneth

Inden du nu vender verden helt på hovedet (det gjorde jeg), så start med at tjekke følgende, det er nemlig gratis:

1) Giver din generator strøm, eller er den halvdød ? Hvis død skift den.

2) Hvordan har dit batteri det ? Trænger det til en generalopladning eller at blive afleveret på genbrugspladsen, eller er der fuldt blus på ?

3) Nu kommer vi så til starteren. Starteren har et 2 1/2" glødende udstødningsrør som nabo, og det er ikke godt. Tager du en sjat 50 mm Rockwool og ruller en omgang alukraft rundtom, medsamt en fire fem lange emhætte metalstrips så skulle den være iorden.

Men du kan også vælge den løsning som er aldeles og helt i orden, nemlig en ministarter som du shimser op.
Den skal shimses op, så den passer til startkransen.
Monter starter ( prøv evt med de shims der sad på den gamle starter først) skub derefter starter drevet ud så den går i indgreb med kransen, brug en skrutrækker eller lign. Mål afstand mellem krans og drev ( mellem "top på en tand" på drevet og "bund" af startkrans) der skal bruges stift ståltråd eller kobbertråd, og afstand skal være mellem 0,65 - 1,5 mm. husk at måle tre forskellige steder på startkransen, f.eks. med 120 grader mellem hver måle punkt...

Skal starteren tættere på kransen monterer du en shims på det yderste hul på starteren, skal den længere væk fra startkransen monterer du ens shims ved begge huller...

Hvis din starter "skriger" når du starter er det som regel fordi den ikke er shimset rigtigt op, eller tænderne på startkransen er ødelagte...(Ja jeg ved det godt David:icon_bs: fnis)

Hvorfor skriver jeg så sådan ?

Fordi jeg startede med at købe en ministarter, derefter et batteri for derefter at finde ud af at min generator næsten var død. Da jeg kom ned under bilen sad der en ny ministarter:puke:

Derfor

Lykkemark

Vette74

Tommy, Lykkemark Mange tak for de

Indlægaf Vette74 » 14. maj 2009, 04:08

Tommy, Lykkemark
Mange tak for de gode raad; jeg kaster mig hovedkuls ud i, at loese problemet i morgen (hvis alt gaar som ....).
Jeg har ikke el ventilator, men traek af den originale type. Batteriet er lige blevet genopladet, men jeg ved ikke med generatoren. Da starteren normalt fungerer, tror jeg isoleringsloesningen er vejen frem.

Igen mange tak.

Mvh
Kenneth

Skallerup#232

Hej med dig. Jeg havde samme

Indlægaf Skallerup#232 » 14. maj 2009, 15:54

Hej med dig.

Jeg havde samme problem med min Vette når den blev varm, jeg troede også at et friskt opladet batteri var nok, indtil jeg talte med en kyndig, som anbefalede et nyt batteri og et med lidt flere ampere, jeg har ikke haft problemer overhovedet siden jeg satte et nyt i bilen. :)

Med venlig hilsen
Skallerup.

Vette74

Hej Skallerup. Tak for hintet med

Indlægaf Vette74 » 14. maj 2009, 17:56

Hej Skallerup.
Tak for hintet med batteriet. Men det leder til et spoergsmaal, der igen viser min uvidenhed:
Hvordan kan jeg se/tjekke om batteriet skal kasseres?

Mvh
Kenneth

Skallerup#232

Der bliver jeg dig et

Indlægaf Skallerup#232 » 14. maj 2009, 19:35

Der bliver jeg dig et svar skyldig, idet jeg bare skiftede på en anbefaling.. Men tjek lige hvor mange ampere batteriet er og se eventuelt efter et batteri der har flere.. Der må være nogen i klubben der ved hvor mange ampere et batteri til en BB motor mindst skal have... ?

Mvh.

Tommy

Nu er der jo forskel

Indlægaf Tommy » 14. maj 2009, 21:33

Nu er der jo forskel på batterier, man kan vælge at købe et stort tung og doven traktor batteri, eller et lille let START BATTERI som kan afgive en f...... masse AMP på kort tid, det er vejen frem, da det også er hurtigt ladet op igen, hvorimod et stort batteri har det med at sulfatere, og ikke vil tage imod strøm.
Men tjek lige først din stelforbindelse frem til starteren, da stelforbindelsen på en Corvette har en lidt kringlet omvej frem til starteren med mange samlinger, hvorimod + kablet har en direkte forbindelse med batteriet, træk Evt. en ny stelkabel sideløbende med den eksisterende + kabel frem til starteren, for der bliver virkelig transporteret nogle AMP her.

Gæst

Hej Hvis man har et 12V

Indlægaf Gæst » 14. maj 2009, 21:40

Hej

Hvis man har et 12V åbent syrefyldt batteri(ionisk) og spændingen f.eks er 12,5V målt ved stoppet motor og batteriet virker lidt sløvt så kan man med et multimeter måle AC volt som sagt 12,5V og dividèr med 6(celler) så har man 2,08 i spænding pr. celle og ved at trække faktor 0,84 fra så får man tallet 1,24 og det skal vægtfylden så være på hver celle ellers er kemien ikke som den skal være.:thumbs:
Mvh Jørn/841

Tilbage til "Generelt teknisk forum"