Rep af krumtap/motorrenovering?

Teknisk relateret snak
Roald #606

Rep af krumtap/motorrenovering?

Indlægaf Roald #606 » 8. mar 2009, 13:04

Her for nyligt var jeg igang med at klargøre min grå vette til forår, skulle lige skifte strømfordeler, stille tænding osv.

Men da motoren begynder at varme op begynder den at larme lidt?

http://www.youtube.com/watch?v=9NgAJqss5Qw

Jeg afmonterer bundkarret

og konstaterer at der er lige en ''anelse'' for meget endplay i krumtappen. Modvægtene på krumstappen kan simpelthen nå ind og køre mod lejeoverfaldene/blokken:ack2:

Indholdet af bundkarret ser heller ikke for godt ud...

Da krumtappen kan bevæge sig alt for meget frem og tilbage afmonterer jeg det bagerste lejeoverfald (thrust bearing) for at se hvad stand det er i.

Hovedlejet ser jo ikke ligefrem skide godt ud...

Her kommer mit spørgsmål så, når jeg så renoverer motoren kan man reparere krumtappen så jeg kan genbruge den eller er der ikke andet at gøre end at finde en anden? Som det kan ses på forstørrelsen nedenunder så har lejet arbejdet sig ind i krumtappen.

Det er den her del af krumtappen der er tale om hvis det er svært at se ud af nærbilledet ovenfor.

Til sidst skal det lige nævnes at jeg ved godt at det nok er billigere at købe et nyt 350 rotating assembly eller noget, men jeg vil gerne holde motoren helt original hvis det kan lade sig gøre (urenoveret 68''er 327''er)

Nå, i det mindste har jeg en reserve-vette

david

Jeg synes ikke det ser

Indlægaf david » 8. mar 2009, 14:21

Jeg synes ikke det ser slemt ud, motoren har bare kørt mange kilometer og er lidt slidt. Det skal selvfølelig måles igennem men umiddelbart vil et frisk endeleje kunne få krumptappen tilbage til det rigtige endplay, jeg tror ikke er er behov for at lægge mere materiale på krumptappen for at få den tilbage til specs, men hvis der er kan det også lade sig gøre. Hvis du skal ud at køre igen som den er bør du nok checke de forreste lejer også, for store tolerancer = mindre olietryk forrest i motoren ( olietryksmåleren viser trykket lige efter filteret og ikke fremme i motoren )

Roald #606

Jeg synes ikke det ser

Indlægaf Roald #606 » 8. mar 2009, 14:28

Jeg synes ikke det ser slemt ud, motoren har bare kørt mange kilometer og er lidt slidt. Det skal selvfølelig måles igennem men umiddelbart vil et frisk endeleje kunne få krumptappen tilbage til det rigtige endplay, jeg tror ikke er er behov for at lægge mere materiale på krumptappen for at få den tilbage til specs, men hvis der er kan det også lade sig gøre. Hvis du skal ud at køre igen som den er bør du nok checke de forreste lejer også, for store tolerancer = mindre olietryk forrest i motoren ( olietryksmåleren viser trykket lige efter filteret og ikke fremme i motoren )

Hvis et leje kan gøre det, i det mindste bare sommeren over, så ville det jo være et hit

Det er lidt svært at se på billedet men jeg vil gætte på at der mangler mellem 1-2 mm materiale på krumtappen. Jeg ville være møj ked af at beskadige blokken ved at krumtappen kører imod lejeoverfaldene.

Jamen så må jeg da lige tage et kig på de forreste også. Jeg troede egentligt at olietrykket blev vist efter hovedlejerne, så blev jeg det klogere.

david

jo men endplay justerer man

Indlægaf david » 8. mar 2009, 14:42

jo men endplay justerer man ved at gøre endelejet smallere dvs. de er lidt større end de burde være og skal tilpasses lidt så mit bud er at et frisk endeleje vil flytte krumtappen væk så den ikke rammer, men se det er jo hotrodding !

her er en god tegning af olieflow i en smallblock

Roald #606

jo men endplay justerer man

Indlægaf Roald #606 » 8. mar 2009, 19:19

jo men endplay justerer man ved at gøre endelejet smallere dvs. de er lidt større end de burde være og skal tilpasses lidt så mit bud er at et frisk endeleje vil flytte krumtappen væk så den ikke rammer, men se det er jo hotrodding !

Det lyder sgu godt. Men jeg skal lige have det skåret ud i vådt bølgepap, dvs at et standard endeleje altid er for bredt? (jeg skal ikke ud og finde et der er ekstra bredt?)

og hvordan skifter man lejet mens motoren er i bilen?

Jes # 454

Krumtapaksel renovering

Indlægaf Jes # 454 » 8. mar 2009, 21:09

Hej Roald, fy for en klam en det ser trist ud håber det kan fixes uden total adskillelse. Jeg har ikke arbejdet med de her motorer men lig andre motortyper skal dette trykleje vel ikke tage ret store kræfter?? på billedet ser det ud som om akslen er trykket ret hårdt mod tryklejet, kan der være noget ude fra som har forårsaget en for højt tryk og overbelastet lejet. mvh Jes

Roald #606

Hej Roald, fy for en

Indlægaf Roald #606 » 8. mar 2009, 23:20

Hej Roald, fy for en klam en det ser trist ud håber det kan fixes uden total adskillelse. Jeg har ikke arbejdet med de her motorer men lig andre motortyper skal dette trykleje vel ikke tage ret store kræfter?? på billedet ser det ud som om akslen er trykket ret hårdt mod tryklejet, kan der være noget ude fra som har forårsaget en for højt tryk og overbelastet lejet. mvh Jes

Hej Jes

Jep, det burde ikke ske såvidt jeg lige kan læse på nettet - fandt nogle fejlårsager i den her (side 3)

http://www.stealth316.com/misc/clevite-thrust-bearings.pdf

og her

http://www.digitalcorvettes.com/forums/showthread.php?t=8093

Blandt andet så skulle fejl i converteren kunne forårsage det eller skidt i olien (den tidligere ejer startede motoren op på 20 år gammel olie:ack2:)

Motoren er slidt så spørgsmålet er nu ikke så meget om den skal renoveres men om det bliver nu eller til vinter (forhåbentligt vinter)

david

Det lyder sgu godt. Men

Indlægaf david » 9. mar 2009, 18:51

Det lyder sgu godt. Men jeg skal lige have det skåret ud i vådt bølgepap, dvs at et standard endeleje altid er for bredt? (jeg skal ikke ud og finde et der er ekstra bredt?)

og hvordan skifter man lejet mens motoren er i bilen?

Lejet er typisk lidt for bredt og skal tilpasses forsigtigt for at opnå det rigtige endplay, med lidt held vil et nyt leje flytte krumptappen lidt fremad og væk fra blokken.

Man kan godt forsigtig skifte lejet/pakdåsen nedefra, kunsten er at få pakdåsen skohornet i, men det er muligt med lidt forsigtighed :cheers2:

Roald #606

Lejet er typisk lidt for

Indlægaf Roald #606 » 9. mar 2009, 20:50

Lejet er typisk lidt for bredt og skal tilpasses forsigtigt for at opnå det rigtige endplay, med lidt held vil et nyt leje flytte krumptappen lidt fremad og væk fra blokken.

Man kan godt forsigtig skifte lejet/pakdåsen nedefra, kunsten er at få pakdåsen skohornet i, men det er muligt med lidt forsigtighed :cheers2:

Det må jeg lige kigge lidt nærmere på. Tak for hjælpen

Shark

Skohorn

Indlægaf Shark » 9. mar 2009, 21:47

Jeg har lige skiftet pakdåsen i min på den måde.
Der fulgte faktisk et skohorn med pakdåsen:rofl: i form af en lille plade af blød plastik som man bruger så man kan montere pakdåsen uden at rive gummiet af pakdåsen

Tilbage til "Generelt teknisk forum"