Tænding

Teknisk relateret snak
Cj7
Indlæg: 0
Tilmeldt: 7. sep 2006, 22:06

Tænding

Indlægaf Cj7 » 9. feb 2009, 20:04

Jeg kunne godt tænke mig at få omdrejningsbegrænser på min motor, er den mulighed til stede hvis man køber et MSD tænding, og hvad er forskellen på MSD og HEI ?

Roald #606
Indlæg: 0
Tilmeldt: 5. apr 2006, 11:32

jep, f.eks. i en msd

Indlægaf Roald #606 » 9. feb 2009, 20:23

jep, f.eks. i en msd 6AL boks kan du sætte en chip (eller måske rettere en modstand) i der begrænser omdrejningerne

david
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. jul 2003, 22:59

og hvad er forskellen på

Indlægaf david » 10. feb 2009, 07:24


og hvad er forskellen på MSD og HEI ?


MSD = Multiple Spark Discharge, en elektronisk boks( som oplager energi ligesom en tændspole) som enkelt sagt tænder flere gange når stemplet er i top, det har den fordel at motorer som har svært ved at tænde i tomgang og ved lave omdrejninger (pga. vild knast, lavt vacuumsignal) altid tænder fordi MSD'en prøver flere gange, det fungerer kun under 3500 rpm. Hvis man har en vild knast i og har sat sin tændingskurve/tænding til start ved 20 grader og måske tillige har en manifold med lavt vacuumsignal(singleplane el. tunnelram) kan motoren have svært ved at starte og holde tomgangen, det klarer MSD'en.



HEI = High Energi Ignition, en revolutionerende strømfordeler fra GM, den kom i 75 og blev brugt på alt GM indtil compturene tog over. Fordelene ved HEI tænding er: længere tændkurve(den tid gnisten varer), større afstand mellem polerne i strømfordeleren/forhindrer at gnisten springer inden i strømfordelerdækslet, skal kun have 12 volt for at fungere/tændspole indbygget.

Hvis man har en gademotor med god vacuum er det efter min opfattelse spild af penge at køre med MSD tænding specielt hvis man kører med HEI som jo næsten gør det samme som MSD'en blot vha. længere gnist. Husk at tændrørene skal have en større afstand når man kører med HEI.

John #817
Indlæg: 0
Tilmeldt: 27. aug 2007, 08:36

Hvis man har en gademotor

Indlægaf John #817 » 10. feb 2009, 08:58


Hvis man har en gademotor med god vacuum er det efter min opfattelse spild af penge at køre med MSD tænding specielt hvis man kører med HEI som jo næsten gør det samme som MSD'en blot vha. længere gnist. Husk at tændrørene skal have en større afstand når man kører med HEI.



David,

Hvad skal afstanden være når man har HEI.


/John

david
Indlæg: 0
Tilmeldt: 30. jul 2003, 22:59

/John .045 er korrekt. Hvis kompressionen

Indlægaf david » 10. feb 2009, 10:49





/John


.045 er korrekt.

Hvis kompressionen er høj kan man gå lidt ned, når man kigger i de gamle specs står de højere fordi en mager blanding og lav kompression tænder lettere med en stor afstand, problemet er så bare at det går hårdt ud over tændspole og øvrige komponenter i HEI'en.


Tilbage til "Generelt teknisk forum"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 5 gæster