Hej alle i og enhver.
Jeg er ny her i forummet og regner ikke med, at gøre meget væsen af mig foreløbigt.
Min anledning til at tilmelde mig er indtil videre, at jeg har en russisk 5-års plan.
Planen er at anskaffe en C1 i løbet af de næste 1½-3 år. Det skal være en årgang 58-62.
Forud står først at opføre en garage, derefter købe mig hjælp til at få en så original som mulig bil hjem fra US, i så perfekt stand som mulig.
Jeg har ingen forstand på biler, så vedligeholdelse skal købes ude i byen. Olieskift kan jeg nok lære.
Bilen skal køre i godt vejr, og absolut ikke stå stille om sommeren. Måske bruges til arbejdskørsel når vejret er godt. Max. 5.000 km /året.
Har kigget på denne længe: http://www.american-dreamcars.dk/corvette_1962_tn.htm men synes ikke den er så flotsom dem der er et par år ældre.
Aller øverst på ønskelisten er sådan en her: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ea/Corvette-je-1958.jpg/800px-Corvette-je-1958.jpg
Spg.:
1. Hvad skal man forvente af vedligeholdelse på sådan en gammel bil - i kr.? Dør jeg i værkstedsregninger?
2. Vil det være et problem for bilen at blive brugt sådan?
3. Hvad skal man sætte af i 2009 kr. til sådan en manøve med at få hjælp til af finde den enormt velholdte / super flot renoverede bil, få den hjem fra US og på plader? Altså blot en totalsum.
4. Er der andet man som fuldstændig mekanik-handicappet skal tage i betragtning?
Håber nogle har lyst og indsigt til, at svare på spørgsmålene.
Jeg skal måske tilføje at årsagen til, at jeg har kig på netop C1 er at jeg synes de er enormt flotte og charmerende, og har kigget langt efter C1 i 3 år nu. Af samme årsag ønsker jeg så vidt muligt en original bil og vil gerne betale for det.
Mine tanker vedrører nok mest planlægning og forberedelse. Det er også årsagen til denne forespørgsel.
Venligst
Kristian
Solrød
Køb og vedligeholdelse af C1
1. Hvad skal man forvente
1. Hvad skal man forvente af vedligeholdelse på sådan en gammel bil - i kr.? Dør jeg i værkstedsregninger?
:Næ hvis standen på bilen er som du søger og finder en velrenoveret bil, så kræver den ikke meget ud over en årlig smøring og klargøring.
:Nej - den ville have godt af en længere tur så den bliver brændt igennem af og til. Dog skal du være opmærksom på at veteranforsikring hvis man holder sig til ordlyden ikke tillader at bilen bruges som erstatning for det daglige køretøj, men er til lejlighedsvis kørsel.
3. Hvad skal man sætte af i 2009 kr. til sådan en manøve med at få hjælp til af finde den enormt velholdte / super flot renoverede bil, få den hjem fra US og på plader? Altså blot en totalsum.
: Dine ønsker og temperament afgør dette, skal den være orginal til mindste skrue , fuldt dokumenteret og er der specifikt udstyr du vil have bliver der et meget lille udvalg og høje priser. Er du mindre fokuseret på orginalitet og ikke så specifik på udstyrsdelen så vokser udvalget og priserne falder.
at finde en flot og sund bil herhjemme eller i USA fra omkring 350.000 burde være muligt af hængig af dollarkurs og udbud. det er bestemt også muligt at komme af med meget mere hvis man jagter et samler objekt. De sælges I USA fra omkring 45-60.000 USD afhængig af stand der til skal ligges ca 35-40.000 til fragt/syn/plader/afgift/klargøring.
4. Er der andet man som fuldstændig mekanik-handicappet skal tage i betragtning?
Nej det er i bund og grund simple biler så når man først har købt er det meste til at lære, hvis man har tid og lyst, har man ikke det er det vel alpha omega at finde en mekaniker der kender corvetter og man har tillid til.
Væsenligst - køb ikke en bil uden at have vejledning fra en der kender corvetter, der er masser af sunde biler og ærlige sælgere, men også fuskere der gerne lænser din pung med falske løfter og pyntede billeder.
Martedal
:Næ hvis standen på bilen er som du søger og finder en velrenoveret bil, så kræver den ikke meget ud over en årlig smøring og klargøring.
:Nej - den ville have godt af en længere tur så den bliver brændt igennem af og til. Dog skal du være opmærksom på at veteranforsikring hvis man holder sig til ordlyden ikke tillader at bilen bruges som erstatning for det daglige køretøj, men er til lejlighedsvis kørsel.
: Dine ønsker og temperament afgør dette, skal den være orginal til mindste skrue , fuldt dokumenteret og er der specifikt udstyr du vil have bliver der et meget lille udvalg og høje priser. Er du mindre fokuseret på orginalitet og ikke så specifik på udstyrsdelen så vokser udvalget og priserne falder.
at finde en flot og sund bil herhjemme eller i USA fra omkring 350.000 burde være muligt af hængig af dollarkurs og udbud. det er bestemt også muligt at komme af med meget mere hvis man jagter et samler objekt. De sælges I USA fra omkring 45-60.000 USD afhængig af stand der til skal ligges ca 35-40.000 til fragt/syn/plader/afgift/klargøring.
Nej det er i bund og grund simple biler så når man først har købt er det meste til at lære, hvis man har tid og lyst, har man ikke det er det vel alpha omega at finde en mekaniker der kender corvetter og man har tillid til.
Væsenligst - køb ikke en bil uden at have vejledning fra en der kender corvetter, der er masser af sunde biler og ærlige sælgere, men også fuskere der gerne lænser din pung med falske løfter og pyntede billeder.
Martedal
-
Hejsa Jeg har ingen erfaring
Hejsa
Jeg har ingen erfaring med C1, men generelt tror jeg nemt man kan sige at jo mindre du selv laver jo dyrere bliver det.
Jeg har eksempelvis hørt om en lokal der skulle have skiftet motor på en mustang og betalte 20000 i arbejdsløn alene (motoren kom oveni) for noget man praktisk talt kan lave på en weekend uden sved på panden.
Her er lidt pris eksempler - 20-25.000 kr for hjemtagelse er ikke urealistisk

Jeg har ingen erfaring med C1, men generelt tror jeg nemt man kan sige at jo mindre du selv laver jo dyrere bliver det.
Jeg har eksempelvis hørt om en lokal der skulle have skiftet motor på en mustang og betalte 20000 i arbejdsløn alene (motoren kom oveni) for noget man praktisk talt kan lave på en weekend uden sved på panden.
Her er lidt pris eksempler - 20-25.000 kr for hjemtagelse er ikke urealistisk

Spg.: 1. Hvad skal man forvente
Spg.:
Venligst
Kristian
Solrød
1) Hvis du køber en C1'er i god stand (gerne en drivers car) vil jeg mene at vedligeholdelsen af det mekaniske ikke rummer de store overraskelser. Drivlinien motor, gearkasse og bagtøj er amerikansk kvalitet, bundsolidt og holder næsten evigt hvis det bliver passet med alm. olieskift/oliefilterskift. Så kan der være lidt justering/vedligeholdelse af tromlebremserne men det er også være til at overskue.
2) C1'eren deler en del teknologi med de klassiske Chevrolets fra denne periode, den eneste ændring man måske kunne overveje for at gøre den næsten vedligeholdelsesfri ville være at sætte skrivebremser på foran.
3) Tiderne er gunstige til at gøre et godt køb, det har meget med originalitet og ikke mindst hvilken options den har at gøre. Det bedste er at finde en entusiast i USA som har besluttet sig for at sælge og har brugt sin Corvette til at køre i. Medmindre det er rent paniksalg vil mange entusiaster helst sælge til en anden entusiast som kan passe godt på den. Et sted mellem 250 og 600.
4) Køb det bedste eksemplar som der er budget til, helst en som har kørt til træf årligt, på Carisle kommer der f.eks. en del år efter år.
Hvis jeg ikke har et projekt holdende er du altid velkommen til at komme forbi Roskilde og låne liften til olieskift mv.
/david
Hej Kristian Har selv stået i
Hej Kristian
Har selv stået i din situation og gjort det du tænker på:)
Byggede en garage og fandt en C1'er.
Bliver forhåbentlig færdig til sommertræffet i år.Du er altid velkommen til at kigge forbi så kan du ved selvsyn se og høre om mit projekt.
Mvh Jørn/841
Har selv stået i din situation og gjort det du tænker på:)
Byggede en garage og fandt en C1'er.
Bliver forhåbentlig færdig til sommertræffet i år.Du er altid velkommen til at kigge forbi så kan du ved selvsyn se og høre om mit projekt.
Mvh Jørn/841
Hej Kristian, Velkommen i klubben, og
Hej Kristian,
Velkommen i klubben, og held og lykke med din søgen, det bliver spændende at se hvad du køber.
/John #817
Velkommen i klubben, og held og lykke med din søgen, det bliver spændende at se hvad du køber.
/John #817