ahhh... gad vide om den skal bruges på en af de radio med orginalt chassis men ny indmad...
Må vist lige smide en mail til producenten.
Tak for god info, synes jeg så en mere på forummet der spurgte på et tidpunkt, nu kan han da finde svaret.
Vinterhygge
-
- Indlæg: 0
- Tilmeldt: 5. apr 2006, 11:32
ahhh... gad vide om den
ahhh... gad vide om den skal bruges på en af de radio med orginalt chassis men ny indmad...
Hvis det er en af radioerne fra custom autosound eller retro sound, så tvivler jeg noget kraftigt på du skal bruge den igen. Specielt da den du har der er til en mono radio

Men som tidligere nævnt i Karsten Horns tråd, så er det en del der kan være svær at finde hvis du skulle finde på at sætte original radio i igen.
Martedal
Jeg er fuld af beundring, du er pissemodig. Gad vide om jeg nogensinde tør det du gør ?
Lykkemark
Jep, jeg må indrømme jeg ikke ser frem til udskiftningen af mit interiør ledningsnet når jeg ser de billeder.
Martedal, husk lige hvis du
Martedal, husk lige hvis du nu bliver grebet af den "store reservedelsmand" og ham Onkel Bankgrim kommer efter dig :
http://www.dr.dk/bonanza/afstemning/underholdning.htm?assetID=53045
Din ven i nøden
Lykkemark
http://www.dr.dk/bonanza/afstemning/underholdning.htm?assetID=53045
Din ven i nøden
Lykkemark
Radio/forstærker
ahhh... gad vide om den skal bruges på en af de radio med orginalt chassis men ny indmad...
Må vist lige smide en mail til producenten.
Tak for god info, synes jeg så en mere på forummet der spurgte på et tidpunkt, nu kan han da finde svaret.
Hej Martedal
Som andre har skrevet før mig er dimsen forstærker delen fra den originale mono radio.
Her er lidt trivia om dimsen hvis nogen skulle være interesserede:
I AIM'en beskrives den som "convector".
Grunden til at den sidder der er at man dengang benyttede germanium transistorer som i modsætning til de silicium transistorer man benytter idag krævede at man konstruerede forstærkeren på en måde så den konstant trak en stor strøm (også selvom der ikke er skruet op for volumen).
Da stor strøm er lig med megen varme kunne man derfor ikke montere transistor trinnet i radioen sådan som man gør det idag.
Ud over at germanium transistorer slet ikke laves idag er ingen ide i at bruge dem, heller ikke i retro radioer, så du kan roligt regne med at du ikke skal bruge den mere.
Du skal dog ikke smide den væk for hvis den (mod alle odds) skulle fungere så kan der sagtens være nogen som er interesseret i den.
Mvh.
Karsten
Er det her jeg skal
Er det her jeg skal krybe til kors og indrømme at jeg arbejder i radio/tv branchen og sælger masser af bilradioer:coolgleamA:
Germanium transistore vil jeg godt indstå for ikke længere sælges i bilradioer :rofl:
Jeg bliver til stadighed imponeret over det samlede vidensniveau i denne klub omkring vetterne, hvor ved i dog sådan noget fra....
Og til lykkedyret.. vent lige med at være vildt imponeret til vi har set slutresultatet.. jeg vil godt lige se en velkørende og færdig vette inden jeg klapper mig selv og min modighed(alternativt stupiditet) på skuldrene..
Jeg har aldrig skilt en bil ad så det er "learn as you go" og det kan jo snildt føre til nogle gevaldige overraskelser :seeya:
Germanium transistore vil jeg godt indstå for ikke længere sælges i bilradioer :rofl:
Jeg bliver til stadighed imponeret over det samlede vidensniveau i denne klub omkring vetterne, hvor ved i dog sådan noget fra....
Og til lykkedyret.. vent lige med at være vildt imponeret til vi har set slutresultatet.. jeg vil godt lige se en velkørende og færdig vette inden jeg klapper mig selv og min modighed(alternativt stupiditet) på skuldrene..
Jeg har aldrig skilt en bil ad så det er "learn as you go" og det kan jo snildt føre til nogle gevaldige overraskelser :seeya:
Tid til en opdatering.
Så fik jeg igen lidt tid til at rode med vette.
bære kugler i a-arme var til min store overraskelse faktisk unødvendigt at skifte..40 år gamle og 115miles og intet slør, bare lidt mørnet gummi i kanterne... de kunne godt lave dele dengang, bærekugler på min gamle mercedes har kørt 25.0000 og 3 år... færdige som en gårdsanger :-)
Af kom A-arme og resten af forenden... rense rense rense (ej hvor er jeg træt af petroleum :)) Og så ud med bumpstops, bøsninger og de gamle nittede bærekugler.... Troede jeg..
Bøsninger viste sig at blive et helt kapitel for sig selv... de sad ustyrlig godt fast... efter asen og masen gav jeg op og pakkede bilen, tog ned til David fra klubben.. Efter djævlens vold og magt, gas, minus fyrre spray, hamren og banken kom de ud. Efter den første kom de sidste 7 hurtigt, nu kendte vi jo tricket. (jeg laver en "bøsning tråd i teknisk forum, så det kan søges af andre i samme situation)
Hjem og slibeoverflade rust af a-armene.
På med grunder og maling - også skal vi jo bare lige vupti trykke nye bøsninger i TROEDE JEG /%=#(#(%%!!!!
Efter at have trykket dem sammen, kørte bøsningerne på de 2 af armene så stramt at jeg kun kunne vride dem rundt med tang... Det ville have den lidet eftertragtede effekt af blien fjedrede bedre i den ene side end den anden..
ØV...
Ind på nettet og læse om bøsninger og corvette... der står meget meget lidt, men efter lang tids søgen fandt jeg en tråd hvor nogle prof racing folk havde diskuteret emnet... Det viser sig at det er en rigtig alvorlig god ide at tilpasse en bøsning der går for stramt. Altså slibe den indvendigt så emnet i den drejer med meget lidt modstand.
Ud med de spritnye bøsninger og haste bestille nye hos Firstmile. Og ganske rigtig af de 4 nye der kom, gik 2 af dem fint ned over og rundt uden modstand, men 2 andre sad i spænd. jeg tapede sandpapir om et langt bor og sleb dem indvendigt til de smuttede ned over som mandler..
Nu virker det og alle 4 crossshaft drejes fint og let med hånden.
Jeg fik i ventetiden tid til at rense den forreste del af rammen og give den POR15.. det er ganske simpelt et vidunder midel, 1) Affedt - skyl. 2) på med rustomdanner (jeg brugte en forstøver og ikke pensel - huskede masken) skylle skylle og tørre med en varemepistol. 3) på med POR15 maling og dagen efter..:
Tanken er også blevet færdig, renset, grundet malet og ny plastikkrave/overløbsstud.
http://www.club-corvette.dk/ccdforum/forums/vbimghost.php?do=displayimg&imgid=919
Så nu er vi klar til at montere alt det nye lækre grej der er kommet hjem, tårnstiver, fjedre, støddæmpere, swaybar kort sagt en komplet ny forende
Det er meget sjovere end at rode med platte bøsninger :-)
Næste update når forenden igen sidder samlet.
Martedal
bære kugler i a-arme var til min store overraskelse faktisk unødvendigt at skifte..40 år gamle og 115miles og intet slør, bare lidt mørnet gummi i kanterne... de kunne godt lave dele dengang, bærekugler på min gamle mercedes har kørt 25.0000 og 3 år... færdige som en gårdsanger :-)
Af kom A-arme og resten af forenden... rense rense rense (ej hvor er jeg træt af petroleum :)) Og så ud med bumpstops, bøsninger og de gamle nittede bærekugler.... Troede jeg..
Bøsninger viste sig at blive et helt kapitel for sig selv... de sad ustyrlig godt fast... efter asen og masen gav jeg op og pakkede bilen, tog ned til David fra klubben.. Efter djævlens vold og magt, gas, minus fyrre spray, hamren og banken kom de ud. Efter den første kom de sidste 7 hurtigt, nu kendte vi jo tricket. (jeg laver en "bøsning tråd i teknisk forum, så det kan søges af andre i samme situation)
Hjem og slibeoverflade rust af a-armene.

På med grunder og maling - også skal vi jo bare lige vupti trykke nye bøsninger i TROEDE JEG /%=#(#(%%!!!!
Efter at have trykket dem sammen, kørte bøsningerne på de 2 af armene så stramt at jeg kun kunne vride dem rundt med tang... Det ville have den lidet eftertragtede effekt af blien fjedrede bedre i den ene side end den anden..
ØV...
Ind på nettet og læse om bøsninger og corvette... der står meget meget lidt, men efter lang tids søgen fandt jeg en tråd hvor nogle prof racing folk havde diskuteret emnet... Det viser sig at det er en rigtig alvorlig god ide at tilpasse en bøsning der går for stramt. Altså slibe den indvendigt så emnet i den drejer med meget lidt modstand.
Ud med de spritnye bøsninger og haste bestille nye hos Firstmile. Og ganske rigtig af de 4 nye der kom, gik 2 af dem fint ned over og rundt uden modstand, men 2 andre sad i spænd. jeg tapede sandpapir om et langt bor og sleb dem indvendigt til de smuttede ned over som mandler..
Nu virker det og alle 4 crossshaft drejes fint og let med hånden.

Jeg fik i ventetiden tid til at rense den forreste del af rammen og give den POR15.. det er ganske simpelt et vidunder midel, 1) Affedt - skyl. 2) på med rustomdanner (jeg brugte en forstøver og ikke pensel - huskede masken) skylle skylle og tørre med en varemepistol. 3) på med POR15 maling og dagen efter..:
Tanken er også blevet færdig, renset, grundet malet og ny plastikkrave/overløbsstud.
http://www.club-corvette.dk/ccdforum/forums/vbimghost.php?do=displayimg&imgid=919

Så nu er vi klar til at montere alt det nye lækre grej der er kommet hjem, tårnstiver, fjedre, støddæmpere, swaybar kort sagt en komplet ny forende
Det er meget sjovere end at rode med platte bøsninger :-)
Næste update når forenden igen sidder samlet.
Martedal
-
- Indlæg: 151
- Tilmeldt: 20. feb 2004, 01:27
Her er fra da jeg
Her er fra da jeg pressede bøsninger i. Bemærk vinkeljernet bag pressen for ikke at bukke A-armen.
Mig bekendt skal den dreje i gummiet......
C3

Mig bekendt skal den dreje i gummiet......
C3
Her er fra da jeg
Her er fra da jeg pressede bøsninger i. Bemærk vinkeljernet bag pressen for ikke at bukke A-armen.
Mig bekendt skal den dreje i gummiet......
C3
Jeg skal ikke forsøge at gøre mig klog (det er første gang jeg installere en bøsning), men hvis den drejer i gummiet..
1) Er de bøsninger der kommer og er store nok til at crossshaft kan dreje inden i dem så for store ?
2) Hvis den drejer i gummiet, slider den så ikke gummi af hver gang den drejer? jeg forestiller mig at gummiet kun har til funktion at "fjedre/dæmpe" bevægelse mellem ophæng og ramme.
Jeg læste på http://www.corvettemagazine.com/technical-articles/c2/77-control-arm-bushings-and-ball-joint.html At crossshaft skulle kunne dreje uden større modstand, det kunne mine ikke da bøsningerne gik stramt ned over crossshaft. After you have installed the first bushing, install the cross shaft in the arm.
"Invert the arm in the press and then press in the second bushing. Make sure that the cross shaft can be turned by hand. It should not bind after it is installed."
Her linket til det sted jeg læste om bøsninger
http://www.smartracingproducts.com/pdfdocs/4512XX_5512XX_urethanebushings.pdf
Den bevægelige del i en
Den bevægelige del i en bøsning er gummi'et, derfor er det vigtigt at bilen står i hvilende stilling ( altså på sine der til indrettede hjul ) inden bøsning bolte bliver spændt, det er derfor biler med poly bøsninger piber og knirker, der kan den hårde plast ikke bevæge sig og i stedet begynder at dreje om stålet.
:iagree: Det er gummiet der skal
:iagree:
Det er gummiet der skal give sig.
Det giver sig selv når du får dem spændt sammen da skiverne så vil klemme sammen om den inderste metaldel af bøsningen så den ikke kan rotere på akslen.
Som nævnt tidligere er skal bilen hvile på hjulene før disse bolte spændes.
Ved polybøsninger er det vigtigt at de får rigeligt med siliconefedt da de ellers vil knirke.
Det er gummiet der skal give sig.
Det giver sig selv når du får dem spændt sammen da skiverne så vil klemme sammen om den inderste metaldel af bøsningen så den ikke kan rotere på akslen.
Som nævnt tidligere er skal bilen hvile på hjulene før disse bolte spændes.
Ved polybøsninger er det vigtigt at de får rigeligt med siliconefedt da de ellers vil knirke.
Hvem er online
Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster