bund isolering

Teknisk relateret snak
ms454-824

bund isolering

Indlægaf ms454-824 » 7. feb 2009, 18:37

er der nogen der har nogle erfaringer med isolering af bunden. Det eneste produkt jeg lige kan komme i tanke om hedder dynamat, og så er det somom sønderjyden sniger sig ind på mig, jeg synes simpelhen det er for dyrt. Har det nogen formål at isolere inden de nye tæpper eller er det kun for støj, for så kan det jo være lige meget, for det der kommer er jo ikke støj men den allerherligste v8 musik.
Eller kommer der så meget varme fra udstødning at det er en rigtig god ide at isolere den tynde glasfiberbund.
Så hvis der er gode forslag og/eller andre produkter så vil jeg gerne høre om dem.

mvh Martin

Martedal

kan man ikke bruge almindelige

Indlægaf Martedal » 8. feb 2009, 19:53

kan man ikke bruge almindelige bitumenplader med folie på den ene side.
deJeg kan ikke huske om det var THansen eller Harald jeg har set dem hos, men de kunne varmes og formes og isolerede både resonans, støj og varme (hvis man vælger den med folie på)

Martedal

Roald #606

Jeg har hørt om Thermo-Tec

Indlægaf Roald #606 » 9. feb 2009, 02:49

Jeg har hørt om Thermo-Tec Cool-It på corvetteforum

http://www.thermotec.com/cool-it-mat.html

og et andet produkt kaldet reflectix.

Men ingen personlige erfaringer og det er sikkert også dyrt...:)

Lykkemark

Martedal, den med bitumenpladerne går

Indlægaf Lykkemark » 9. feb 2009, 11:22

Martedal, den med bitumenpladerne går efter min mening ikke. Det er lidt ligesom at file fødder fordi man har hikke:).
Når man skal isolere sig fra et eller andet så er der et par tommelfingerregler:

Er det lyd, forstået som lyden i sig selv, så skal den sendes på en lang tur således at den mister effekt. Det foregår bedst ved at anvende en åbencellet skum, vægten her er ikke den afgørende faktor.
Er det varme eller kulde skal vi gøre begrebet "thermal conductivity" besværligt. Den absolut bedste isolator ville hedde vaccum. Den næstbedste løsning er en skum/skumstruktur der indeholder en cellegas deer leder varmen dårligt og eller en cellegas der vil kondensere når den frigives og dermed laver et vaccum i cellen.
Nøjagtigt som hjemme på loftet, er folien af knusende vigtig betydning for "thermal conductivity". Folien har udover en vis (diskutabel "men men" )strålevarmeafvisning en absolut virkning som dampspærre. Er der en forskel i temperatur mellem en varm og en kold side, vil skummet blive vandfyldt i cellerne og der vil derfor være fyld varmegennemstrømning, og så er hele arbejdet spildt. Vil man derfor isolere med skum/silicat er det tvingende nødvendigt at alle kanter, skæringer etc forsegles med folietape. Det kan ikke understreges nok. I vil kunne se fænomenet på een fryser eller køleskab hvis der er opstået et hul på bagsiden, der kan skummet indeholde mange mange liter vand hvilket sætter fuld drøn på elmåleren.
Tykkelsen på gulvisoleringen har naturligvis en betydning, men det må ses lidt i lyset af at noget er bedre end ingenting.

Jeg har gjort mig nogle tanker om den vognbund og jeg kan meget vel være på vildspor, det vil vise sig når jeg engang møder nogle kloge isoleringsnørder i mit firma. Skumkraven ved gearkassen skal være i orden den sag er klar, men så er der udstødningerne lige under kabinegulvet, de burde jo angribes udefra hvis det stod til mig. Enten ved en belægning under kabinegulvet på den udvendige side, eller en isolering af selve rørene på gulvsektionen, vel vidende at der ikke er den store "blæst under bilen".

Der må tænkes tanker.
Lykkemark

Lykkemark

Lysmand

Det har ikke så stor

Indlægaf Lysmand » 9. feb 2009, 11:42

Det har ikke så stor en effekt, at jeg ville ikke bruge min tid og penge på det..

/Thomas..

Kenneth Hansen

Hey Thomas I dit tilfælde er

Indlægaf Kenneth Hansen » 9. feb 2009, 14:02

Hey Thomas

I dit tilfælde er det jo spild af tid og penge da du stikker ½ meter ovenud af en C3'er :)

Hilsen Kenneth

Martedal

hmm de der termotech plader

Indlægaf Martedal » 9. feb 2009, 21:35

hmm de der termotech plader ser lidt tykke ud og hvis man klikker videre på linket ligner det faktisk rockwool med folie på den ene side, det skal nok isolere, men bliver også en "underlig følele" at have under fødderne.

Og nej lykke du har helt ret. bitumen isolere ikke vildt meget, men med mindre man vil have 1 cm under tæpperne er der vist ikke meget der isolere, isolationer jo i princippet bare at skabe stillestående luft/dårlig varme ledning.

Bitumen har dog den udemærkede egenskab at der dæmper tøj og resonans, derfor overvejede jeg dem som løsning.

Lykkemark

Martedal, hmm Stillestående luft er faktisk

Indlægaf Lykkemark » 9. feb 2009, 21:43

Martedal, hmm
Stillestående luft er faktisk god isolering, ellers skal vi to en tur op på dit loft, laban.

He he
Øhh Lykkemark:sifone:

Gæst

Hey Lysmand Jeg har købt et

Indlægaf Gæst » 9. feb 2009, 21:56

Hey Lysmand

Jeg har købt et komplet sæt til min C1'er som er en meget tynd isolering med "Technologically advanced ceramic cloth" på den ene side og en form for glasuld på den anden og der står at sølvfolien skal vende nedad og du har vendt din folie opad!
Det fåes hos Corvette Central.Jeg er lidt usikker med hvordan det kommer til at gå når jeg bagefter skal lime gulvtæppet oven på!
Er der nogle der har prøvet det?

Mvh Jørn

Lars68

Jeg har brugt plader fra

Indlægaf Lars68 » 12. feb 2009, 16:08

Jeg har brugt plader fra Biltema der er både varme og lydisolerende. De findes i størrelse ca. 1m x 1m og kan tilskæres efter behov. Mvh Lars

Tilbage til "Generelt teknisk forum"